Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermkortet lager rare lyder.

Anbefalte innlegg

Hei. I dag når jeg brukte den stasjonære PC'n begynte det å komme en rar lyd fra det, og fannt ut at det var fra skjermkortet mitt. Den rister også en del inne når lyden kommer. Det hørtes ut som det var noe som traff vifta som står montert inni den, men jeg kunne ikke se noe som gjorde det, så jeg tok den bare ut og støvsugde der jeg kunne(den var veldig støvete) og plasserte den inn igjen, men den lager fremdeles den rare lyden av og til, spessielt når jeg spiller. Jeg ble veldig redd da skjermen plutselig gikk svart mens PC'n enda var på, så jeg restarta og alt funket fint, men jeg er redd for at skjermkortet snart tar fyken. Skjermkortet jeg har er en Gainward Geforce GTX560Ti 1GB PhysX, den er 3,5 år gammel nå.

Endret av JayMK93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fjerne forsiktig klistrelappen på viftehuset. Bruk en nål for å tilføre kun en liten droppe tynn (symaskin-) olje på vifteakslingen. Roter viften så oljen trenger inn. Utfør dette så forsiktig at klistrelappen fester når du setter den på plass.

Lykke til. :wee:

Hei, jeg fjernet klistremerket men det var ikke noe hull under den. Så jeg påførste bare litt våpen-olje inn i akslingen fra siden, men den lager enda rare lyder.

Lenke til kommentar

Lager i sånne små dingser består av en selvsmørende foring som er inntrukket i olje. En polert aksling går rundt i hullet. Hvis oljen tørker (beker) seg får vi det som kalles sperrelyd. Ved å tilføre ny olje kan man få beket til å løse seg i oljen og smøre på nytt.

Så hvis du bruker litt tid sååååå...........

Det fins også små kulelager som kan få lignende sykdommer.

Lenke til kommentar

Jeg hørte jeg måtte ta ut viften for å smøre på olje, vet ikke om jeg tør det :p Men i dag ble dette værre, skjermen mister kontakt med PCn hele tiden og jeg må bare kutte strømmen og starte på nytt, men det skjer bare igjen og igjen...

Lenke til kommentar

Om du ikke har ødelagt garantien så er det nok tid å sende det inn nå...

Med en defekt/feil i vifta så er det ikke sjokkerende at det kommer lyd etter hvert. Det er nok å forvente.

Enten så er det noe i lagrene du kan smøre, eller så er den rett og slett ødelagt (man kan fort gjøre det med støvsuger), eller så kommer det borti noen av ledningene i bunnen.

Hjelper ikke dette så må viften byttes, eller kortet sendes inn på reklamasjon.

Lenke til kommentar

En defekt vifte som hyler og ikke gir luftsirkulasjon nok til å holde temperaturen nede gjør antageligvis at skjermkortet overoppheter og tryner i selvforsvar. Send inn om du kan få reklamasjon, om ikke bytter du vifta selv.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Går viftene rundt?

Fannt netopp ut at den har sluttet å gå rundt... Og temperaturen var på 85C, så ja... Jeg skal prøve å få reklamasjon, hvis ikke skal jeg teipe kabinett vifta under skjermkortet. Men kan jeg få reklamasjon hvis jeg har skrudd litt på det? Prøvde å sku løs skruene oppe på kortet, men 1 av skruene tok ikke tak i skugjernet fordi den var slitt, så jeg fikk ikke åpna det, men det er nok tegn på at jeg har skrudd ut de andre skruene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...