Gå til innhold

Noctua NH-U14S vs Cooler Master Hyper 212 Evo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser man på C64C sin link, så ser man at det KAN være en del forskjell, men ikke før du får overklokket litt. Og for overklokkere så vil nok Noctua sin absolutt kunne være en god investering.

Med 8 VS 15 grader over romtemp i IDLE og 42 VS 65 grader over romtemp i Prime 95. I overklokket tilstand. Så kan det være en del mer å hente på OC.

For andre så vil EVO være god nok, og gi langt mer for penga, da de uansett ikke har behov for noe bedre.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Erfaring. Fordi det ofte er en problemstilling. Spesielt for de som ønsker seg en ny kjøler.

Som i nesten alle slike tråder så har ikke TS helt kontroll på hva han ønsker eller ei, og har som regel alltid for lite info til at man komme med den beste løsningen.

Da må man fiske etter svar, eller bare være så hyggelig at man kommer med alternativer etter hvilken situasjon som måtte passe.

Heller ikke prosessor eller kabinett er nevnt, og for alt vi vet så er det LGA 1366, 2011, eller 2011-3 prosessor, som trekker nesten like mye strøm som en overklokket IB. Så det dekker jo eventuelt også disse.

Men til syvende og sist bunner det jo litt ut i at jeg bare tolket og presanterte tallene fra testen. Så man må foeholde seg til enten OC eller ei.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mas/hobby? Nå tror jeg du overdriver kraftig. Det er en tråd hvor han lurer på kjølere, og har en test med to oppsett.

Ene er egnet om han overklokker, andre er definititvt best kjøp om han ikke gjør det. Da med referanse til de to testoppsettene. Hvordan er det IKKE relevant?

Enten kunne jeg nevnt hva han bør velge etter hva han skal, eller så må jeg spørre om hva han skal bruke den til (inklusive OC og CPU) for så å poste enda et svar basert på det. Første alternativ er raskest for han og meg, og like hjelpsomt.

Det har absolutt ikke noe med meg å gjøre. Og har ikke anbefalt han å overklokke, har ingen planer å lære noen å overklokke, og kunne ikke brydd meg mindre om han overklokket.

Og når forskjellen på hva du bør kjøpe av kjølere er bestemt av hvor høyt strømtrekk du har, så koker det uansett ned til overklokking og prosessor.

Optimalt sett så spør jeg bare om temp og strømtrekk, men som regel blir det for gresk for folk flest, og forenkler det så langt det går.

Og noe lettere enn jeg konkluderte får keg ikke:

Velg produkt A om overklokker.

Alle andre bør velge produkt B.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Isolert sett kan man ikke gi et objektivt svar på spørsmålet til TS. Til det er ikke spørsmålet definert godt nok.

Prisforskjellen er verd penga hvis man ønsker å tyne ut litt mer av prosessoren sin.

Prisforskjellen er ikke verd penga hvis man skal kjøre en stock prosessor.

Prisforskjellen er verd penga hvis man er hyperfølsom for støy og ønsker et noe mer behagelig lydbilde og noen få db mindre.

Prisforskjellen er ikke verd penga hvis dette ikke er av betydning.

osv osv .. Så at OC blir tatt opp her syntes jeg jo er veldig relevant.

Det å stille disse to kjølerne opp mot hverandre (uten å si noe som helst mer - og at man ikke tar med noen andre kjølere for den saks skyld) er litt tullete.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Den suger faktisk^^ Utrolig nok, så den i en test for et år siden elns^^

Men skal du overklokke? Hvis ikke så støtter jeg Kjetil sitt forslag :)

Jeg skal nok overklokke noe etter hvert jeg kommer inn i det, sist gang jeg holdt på med dette var 10år tilbake. ( da kjørte jeg riktignok noctua sin kjøler )

Noctua NH-D14 / D15 og be-Quiet! Dark Rock 3 / Pro 3 er noe av det beste innen luftkjølerene på markedet.

For 65,- så kan jeg gå fra U14S til D14. Hva er største forskjell her.?

Kanskje jeg bare bør gjøre det for og få bestilt i dag. :p

Lenke til kommentar

D14/15 vil holde lavere temperatur ved last. Den har større areal (2 ribber mot 1) og flere vifter (2 mot 1). Den er tyngere og vil belaste HK mer. Den er større og vil lettere komme i konflikt med øvrige komponenter i kabinettet.

Bottom line: Har du råd, har du plass og vil ha en av de aller beste luftkjølerene på markedet kjøp D15.

Lenke til kommentar

Noen andre som har Lian-Li PC-V1000 og kan bekrefte en D14/D15 vil passe? Eller så må jeg bare måle hjemme i dag :p

Jeg ser at Noctua er 16,5cm høy, kabinett er 21cm bredt.

Men her mp man ta i betraktning at plate bak, hovedkort spiser jo litt plass. Så er kanskje ved grensen :p

Endret av adog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...