Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford mondeo startmotor?

lilepija

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg har litt trøbbel med min Ford Mondeo 2.0 tdci stasjonsvogn 115hk.
Verksted mener det er startmotoren, men de har gitt feil info tidligere, så vil sjekke om litt selv, og om evnt det funker å bare rense den.
Av og til kommer det en spesiell lyd de 2 første sek. når jeg prøver å starte.
I går kom det bare en lyd som hørtes ut som den ikke ville dreie rundt, eller ikke fikk drivstoff, og den måtte trilles i gang.
Har bare problemer under start, og når han først er startet er det ikke noe problem. I dag når jeg startet kom den (stråltråd-lyset) opp, og blinket.

Hører noen sier en kan ta den ut og rense den, men problemet mitt er også at jeg klarer ikke å lokalisere den i motor rommet.

Noen som har råd, eller vet hvor i motor rommet denne ligger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg knapt sittet i en Mondeo, så det blir synsing: Tipper du må under bilen, i nedre bakkant av motoren, ikke langt fra torpedoveggen der du sitter med bena når du kjører.

Men vær forsiktig! Koble vekk (helt) batteriet før du plukker på starteren! Det kan smelle godt om du kortslutter ledningene der.

Lenke til kommentar

Kan vell kanskje kalle det for en høyfrekvent slipelyd ja.
Det er et oransje varselyset som er oppfør ABS om det vises?
(bilde er hentet fra google)
post-291377-0-27381400-1414065258_thumb.jpg

Da må jeg kanskje få heiset opp bilen for å komme til.
Hadde håper å komme til den ovenfra.

Endret av lilepija
Lenke til kommentar

Hmm? Mener du det gløde-symbolet? Det er ingen sammenheng mellom det og startmotoren.

Jeg betviler at du klarer å komme til starten ovenfra. I praksis bør du få bilen opp på bukk. Må sikkert av med ymse plastdeksler for å komme til, og på noen biler er disse festet slik at du må ha bilen opp i høyden for å få de av.
Det er nokså kurant å ta den ned og fikse den for den som har verktøy og bukk, men de fleste bilverkstder vil bare bytte, ikke fikse (selv om å fikse en starter er både kjapt og langt rimeligere). Her i Bergen finnes det 2 verkstder som driver med "start og dynamo". Kanskje det finnes noe slikt der du bor?

Lenke til kommentar

Kjøp deg to bukker, jekk opp bilen og ta deg en pils eller to mens du ser på det i garasjen.. Da har du fortsatt en del kroner igjen på en verkstedregning.

Kjenner ikke til starteren på Mondeoen, men da det var ulyd i starteren på min golf (varierte fra høy "skjærelyd" til smålyder), hjalp det i alle fall å demontere starteren, og rense/rengjøre den. Prøv det i første omgang. Om det er så ille at bilen ikke starter, kan det også være andre ting.. Ikke godt å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...