Gå til innhold

Støtte fra NAV ?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har slitt ganske heftig med å få meg jobb etter at jeg ble ferdig med vgs. Problemet er at jeg er helt fuckings blakk, å har så vidt råd til livet opphold. ( Må snylte på famile og venner) Som selvfølgelig ikke er noe gøy for hverken meg eller dem. Så lurer på om jeg har noen sjangs til å få støtte fra nav frem til jeg får jobb? Må jo ha noe og leve av mens jeg leter etter jobb.

Har ikke jobbet før pga. jeg har gått på skole, så får ikke arbeidsledighetstrygd.

Kan eventuelt NAV hjelpe meg å finne jobb? Har hørt at mange jobber gjennom NAV. Så da burde de jo kunne hjelpe meg også?

Har tenkt å gå ned å spørre i morgen, men hadde vert greit om noen har noe erfaring med slikt, eller vet litt mer en meg, som kan fortelle meg litt mer hva jeg har rett på. For kan ikke gå rundt å leve på luft og venteboller !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NAV er jo hovedsaklig en instans for å hjelpe deg å komme i arbeid. Ikke gi ut trygd i hytt og pine. Så å komme i dialog med dem kan hvertfall ikke skade. Sjekk vikarbyråer der du bor, da kan du få alle mulige jobber og masse erfaring. Selv om det ikke er innen det feltet du utdannet deg i. Bedre å ha en vikarjobb og tjene penger enn å leve på andre mens du venter.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

NAV er jo hovedsaklig en instans for å hjelpe deg å komme i arbeid. Ikke gi ut trygd i hytt og pine. Så å komme i dialog med dem kan hvertfall ikke skade. Sjekk vikarbyråer der du bor, da kan du få alle mulige jobber og masse erfaring. Selv om det ikke er innen det feltet du utdannet deg i. Bedre å ha en vikarjobb og tjene penger enn å leve på andre mens du venter.

Har jo ikke peng til å komme meg til noe vikarbyrå.. Har ikke en krone. Å begynner å miste motivasjonen til å søke på flere jobber. Virker som det ikke er noe ledig noen plass.

Lenke til kommentar

Er ikke værre enn å ringe rundt til vikarbyråene, så kaller de deg inn på intervju. Du klarer vel å skrape sammen en hundrelapp til å komme deg på jobbintervju. De du pleier å låne penger av har vel interesse av at du kommer deg ut og i arbeid.

Det som er så kjekt med vikarbyrå som Proffice eller Adecco er at du ikke trenger å sitte og sende søknader selv, de gjør jobben for deg. Og plutselig får du en telefon om at du kan komme og jobbe en eller annen plass fra den og den datoen.

Ulempe er såklart at du ikke har fast jobb og kan ikke søke boliglån eller andre typer lån.

Noen vikariater er langvarige, noen er kortvarige. Jeg startet i adecco og fikk alt fra 9 mnd oppdrag til et par ukers oppdrag. Men det var penger, og noe å gjøre.

Og det var et oppdrag gjennom Adecco som skaffet meg fastjobben jeg har nå, da jeg fikk fast stilling etter å ha vært her i et halvt år for Adecco fordi de var fornøyd med jobben jeg gjorde og jeg var fullt opplært.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Du kan ha rett på sosialstønad, men det er ikke ment som en permanent løsning. Du må være forberedt på at det stilles krav til din innsats for å finne jobb. I noen kommuner må man gjøre en jobb for pengene, og det er typisk «drittjobber» som du trolig vil klare å få på egen hånd – og da til bedre betaling.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Si ikke det, mange firmaer bruker utelukkende vikarbyråer og lyser ikke ut stillinger på vanlig måte. Så man går glipp av endel mulige jobber som ikke står på Finn eller i avisen da.

Fordi byråvikarer er lettere å "bli kvitt" igjen da de ikke har 3 mnd oppsigelsestid, og det koster mindre å ha dem der siden byrået betaler en del av lønna.

Jeg synes ikke man skal være "for god" til å gå på sosialkontoret og be om støtte til livsopphold heller. Det er ikke å snylte på samfunnet, budsjettet er der uansett. Men det er sosialt stigmatisert, og dermed gruer folk seg til å bruke det tilbudet. Men det er jo fortsatt bedre enn å låne penger av venner og familie for å få kjøpt mat og slikt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Si ikke det, mange firmaer bruker utelukkende vikarbyråer og lyser ikke ut stillinger på vanlig måte. Så man går glipp av endel mulige jobber som ikke står på Finn eller i avisen da.

Fordi byråvikarer er lettere å "bli kvitt" igjen da de ikke har 3 mnd oppsigelsestid, og det koster mindre å ha dem der siden byrået betaler en del av lønna.

Koster mindre å ha dem der? Det er stort sett dyrere å betale for konsulenter, siden konsulentselskapet skal ha sin del av kaka samtidig som det etter loven skal være lik lønn (men i praksis er det ofte bedre betalt å være konsulent, særlig om man har litt utdannelse som f.eks. en mastergrad).

Lenke til kommentar

Du har mest sannsynlig krav på økonomisk stønad til livsopphold. Vær oppmerksom på at om du bor hjemme så er støtten som regel mindre.

Typisk sett blir økonomisk stønad gitt på vilkår. Dette kan være å sende jobbsøknader til bedrifter, gå på jobbsøkingskurs med mer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...