Hotel Papa Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Hallais! Tenker å bytte ut den gamle Macbooken min mot noe litt nyere og mindre. Først og fremst, hva tror dere man kan få for en 15" fra 2010? Har oppgradert med optibay og 256GB SSD (DVD drevet følger med i eget kabinett) samt 8GB ram. Maskinen er hel og pen, eneste er en liten klemskade på skjermpanelet, men det synes kun hvis det er veldig mørk eller lys bakgrunn. Den har forøvrig også den høyoppløselige skjermen på 1680x1050. 2,4ghz i5. Mye maskin igjen i denne spør du meg. Er 5000,- for mye? Også over til en ny maskin. Den skal utelukkende brukes til tekstbehandling, surfing og tvserier/filmer (netflix osv). Budsjett på maks 10k. Jeg vil si batteritid er det som blir prioritert høyest. Er det Macbook Air med 128GB som gir mest bang for the bucks her? Kan ta gjennom studentordningen deres, da blir totalprisen på 8075,- Er det andre maskiner i prisklassen <8000,- jeg burde vurdere? Windows eller OSX er ett fett. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Macbook air er batterikongen ja. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Hvis du skal ha best mulig batteritid innenfor den prisklassen, så foreslår jeg at du går for Latitude e5440 eller E5540 alt etter hvilken størrelse du foretrekker. Etter det jeg kan se har de ca like god batteritid som Macbook Air selv med kun det medfølgende batteriet. I tillegg kan du kjøpe et ekstra batteri som du kan montere på undersiden samtidig som orginalbatteriet. Du vil da være oppe i ca. 20 timers batteritid uten batteribytte. Siden laptopen koster ca. 7000 hvis du skal ha litt ordentlig oppløsning, så har du råd til to slike batterier som du sannsyligvis kan bytte mens PCen er i drift. Du vil da være oppe i ca 30 timers faktisk batteritid. Jeg vil jo tippe at du som student ikke har bruk for 30 timer batteritid. Du kan jo som alternativ bruke resten av budsjettet på å oppgradere til SSD og kanskje litt mer RAM. Og kanskje du vil spandere på den en utvidet "på stedet neste arbeidsdag"-garanti. Hvis du vil ha noe mer portabelt vil jeg foreslå HP Elitebook som har litt dårligere batteri enn Latituden og Air (6timer). Så kan du heller spar til et tilsvarende pågygg-batteri som er mye tynnere og vil få batteritiden opp i ca 12 timer.. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Vil den ikke veie opp i mot 3,5kg med slike enorme batteriløsninger da?? Jeg tror den vare mye mindre per wH enn macbook air. Jeg pleier aldri å forsvare apple, men jeg tror faktisk de er best på batteroeffektivitet slik det er nå. Andre produsenter putter på svære batterier og ekstrabatterier, mens macen klarer 12ish timer og veier under 1,5kg. Ikke dårlig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå