Gå til innhold

Vurdering av 'supermaskin' ...

WindJammer

Anbefalte innlegg

Hypotetisk sett, konfigurasjonen jeg nevner under her : Er det noen svakheter eller andre ting jeg bor vaere oppmerksom paa? ER det andre konfigurasjoner som ville gi meg hoyere performance til samme pris? Er en slik maskinkonfig noe jeg kan benevne som 'state of the art' sett i forhold til dagens hjemmePC -standarder?

MB P4 ASUS P4C800 DELUXE SOM/LAN RAID...........................1832,00 NOK
- 800Mhz FSB
- Dual-Channel DDR400
- Promise 20378 RAID controller, 1 x UltraDMA 133/two drives, 2 x Serial ATA
- 10/100/1000 BASE-T Ethernet
- SoundMAX 6-channel Audio

MEMÓRIA DDR 512 MB 400MHZ PC3200 BRAND.........................780,00 NOK
HD160.0 GB MAXTOR 7200RPM ATA133................................ 1305,00 NOK
PROCESSADOR P4 S478 2.8 512K/800MHZ HT BOX....................2827,00 NOK

Pris uten kabinett, grafikkort etc. = 6750,00 NOK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Supermaskin? Nei, du må nok guffe på en del mer for at det skal være jevnt over vanlig maskiner... bruk den maxtor-disken til lagring og kjøp deg heller en scsi-kontroller og en rask scsi-harddisk. Å sette inn et dedikert lydkort bør du også gjøre. Når det gjelder RAM, er det andre som sikkert har gode tips. Har null erfaring med DDR, da jeg kun har vært borti RDRAM-baserte maskiner.

Lenke til kommentar
MEMÓRIA DDR  512 MB 400MHZ PC3200 BRAND.........................780,00 NOK

PROCESSADOR P4 S478 2.8 512K/800MHZ HT BOX....................2827,00 NOK

LOL, Memoria og Processador... Bestiller du fra Italia eller? :lol:

Neida, bestiller ikke fra Italia... poenget mitt er at jeg bor i Brasil for tida, og hardware-utvalget er litt begrenset... her er Elkjop-mentaliteten for PC-kjop ekstremt utbredt...

Saa jeg prover bare aa skramle sammen bra deler slik at jeg kan faa bygget meg en god maskin her nede. Selv Celeron -og AMD -maskiner er fantastisk dyre her nede...

Skal man opp i en klasse (som jeg snakker om i denne posten) som vi i Norge tar for en selvfolge, maa man betale skjorta og mer til... Dell er nesten det eneste tilgjengelige alternativet, og da er det snakk om aa kjope maskin til tilsvarende mellom 25 000 og 30 000 kroner... (med skjerm da)

Lenke til kommentar
Hva er det som er så super med denne..dette ser da ut som en helt vanlig middelmådig PC.

AKIRA

Er vel strengt tatt ikke saa mange maskiner som har Dual DDR 400Mhz og 800Mhz FSB ...

Og det er vel heller ikke saa mange maskiner som pr. idag er installert med P4/2.8Ghz ...

Saa aa kalle denne maskina 'middelmaadig' er vel som aa kalle Porsche for 'transportmiddel' ... :p

Ellers takker jeg for tipsene, og tenker jeg kjoper dobbelt sett av PC 3700 RAM (visste joggu ikke at det fantes i det hele tatt jeg... der ser man aa lite jeg folger med) ... kanskje 2 stk. brikker (pga. Dual DDR) med respektive 256MB til aa begynne med... og heller oppgradere naar PC 3700 blir rimeligere...

:)

Lenke til kommentar

Det er et bra oppsett du har valgt. Det var mange av hw's forumbrukere som med stor entusiasme valgte det samme systemet i sommer.

Skal du overklokke ? Hvis ikke er pc3700 ikke verdt de ekstra pengene. Et P4 system med 800MHz fsb trenger bare pc3200 for å utnytte kapasiteten sin.

Lenke til kommentar
Det er et bra oppsett du har valgt. Det var mange av hw's forumbrukere som med stor entusiasme valgte det samme systemet i sommer.

Skal du overklokke ? Hvis ikke er pc3700 ikke verdt de ekstra pengene. Et P4 system med 800MHz fsb trenger bare pc3200 for å utnytte kapasiteten sin.

Nei, jeg skal nok ikke overklokke...

Mulig jeg er litt gammeldags, men... jeg har litt av samme holdningen overfor overklokking som til AMD... "kanskje funker det, kanskje funker det ikke..."

Jeg jobber mye mot datamaskinen min, programmerer Java, PHP, xxSQL etc.etc.... for meg er stabilitet alfa-omega...

Tidligere erfaringer fra 'leking' har vist meg at det er greiest, naar alt kommer til alt, aa forholde seg til det man har tilgjengelig...

Jeg kjopte min Dual P2/350Mhz ca. 1999, og hadde den inntil jeg naa nylig kjopte meg P4/2.4Ghz... Maskinen gav meg aldri problemer... I hele sin levetid... jeg oppgraderte fra W2K til WinXP i 2003, og lar den gaa videre til min kjaere mor.... De to Intel P2/350 -prosessorene overlevde 3 stromforsyninger... Ikke daarlig... og gav meg aldri kludder eller problemer...

Saa nei.. jeg skal nok ikke overklokke... synes oppetid og stabilitet er mer verdt enn hundrevis av timer med haaravfall og magesmerter fordi man ikke faar systemet opp aa kjoere...

Ergo tror jeg at jeg foelger ditt raad, nemlig kjoepe 'max' med en gang, og holde seg paa det nivaaet maskinens levetid ut...

Jeg fant nettopp ut at jeg bruker ca. 4-5 dager paa aa reinstallere systemet hvis det kraesjer (har nettopp kjoept nytt system), og hvis jeg maa gjoere dette mer enn 1-2 ganger hvert aar, da gaar forretningen min dundas ... (utvikler software)

Cheers

Rob.

Lenke til kommentar

aaaa BRASIL

du er en heldig person. husker fra mine dager der. at maskin parken dem har, er gammel. farlig gammel. så du pc'n du har satt opp ( spesielt med 2 stk 256 ram ) blir rå i forhold til hva folket rundt deg har.

gjør meg en tjeneste, drikk en flaske guarana, du vet den deilige champanje brus lignende drikken, den er bare go.

lykke til med pc'n, å med brasil.

MR_T

Lenke til kommentar

Du får en bra maskin der ja, men et par ting:

Gå for deluxe utgaven med en E på slutten, altså deluxe-E :!:

Du bør definitivt gå for 2 x 256 framfor 1 x 512. "Enorm" forskjell" i ytese :)

Eksternt lydkort trengs som regel ikke, da den innebygde lydkretsen er meget god.

Ellers får du nyte tilværelsen i brasil. Ah..*mimre* *mimre* :cool:

Lenke til kommentar
Gå for deluxe utgaven med en E på slutten, altså deluxe-E :!:

[pirke litt]Det heter ikke Deluxe-E, men -E Deluxe[/pirke litt] ;)

Takker for alle gode tips, har notert dette ned og kommer garantert til aa filtrere ut all informasjon fra denne traaden, og komponere en bra maskin - ut fra hva jeg kan faa tak i her nede.

Det er dog enda noen maaneder til jeg skal shoppe, har nettopp kjopt den maskinen du kan se i Signaturen... (Ja, veit det - PC133 Ram suger...) - Saa jeg tror neppe min bedre halvdel vil la meg anskaffe Maskin #2 saann helt uten videre... tror ikke hun skjonner poenget med at 'PC133 Ram ikke er bra nok', naar vi trenger nytt kjoleskap etc.etc.

Catch my drift? :o)

Kanskje er det ogsaa et poeng aa vente litt rett og slett pga. at man kan faa litt mer for pengene... horer jo ogsaa rykter om at Intel kommer med nytt chipset, eller hur...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...