Nikkor Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 For meg er det helt motsatt jeg søker telefoner med kvalitet og ikke plast leketøy, kvaliteten på samsumsung sine mobiler er plast plast og plast hele veien. Prøv å bruk en av de nevnte htc mobilene en stund så vil du merke stor forskjell på følelsen under daglig bruk..... Jeg søker også etter kvalitet. Det som er forskjellen er hva du føler er kvalitet og ikke. For meg er materialvalg bare en del. Selv der skiller vi vei, da du liker metallbody og jeg syntes det er stygt.Ellers er det ting som designet i seg selv, selve formen og farger og linjer osv. Der har vi nok forskjellig oppfatning og. Har håndtert htcene en del, og jeg liker dem bare ikke. Noen foretrekker blondiner i tyllskjørt, andre brunetter i jeans. Kvaliteten på Samsungs telefoner står det lite på, de tåler mye. Kvalitetsfølelsen dog, er subjektiv. Selv syntes jeg s5 var horribel, men s4 var god. Alpha er fortreffelig, og note 4 og. Mye pga at de har samme greie gående som 930, som jeg og likte godt. Smakssak. Nikkor: det er ikke mer eksklusivt. Det er masse på lager, man får fint tak i dem, de er laget av helt normale materialer. Og bedre er drøyt. Den har gode sider og dårlige sider, avhengig av hva man ønsker i en tlf. Den nye iphonen er forsåvidt 3t godt eksempel på design jeg mener trynet godt. For dårlig skjerm/kropp ratio for meg, de runde kantene er ikke noe jeg liker. Dette affekterer såklart oppfattelsen av mobilen for meg på lik linje som hva den er laget av. Som er glatt metall som dermed vil vise riper raskere en plasten man finner på 930 feks. Selfølgelig er aluminum langt mer eksklusivt. Hvorfor tror du samsung kom med deres dårlige forsøk på alpha telefonen? Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Jeg skjønner meg ikke på alle de som hater plast. Min Note 2 har plastdeksel bak. Etter to år knirker det fremdeles ikke, det er steinhardt (du kan ikke trykke det inn) og materialet er ikke så kaldt å holde i som metall. Hvordan bil har dere som hater plast forresten? Regner med at hatet er like stort mot knirkende og ekkel plast der? Ja, men jeg kjører heldigvis en bil med kvalitetsplast. Audi. Lenke til kommentar
Slai Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Nikkor; fordi de fleste syntes det føles bedre i hånda. Det ER jo ikke eksklusivt. Det er ganske mainstream. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Audien min er hovedsaklig av aluminium, og det som eventuelt knirker er jo plasten som er påmontert aluminiumen. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 (endret) For meg er denne plast vs metall-diskusjonen fullstendig meningsløs. Vi har allerede slått fast at plast og aluminium koster omtrent det samme å produsere, og at om det er noen forskjell i hva telefonene tåler så er det i favør plast heller enn metall. Når det er sagt finnes det lekre telefoner både i plast, i plast og metall, og i metall. Her kombinerer man metall og plast på en meget delikat og funksjonell måte: HTC M8 og iphone 6 er også telefoner som kombinerer plast og aluminium: Men selv om utformingen er skammelig lik er det ikke slik at de ser like bra ut. Disse brede plastlinjene øverst og nederst på iphone bryter opp designen og ødelegger linjene på en svært uheldig måte. De har også valgt en svært uheldig farge på plasten som ikke gir en behagelig kontrast. Og når de først har halvblank plast i nesten samme farge som aluminiumsdekselet, har de valgt en matt "ubehandlet" finish på aluminiumsdekselet. Dette bryter kraftig mot hva som tradisjonelt sett ansees som god design. Apple hadde en skikkelig god design på forrige modell, men denne gangen har de gått så grundig på trynet at det er knapt til å tro. Har det overhodet vært en designer med på utviklingen? Om vi ser på M8 til sammenlikning har de valgt en plast som gir en tydelig kontrast med aluminiumsdekselet. De har holdt linjene smale, noe som gir et rolig og elegant uttrykk. Videre har de lagt en børstet finish på metallet mot en glossy plast. Dette gir også en behagelig og naturlig kontrast. Til slutt har de nøyd seg med tverrgående linjer, noe som gjør at selve formen på telefonen får bære designuttrykket uforstyrret. Dette er skikkelig full pott på det man forventer av god design. Både M8 og Note 4 bør være naturlige Red Dot-kandidater. Vi kunne inkludert Alpha her også, men Note 4 trekker dette et godt stykke videre og er utvilsomt en av de vakreste telefonene på markedet. Den har virkelig blitt et smykke av en telefon med mange flotte detaljer. Husk at design ikke nødvendigvis er "en smakssak". Det finnes ufattelig mange parametre som ansees som objektive innenfor design. Eh, designet på iphone 6 er langt penere enn m8. Den ser også langt mer klassisk og pen ut. Langt høyere opplevd kvalitet på iphone 6 i forhold til 5'eren også. Liker spesielt av kantene av mer avrundet. Note 4 er mer i samme kategori som 5c, billig telefonen til apple når det gjelder materialvalg. Men det er heller ingen dårlig plassering. Og den øverste telefonen, hvilken er det? Ser ut som en fake lærdeksel kjøpt på gata i thailand. SVÆRT tacky. Endret 25. oktober 2014 av Nikkor Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Er det så vanskelig å forklare? Når ble plast eksklusivt? Og bedre fordi den yter langt bedre, best kamera etc. Er ikke det ganske logisk? Ser da ut som Note 4 totalt sett jobber raskere enn iphone 6+ Det er pluss og minus med begge materialvalg (plast og alu). Jeg betaler ikke +-2000kr mer for iphone sitt utseende/materialvalg, det er helt sikkert. Edit: Sitter på en Note 1/N7000 som snart 3 år gammel. Bortsett fra merker fra fall i bakken så er det bare bakdekselet som er noe nedslipte fra bruk (friksjon fra bukselomme). Ellers er det ikke mye stygt å si om den på utseende. Så litt slitsomt ut å bruke telefonen på den måten der. Om man bruker telefonen på den måten trenger man sikkert den ekstra rammen note 4 har. Men så er heller ikke dette vanlig bruk, og det at note 4 fungerer sånn akkurat i den testen forandrer ikke det faktum at android er ustabilt og hakkete generelt. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 (endret) Nikkor; fordi de fleste syntes det føles bedre i hånda. Det ER jo ikke eksklusivt. Det er ganske mainstream. Merkelig at Samsung også definerer det som eksklusivt da. Nå har de hvertfall begynt med rammen. Kanskje de greier hele telefonen om noen år også? Men da må du nok jobbe litt med batteriene deres først, sånn at alle android brukere slipper å ha et stort lager av disse liggende når de blir dårlige etter noen måneder. Er nok en grunn til at de fortsatt velger å ha løst deksel bak.. Premium metallramme Se vår første Galaxy smarttelefon med ramme i ekte aluminium. Galaxy Alpha utstråler raffinert luksus med sitt fantastiske metallhåndverk. Endret 25. oktober 2014 av Nikkor Lenke til kommentar
Slai Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 (endret) At noe føles eksklusivt betyr ikke at det nødvendigvis er det. Og de skriver jo premium og luksus. Ikke eksklusiv. Og jeg håper virkelig ikke de følger etter HTC og Apple i metallbody-trenden. Det er horribelt og føles langt fra bra. Endret 25. oktober 2014 av Slai 2 Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Så du er altså uenig Samsung på dette punktet? Du foretrekker billig plast? Lenke til kommentar
Slai Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 (endret) Nei, jeg foretrekker plastbak som på 930 og note 3/4, som føles god i hånden, ikke er glatt og som ikke merkes like fort. Jeg mer med andre ord enig med Samsung. Elsker dog at du formulerer det som "billig plast". Endret 25. oktober 2014 av Slai 3 Lenke til kommentar
jan-otto Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Samsung har flotte telefoner de, men kvalitetsmessig faller de igjennom. Min gamle HTC Windows som er 5 år gammel mobil ser jo mye bedre ut enn min ett år gamle note 3. Det blir bare for dumt. HTC'n er i metall.. Lenke til kommentar
Slai Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Then again ser kameraten min sin HTC ut som drit etter få måneder, mens min note 3 ser knall ut (liten dunk i sidekarmen etter jeg glapp den en gang). Så selv syntes jeg kvalitet er ganske god. Lenke til kommentar
jan-otto Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Er kameraten din ekte eller har du en fantasi kompis? Lenke til kommentar
Slai Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Når du sier det er det ingen andre han snakker med, og han HAR en tendens til å gå gjennom vegger og dukke opp når jeg har det tungt... Han er litt mindre forsiktig enn meg, det skal sies =p. 1 Lenke til kommentar
jan-otto Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Når du sier det er det ingen andre han snakker med, og han HAR en tendens til å gå gjennom vegger og dukke opp når jeg har det tungt... Han er litt mindre forsiktig enn meg, det skal sies =p.Artig det, men er du helt sikker på at han har mobil, og hva pokker skal han med den? Lenke til kommentar
Slai Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Hva han skal med mobil? Nei, mye av det man bruker mobil til, antar jeg? Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 (endret) Nei, jeg foretrekker plastbak som på 930 og note 3/4, som føles god i hånden, ikke er glatt og som ikke merkes like fort. Jeg mer med andre ord enig med Samsung. Elsker dog at du formulerer det som "billig plast". Du er jo ikke det, til og med samsung markedsfører dette som eksklusivt og hadde de fått det til + at batteriene var bedre ville det nok også vært aluminium bak. Har du sett at Samsung markedesfører plasten som eksklusiv eller? Billig plast er det jo, mobilene føles jo akkurat ut som interiøet til skoda på 90 tallet. Men var faktisk å så på denne mobilen for morro skyld nå nettopp. Bra skjerm, men det er det. Byggekvaliteten er dårlig, og bare det at man ikke kan gå inn på vg engang uten at den lagger i scrollen er nok for at android aldri blir noe for meg.. Fatter ikke hvor vanskelig det kan være å lage en smooth scroll funksjon egentlig. Testet også tab S, og det er laggete i forhold til ios så det holder. Endret 25. oktober 2014 av Nikkor Lenke til kommentar
Slai Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Når sa de eksklusiv? "Premium metallramme Se vår første Galaxy smarttelefon med ramme i ekte aluminium. Galaxy Alpha utstråler raffinert luksus med sitt fantastiske metallhåndverk." Ser ikke ordet eksklusiv her? Jeg har ikke lest søt Samsung har skrevet, dog, så kan godt være de bruker ordet for alt jeg vet. Plasten er ikke nødvendigvis billig eller av noen form for dårlig kvalitet som det insinuerer. Det er bare det at det er plast. Noen mobiler føles kjipere ut enn andre, det er klart. Men det finnes gode mobiler i plast og dårlige. Nokia har noen gode modeller i plast, feks. N9 er jo god, feks. Ville ikke tillagt den ordet "billig" selv når det kom til følelsen i hånda. Hvordan mener du byggekvaliteten er dårlig, forresten? Har ikke sett noen teste det, utenom han som bøyer telefoner hele tiden, men det er jo... litt vel ekstremt. Har hørt at demomode faktisk gjør displaytelefonene tregere. Var en kar her inne som selger telefoner som alltid var overrasket over hvorfor Samsung skal ha den demogreia aktivert når den gjør telefonen merkbart tregere. Lenke til kommentar
PheIix Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 (endret) Flott test og artikkel! Men hvordan kan denne mobilen oppnå 10/10 idag i score uten IP sertifisering? Kritisk og uenig i poeng utdelingen her. Funksjonskravene til brukerne går framover, det burde kriteriene for scoren også. Hva er igrunnen kriteriene for scoren, kunne vært interessant å lese grunnlaget.det er fordi til sitt bruk, så får den 10/10. en note 4 er ikke en sportsmobil, på samme måte som det ikke er like viktig at en 4" mobil har stylus. mobiler blir ikke testet på samme kriterier, men hvor godt de utfyller oppgaven de er designet for Så iht. din definisjon så må det være en sportsmobil for at den skal være IP sertifisert og bare det? For meg så er det ganske enkelt; dette er designet som en MOBIL telefon, er det da ikke ett pluss hvor bra den er mobil ett kriterie? Mobilitet bør vel kunne veies opp mot hva egenskaper den har i bruk i regn, sand, støv eller tåle en sjøsprøyt etc. Stylus kontra IP er idag to helt forskjellige ting.. men selvfølgelig så må de testes mot ulike kriterier. Hadde det vært en sportsmobil dette var snakk om, så kunne du etter min mening droppet å gitt den karakter, for den ville ikke vært en sportsmobil uten. Vedder 100,- på at neste Note kommer med IP rating Men må alle mobiler ha IP sertifisering for å få full pott? Da må vel også alle telefoner ha minst X størrelse batteri, stylus og skjerm også? Det må jo ses i forhold til hva telefonen skal brukes til? Jasså, denne telefonen hadde ikke 6" skjerm, da kan ikke denne få full pott til tross for at det er en absolutt utmerket sportstelefon. Det blir jo helt feil, forskjellige telefoner er jo ment til forskjellige ting. Note er i hovedsak en kontortelefon, man løper ikke rundt i søla med den. Selv om enkelte over-entusiastiske kontorrotter på død og liv skal kravle seg gjennom birken en gang i året så ønsker ikke jeg de irriterende pluggene man må åpne hver gang man skal sette i lader eller øretelefoner... Edit: Ehm... Av en eller annen grunn lastet ikke browseren min alle svarene her, så jeg så bare dette før jeg postet. Nuh vel.... Endret 26. oktober 2014 av PheIix 1 Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Det har selvsagt litt å si om den er sertifisert til en eller annen IP-klasse mtp reklamasjon osv, men for meg betyr det enda mer hvor mye telefonen faktisk tåler. Det er jo slik at de fleste telefoner som ikke har IP-sertifisering også testes under vann. Et par tester av to ikke IP-sertifiserte telefoner på YT viser for eksempel en M8 som ligger i vann i 1 time og 40 minutter, og den er like fin når den kommer opp fra vannet igjen. iPhone 6 feiler etter ca 50 sekunder, og etter 1 min 25 sek er den fullstendig "fried" som de sier i klippet. Egentlig ganske spesielt at den angivelig gjør det dårligere enn forgjengeren når produsenten reklamerte med "improved water resistance" som en av de nye features. Av tidligere Samsung-modeller klarte S3 seg svært godt i vann. S4 klarte seg mindre godt i vann, men godt når den ble spylt over med vann. Til mitt bruk holder det om telefonen tåler litt regn og lar seg redde om uhellet skulle være ute. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg