Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Omskjæring av norske guttebarn


Anbefalte innlegg

Jeg og min kone venter en sønn. Vi er etnisk norske, men etter tre års botid i USA, er jeg overbevist om at omskjæring er det beste alternativet for sønnen. Norge burde gjøre som jødene, amerikanerne, inderne, italienerne, muslimene og russerne- omskjære sønnene våre! Forhuden er et vondtluktende, vemmelig hudstykke som burde elimineres øyeblikkelig etter fødsel, eller ihvertfall opereres bort en eller annen gang. Synes det er min plikt som kristen far å gjøre som religionen krever. Nesten alle andre land enn de skandinaviske omskjærer guttene. Har venner og kontakter fra både Italia, India, Russland og Hellas som kan fortelle dette. 90% av verdens menn er omskåret.

Jeg vil gjøre alt jeg kan for at alle norske gutter blir omskåret på sykehus. For meg er det uetisk å ikke omskjære når vi vet at omskjæring hindrer hiv (med 60%), gjør mannens sexliv lettere, er mer estetisk ovenfor fremtidige damer, beskytter mot en rekke sykdommer osv. Omskjæring at gutter burde ikke være et valg for foreldrene, men et påbud. Det er faktisk et påbud i Kristendommen (selv om Den Norske Kirke ikke vil innse det).

 

Hva mener dere om omskjæring? Er dere for forbud, påbud eller fritt valg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dobbeltmoralsk å blande inn religion her. De religiøse maser om at man ikke skal tukle med skaperverket, men forhuden skal bort lell? o_O

 

For øvrig er omskjæring uvanlig i både Europa og Asia. Påstanden om at 90% av verdens menn er omskåret er jo regelrett løgn.

 

1280px-Global_Map_of_Male_Circumcision_P

Endret av Star Fox
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg vil gjøre alt jeg kan for at alle norske gutter blir omskåret på sykehus.

Jeg er i mot omskjæring, men det er beundringsverdig at du vil bruke all din fritid og alle dine ressurser på en kampanje for noe du tror på.

 

Jeg beundrer folk som selger alt de eier og bor i en falleferdig campingvogn for å sikre at den gode sak støttes opp med så mye ressurser som mulig.

 

Har du tenkt å lage noen aksjoner slik at du kommer på nyhetene? Hva med å samle sammen omskårne barn utenfor Stortinget? Jeg har inntrykk av at det er få barn som klager etter at de har fått fjernet forhuden. Et kor av fornøyde guttebarn utenfor Stortinget som krever at også andre barn må bli omskåret, hadde vært en interessant aksjon. "Vi må høre på barna" sier jo politikerne hele tiden.

Lenke til kommentar

Jeg legger merke til at dette er ditt første innlegg, men for å fremstå som en person man kan ta seriøst, bør du nok jobbe litt med hvordan du ordlegger deg. Jeg synes at du fremstår som korttenkt og litt ekstrem. I tillegg bør du fordype dine utsagn. Forklar nøyaktig hvorfor du tenker slik og gå nærmere inn på grunnene.

Etter å ha tenkt litt, synes du at det høres troverdig ut at hele 90% av verdens menn (og gutter?) er omskåret?

Uavhengig av religion, er ikke jeg i mot valgfri omskjæring av gutter og menn generelt. Det finnes logisk nok reelle grunner til å gjøre dette, f.eks. pga. renslighet eller at forhuden er ubehagelig trang.

Forhuden i seg selv er verken vondtluktende eller skitten og vemmelig så lenge man vasker seg ordentlig og ofte nok, og skyller med vann etter hvert toalettbesøk. Er jo ikke så vanskelig å forstå at hvis man ikke vasker seg, vil det bli ekkelt der og lukte vondt ganske kjapt.

Omskjæring i seg selv kan jeg ikke se at det teknisk sett skal forhindre sykdommer, men jeg forstår hva du tenker selv om jeg synes at du bør fordype dette. Jeg er fortsatt ikke enig i at dette er sant i 100% av alle tilfeller. At det kan være vrient å vaske seg ordentlig derimot, har jeg ikke noe problem med å forstå, spesielt for gutter som gjerne vil slippe å vaske seg.

Jeg er i de fleste tilfeller i mot tvang mot barn. Å tvinge et barn som ikke vil bli omskjært, kan umulig vil være til barnets beste. Dessuten kan man som forelder ikke forvente å få respekt fra barnet dersom man ikke respekterer barnet selv.

Dersom gutten absolutt skal omskjæres, mener jeg at det er best å gjøre det før han er i stand til å mene noe om det. Når gutten så blir større må man forklare ordentlig hvorfor det var en god idé – eller ty til hjernevasking.

På hvilken måte mener du at omskjæring gjør menns sexliv lettere? At mannen slipper å dra tilbake forhuden under samleie? Eller at man «holder seg» lenger pga. degradert følsomhet?

Hvordan kvinner synes at «den» ser ut etter omskjæring kommer vel an på bl.a. personlig smak og ikke minst hvor vellykket operasjonen var?

 

Man trenger strengt tatt ikke å blande inn religion for å gjøre opp en mening om omskjæring. Skal man blande inn religion er det sannsynligvis ikke egentlig ens egen mening, men noen andre/en annens mening man bare videreformidler som om det er ens egen mening.

Jeg er helt i mot å blindt følge lover og regler andre personer har laget, eller som man mener at en «høyere makt» har laget – ikke fordi jeg fornekter en høyere makts eksistens, men fordi mennesker ikke har kapasiteten til å bevise eksistensen. Dermed er eksistensen til en høyere makt så vidt mennesker kan forstå, basert på tro og hint som forsterker troen, ikke hard fakta. Først og fremst bør absolutt alle bruke hjernen til hva den er ment til: å tenke med.

Jeg velger å tenke selv før jeg følger hvilket som helst regelverk. Hvorfor? Fordi man ofte kan tolke regler alt ettersom hva man føler for, og at det er umulig å finne den éne og korrekte sannheten når det finnes så mange forskjellige «sannheter».

 

Hva enn jeg personlig tror er riktig på religiøst vis er ikke et tema i denne tråden, så det har jeg unnlatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men omskjæring gjør jo at nisselua hele tiden dulter borti boxeren, da får den jo ikke fred når den hele tiden gnisser borti noe som ikke prøver å gjøre den opphisset engang. Stakkars mann..

Rett etter omskjæring og inntil såret for det meste er grodd, tviler jeg sterkt på at man klarer å bli såpass opphisset, men det hender vel. Har man et slikt sår bør man holde det litt stramt og rolig – da vil den ikke konstant gnisse borti undertøyet (i hvert fall ikke like mye).

 

Etter at såret er grodd er man sannsynligvis mindre sensitiv der nede nettopp pga. økt friksjon. Kroppen er flink til å tilpasse seg hva enn det måtte være.

 

Redigert:

Ut i fra trådstarters 2. innlegg er han/hun et troll. Bortkastet tid.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Er du også overbevist at omskjæring er grunnen til massiv HIV i USA,

http://no.wikipedia.org/wiki/Mannlig_omskj%C3%A6ring#Kritikk

 

Jeg håper all slags form av omskjæring blir bannlyst. Det burde vært ulovlig både på jenter og gutter. Kjønner at det er mer alvorligere for jenter, så er glad at det er en streng straff mot slikt i norge. Men det er akkurat like ille å gjøre det på gutter, ifølge helse opplegget.

 

Helsevesen skal være dømmende, om det er skadelig for helsa så bare bannlys hele greia. Det skal ikke gå ut på folks helse bare fordi en gammel schizofrenisk skjegget mongo sa det.

Endret av Mopi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjønner at det er mer alvorligere for jenter, så er glad at det er en streng straff mot slikt i norge.

 

Hvorfor er det mer alvorlig for jenter? Tar du å sammenligner de mest alvorlige metodene å kjønnslemleste jenter og sammenligner med de mildeste formene for kjønnslemlesting av gutter kan du kansje komme til en slik konklusjon, men det er da en veldig uærlig måte å se på problemet.

 

Det er ingen gode argumenter for at ting skal fortsette, eneste grunn til at det ikke blir endret er at ingen politikere ønsker å ta debatten.

 

Loven som gregersen over her nevner løser ikke problemet, den gjør bare staten medskyldig i kjønnslemlestelsen. Så lenge det kan gjøres uten guttens samtykke er det ingen måte å forsvare det på.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er urettferdig med å omskjære gutter - min kropp, mitt valg.
Og jeg hater også øredobber på babyer, eller tattoveringer på babyer...
Alt som forandrer noens kropp permanent, er ikke OK før man selv kan bestemme.
(Unntak er dersom noe er nødvendig, f.eks. omskjæring i enkelte tilfeller)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ohh the irony... Hvor er HIV mest utbredt? Jo i de landene det er flest omskjærte. Det som også er ironisk er at de artiklene som sier at omskjæring forebygger smitte er skrevet av folk som er veldig for omskjæring. I nøytrale kilder har man konkludert med at det ikke utgjør noe forskjell om du er omskjært eller ikke. Det er like stor sannsynlighet for å bli smittet selv om man er omskjært. Ulempen med en hel penis er sexen blir mer følsom, og du må dusje hver dag. Fordelen er at sexen blir bedre for deg og dama. Har du en hel penis er det også lettere å penetrere dama og den blir litt tykkere.

Lenke til kommentar

Jeg holder meg til tema, guttebarn. Jeg er omskåret. Jeg vokste opp i Canada, og da jeg, 4 år gammel, ble lagt inn på sykehus for å fjerne mandlene - tok de forhuden i samme slengen. Gutter ble omskåret i Canada på den tiden (1950 tallet).

Det eneste ubehag jeg har hatt var, i omkledningsrommet og i dusjen etter gym, på folkeskolen her i Norge. Som den eneste omskårne ble jeg mobbet. Uttrykk som "kukkhue" og "vrengtiss" sitter i hukommelsen. Det var også ofte noen som dro ned underbuksa mi, og jeg ble vist frem til almen jubel. Det var flaut og meget ubehagelig.

 

Derfor er jeg ambivalent i spørsmålet om omskjæring av gutter. Jeg ser ingen grunn til omskjæring, men siden det sikkert er like flaut får en jødegutt å stille i dusjen med forhud, ser jeg ingen grunn til å forby det.

Lenke til kommentar

For meg er det uetisk å ikke omskjære når vi vet at omskjæring hindrer hiv (med 60%), gjør mannens sexliv lettere, er mer estetisk ovenfor fremtidige damer, beskytter mot en rekke sykdommer osv.

 

Vet vi det?

 

Hva som skal skje med hver enkelts nisselue bør være opp til vedkommende å bestemme selv, i og med at det er et irreversibelt valg og kan være en stor ulempe. Derfor bør ingen omskjæres før de er gamle nok til å forstå hva det innebærer, er kritisk nok til å velge eller avvise religion og har valgt omskjæringen selv.

 

Jeg holder meg til tema, guttebarn. Jeg er omskåret. Jeg vokste opp i Canada, og da jeg, 4 år gammel, ble lagt inn på sykehus for å fjerne mandlene - tok de forhuden i samme slengen.

 

Det høres snedig ut, men det er vel mer til historien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...