Eriksendrul Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 (endret) http://www.statista.com/statistics/221368/gas-prices-around-the-world/ Vi er ikke så mye dyrere en de 5 landene som ligger under oss men hvorfor er det så mye forskjell på prisene fra usa og norge ? eller Norge og russland ? Hva er hovedårsaken til at noen land er oppe i 8-9 dollar per 3,7 liter og andre er under 4-5 dollar ? Venezuela ? 26 øre for 3,7 liter bensin. altså 7 øre for 1 Liter. I norge 14 kroner. For 14 kroner får du 200 liter bensin i Venezuela. Kun en sammenligning såklart på hvor stor forskjellen kan være. Endret 22. oktober 2014 av Eriksendrul Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Hva med å se litt på lønnsnivået vårt i forhold til det i USA? I Venezuela er bensinen subsidiert, mens den i Norge og mange andre land er avgiftsbelagt. Det betyr at Norge tjener penger på at folk kjøper bensin, mens Venezuela taper penger på at folk kjøper bensin. I Norge subsidierer vi en del andre ting, som f.eks. legebesøk, sykehusopphold og reseptbelagte medisiner. Vi har gjerne råd til å betale noen kroner ekstra pr. liter bensin, men har vi råd til å punge ut millioner av kroner for medisiner om vi får en sjelden sykdom? 5 Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 (endret) Prisen for olje er i grunn likt for alle land. Se bortifra de som produserer den. I USA så subsidiere staten slik at man holder en kunstig lav pris. I Norge og Europa generelt har man avgifter. Det har sørget for at oljebruken har stagnert. I land som Frankrike har faktisk oljebruken faktisk gått ned 17% siden 80-tallet. I USA derimot har forbruket økt. Tiltross for prisen på olja har nesten doblet seg i de siste syv åra. Men det er fordi olja er billig der og man derfor kjøre langt og hha store biler. Vi i Norge har veldig billig strøm sammenlignet med andre land, alt kan ikke være billig. Endret 22. oktober 2014 av Heradon 3 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 (endret) Det er som sagt tidligere, avgifter på bensin som holder nivået kunstig høyt. At vi har råd til det er en heller dårlig unnskyldning. Mange har råd til å betale 90% skatt også, men bør vi finne oss i det? Endret 22. oktober 2014 av Apox Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Det er som sagt tidligere, avgifter på bensin som holder nivået kunstig høyt. At vi har råd til det er en heller dårlig unnskyldning. Mange har råd til å betale 90% skatt også, men bør vi finne oss i det? Kan ikke få både i pose og sekk vettu. Bensinprisen i Norge er forsåvidt noe av det laveste i verden forhold til inntekten. Skal vi ha lavere bensinpriser må vi ta vekk andre goder. 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Jaja, jeg orker ikke irritere meg. Gleder meg for mye til å flytte ut av norge igjen. Jeg har fått smaken på utlandet, og hvor utrolig bra man kan ha det i andre land, selv med liten inntekt Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Dette er noe jeg har tenkt over i det siste. Når man snakker om at Norge har nådd toppen, og at oljeprisene synker, så holder bensinprisene seg på samme nivå. Er ikke det.. ulogisk? Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Det som er viktig er jo kjøpekraft, og ikke prisen i seg selv. Drivstoff er billig i Norge! 2 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 (endret) Dette er noe jeg har tenkt over i det siste. Når man snakker om at Norge har nådd toppen, og at oljeprisene synker, så holder bensinprisene seg på samme nivå. Er ikke det.. ulogisk? Nei, det er veldig logisk. Når prisen går opp, så hyler folk, da er det greit å skylde på oljeprisene. Når prisen på olje går ned, så holder prisen seg stabil, og ingen klager. Og staten sitter igjen med mer. Altså snikes avgiftene inn. Win WIn for dem. Ja, bort sett fra at Norge da tjener mye mindre på eksport av oljen. Endret 23. oktober 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Pilkern Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Dette er noe jeg har tenkt over i det siste. Når man snakker om at Norge har nådd toppen, og at oljeprisene synker, så holder bensinprisene seg på samme nivå. Er ikke det.. ulogisk? Det er tre forhold som bestemmer bensinprisen ute ved pumpene: 1) Innkjøpsprisen for bensinen. 2) Drivstoffavgiftene til staten. 3) Forhandlernes avanse. Råoljen faller inn under innkjøpsprisen, her finner du også dollarkursen og kostnaden ved å lage bensin. Rundt 60% av pumpeprisen på bensin er avgifter. Råoljeprisen vil dermed bare ha en liten innvirkning på bensinprisen. 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 I Norge betaler forbrukere staten for å kjøpe bensin. I Venezuela/USA betaler staten forbrukere for å kjøpe bensin. Oljenasjonen Venezuela har alltid hatt som mål å ha verdens billigste bensin, derfor betaler staten store deler av kostnadene for befolkningen, for å holde prisene kunstig lave. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Ganske absurd egentlig. En liter råolje (altså ikke raffinert), kan venezuela få ca. 0,5 dollar for, per liter. Med en pris på 0,011 dollar per liter, så taper staten i Venezuela 0,499 av dette + raffinering og transport. Aka. 7,1 milliarder dollar hvert år. Hvor mye raffinering og slikt som kommer på toppen ab dette aner jeg ikke. (Og dette er med ganske lav oljepris) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Jeg synes denne oversikten er veldig fin! Ja vi har kanskje verdens dyreste drivstoff pris, men også en av verdens billigste om man ser på hvor mange liter man har råd til. 2 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 I Norge betaler forbrukere staten for å kjøpe bensin. I Venezuela/USA betaler staten forbrukere for å kjøpe bensin Nja, det blir ikke helt rett når det gjelder USA. Subsidiene er i form av skatteletter til oljeselskapene. Salg av bensin har større avgifter (sales tax) enn varer flest. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Det er nok litt forskjell på kvaliteten på drivstoffet også. Er det nokon som veit om pristabellane er omrekna slik at ein er sikre på at 1 liter bensin i eit land inneheld like mykje energi som 1 liter bensin i eit anna land? Lenke til kommentar
Pilkern Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Det er nok litt forskjell på kvaliteten på drivstoffet også. Er det nokon som veit om pristabellane er omrekna slik at ein er sikre på at 1 liter bensin i eit land inneheld like mykje energi som 1 liter bensin i eit anna land? Under 'info'-tabben står det bare at de tar utgangspunkt i den billigste og mest utbredte bensinen i hvert land pga varierende innhold av oktan. Men f.eks under Indonesia viser grafen at prisen er 3.73$ per gallon (ca 3.7 liter), mens i teksten ved siden av grafen informerer de om at de fleste i Indonesia kjøper drivstoff subsidiert av staten som inneholder et lavere oktannivå. Den koster 2.18$ per gallon. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Årsaken er som flere har nevnt - avgifter til staten. Jeg har selv jobbet på bensinstasjon, og sett noe dokumentasjon på dette, og staten Norge skal ha 60% avgift på bensin, og 50% på diesel. Merk at dette er tall fra 2008, så hvordan tallene har forandret seg de siste 6 årene vet jeg dessverre ikke. Mvh Faller Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Årsaken er som flere har nevnt - avgifter til staten. Jeg har selv jobbet på bensinstasjon, og sett noe dokumentasjon på dette, og staten Norge skal ha 60% avgift på bensin, og 50% på diesel. Merk at dette er tall fra 2008, så hvordan tallene har forandret seg de siste 6 årene vet jeg dessverre ikke. Mvh Faller fra ca samme tid: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/nouer/2007/nou-2007-8/9/5.html?id=478095 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 (endret) Det er nok litt forskjell på kvaliteten på drivstoffet også. Er det nokon som veit om pristabellane er omrekna slik at ein er sikre på at 1 liter bensin i eit land inneheld like mykje energi som 1 liter bensin i eit anna land? Hvis jeg husker riktig så er "regular"/den billigste på bensinstasjonene i USA 87 oktan. 95 er vel premium og får et lite prishopp på minst 50 cent pr gallon. Endret 23. oktober 2014 av Apox Lenke til kommentar
Verdenersyk Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 (endret) Endret 9. november 2014 av Verdenersyk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå