Gå til innhold

Bensinpriser verden rundt. Norge på førsteplass...


Anbefalte innlegg

http://www.statista.com/statistics/221368/gas-prices-around-the-world/

 

 

 

Vi er ikke så mye dyrere en de 5 landene som ligger under oss men hvorfor er det så mye forskjell på prisene fra usa og norge ? eller Norge og russland ?

 

Hva er hovedårsaken til at noen land er oppe i 8-9 dollar per 3,7 liter og andre er under 4-5 dollar ?

 

Venezuela ? 26 øre for 3,7 liter bensin. altså 7 øre for 1 Liter.

 

I norge 14 kroner. For 14 kroner får du 200 liter bensin i Venezuela.

 

Kun en sammenligning såklart på hvor stor forskjellen kan være.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å se litt på lønnsnivået vårt i forhold til det i USA?

 

I Venezuela er bensinen subsidiert, mens den i Norge og mange andre land er avgiftsbelagt. Det betyr at Norge tjener penger på at folk kjøper bensin, mens Venezuela taper penger på at folk kjøper bensin. I Norge subsidierer vi en del andre ting, som f.eks. legebesøk, sykehusopphold og reseptbelagte medisiner. Vi har gjerne råd til å betale noen kroner ekstra pr. liter bensin, men har vi råd til å punge ut millioner av kroner for medisiner om vi får en sjelden sykdom?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Prisen for olje er i grunn likt for alle land. Se bortifra de som produserer den. I USA så subsidiere staten slik at man holder en kunstig lav pris. I Norge og Europa generelt har man avgifter. Det har sørget for at oljebruken har stagnert. I land som Frankrike har faktisk oljebruken faktisk gått ned 17% siden 80-tallet. I USA derimot har forbruket økt. Tiltross for prisen på olja har nesten doblet seg i de siste syv åra. Men det er fordi olja er billig der og man derfor kjøre langt og hha store biler. Vi i Norge har veldig billig strøm sammenlignet med andre land, alt kan ikke være billig.

Endret av Heradon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er som sagt tidligere, avgifter på bensin som holder nivået kunstig høyt.

At vi har råd til det er en heller dårlig unnskyldning. Mange har råd til å betale 90% skatt også, men bør vi finne oss i det?

Kan ikke få både i pose og sekk vettu. Bensinprisen i Norge er forsåvidt noe av det laveste i verden forhold til inntekten. Skal vi ha lavere bensinpriser må vi ta vekk andre goder.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er noe jeg har tenkt over i det siste. Når man snakker om at Norge har nådd toppen, og at oljeprisene synker, så holder bensinprisene seg på samme nivå. Er ikke det.. ulogisk?

Nei, det er veldig logisk.

 

Når prisen går opp, så hyler folk, da er det greit å skylde på oljeprisene.

Når prisen på olje går ned, så holder prisen seg stabil, og ingen klager. Og staten sitter igjen med mer. Altså snikes avgiftene inn. Win WIn for dem.

 

Ja, bort sett fra at Norge da tjener mye mindre på eksport av oljen.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er noe jeg har tenkt over i det siste. Når man snakker om at Norge har nådd toppen, og at oljeprisene synker, så holder bensinprisene seg på samme nivå. Er ikke det.. ulogisk?

 

Det er tre forhold som bestemmer bensinprisen ute ved pumpene:

1) Innkjøpsprisen for bensinen.

2) Drivstoffavgiftene til staten.

3) Forhandlernes avanse.

 

Råoljen faller inn under innkjøpsprisen, her finner du også dollarkursen og kostnaden ved å lage bensin. Rundt 60% av pumpeprisen på bensin er avgifter. Råoljeprisen vil dermed bare ha en liten innvirkning på bensinprisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Norge betaler forbrukere staten for å kjøpe bensin. I Venezuela/USA betaler staten forbrukere for å kjøpe bensin.

 

Oljenasjonen Venezuela har alltid hatt som mål å ha verdens billigste bensin, derfor betaler staten store deler av kostnadene for befolkningen, for å holde prisene kunstig lave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske absurd egentlig.

En liter råolje (altså ikke raffinert), kan venezuela få ca. 0,5 dollar for, per liter.

 

Med en pris på 0,011 dollar per liter, så taper staten i Venezuela 0,499 av dette + raffinering og transport.

 

Aka. 7,1 milliarder dollar hvert år. Hvor mye raffinering og slikt som kommer på toppen ab dette aner jeg ikke. (Og dette er med ganske lav oljepris)

Lenke til kommentar

Det er nok litt forskjell på kvaliteten på drivstoffet også. Er det nokon som veit om pristabellane er omrekna slik at ein er sikre på at 1 liter bensin i eit land inneheld like mykje energi som 1 liter bensin i eit anna land?

Under 'info'-tabben står det bare at de tar utgangspunkt i den billigste og mest utbredte bensinen i hvert land pga varierende innhold av oktan.

 

Men f.eks under Indonesia viser grafen at prisen er 3.73$ per gallon (ca 3.7 liter), mens i teksten ved siden av grafen informerer de om at de fleste i Indonesia kjøper drivstoff subsidiert av staten som inneholder et lavere oktannivå. Den koster 2.18$ per gallon.

Lenke til kommentar

Årsaken er som flere har nevnt - avgifter til staten. Jeg har selv jobbet på bensinstasjon, og sett noe dokumentasjon på dette, og staten Norge skal ha 60% avgift på bensin, og 50% på diesel. Merk at dette er tall fra 2008, så hvordan tallene har forandret seg de siste 6 årene vet jeg dessverre ikke.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Årsaken er som flere har nevnt - avgifter til staten. Jeg har selv jobbet på bensinstasjon, og sett noe dokumentasjon på dette, og staten Norge skal ha 60% avgift på bensin, og 50% på diesel. Merk at dette er tall fra 2008, så hvordan tallene har forandret seg de siste 6 årene vet jeg dessverre ikke.

 

 

Mvh Faller

 

fra ca samme tid: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/nouer/2007/nou-2007-8/9/5.html?id=478095

Lenke til kommentar

Det er nok litt forskjell på kvaliteten på drivstoffet også. Er det nokon som veit om pristabellane er omrekna slik at ein er sikre på at 1 liter bensin i eit land inneheld like mykje energi som 1 liter bensin i eit anna land?

 

Hvis jeg husker riktig så er "regular"/den billigste på bensinstasjonene i USA 87 oktan.

95 er vel premium og får et lite prishopp på minst 50 cent pr gallon.

Endret av Apox
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...