Gå til innhold

Hvordan laste inn data i database

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et lite hobbyprosjekt som jeg holder på med, her er det en datalogger som logger en del data som skal sendes til en database av ett eller annet slag, har ikke helt bestemt meg for hvilken database jeg skal bruke enda så forslag mottas.

Det jeg har tenkt foreløpig er dette:

Dataloggeren logger rett i en .csv fil som lastes opp direkte til en server via en ssh tunnel, serveren importer dataene fra csv-fila inn i databasen og sletter csv-fila fra disken.

Alternativt at csv-fila importeres direkte inn i databasen fra loggeren on the fly, men ser for meg at det kan bli fare for korrupte data?

Jeg vet ikke engang om noe av dette er mulig, men hvordan gjør f.eks netatmo.com eller fitbit.com det med sine loggere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mysql har kommandoen LOAD DATA INFILE

Andre databaser har sikkert tilsvarende funksjonalitet, her er ett eksempel for postgresql: http://stackoverflow.com/questions/2987433/how-to-import-csv-file-data-into-a-postgres-table (har ingen erfaring med denne databasen). Ett google søk med "import csv into <database>" bør gi gode svar for alle/de fleste databaser.

Eller så kan man bruke ett script språk som leser innholdet fra fila og så setter det inn i databasen, dette er tregere enn alternativet over, men man har mulighet til å kode inn en del sjekker for feil osv.

Lenke til kommentar

Både Postgresql og Mysql (alternativt MariaDB) er frie alternativer uten noen (kunstig) lisensbegrensinger. Etter hva jeg har fått med meg er Postgresql ett godt alternativt for de fleste tilfeller. Mysql / MariaDB er også populære. Høres ikke ut som dette er noe stort prosjekt så jeg vil tro de fleste databaser vil fungere greit for ditt behov.

Edit:

Det finnes forskjellige typer databaser, er ikke sikkert at en relasjons database er det riktige valget, kommer an på hva du skal bruke disse dataene til.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...