TheOats Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Huseieren min vil øke leien neste måned. Jeg lurer bare på om dette er en lovlig grunn for å øke leien: "[leien økes] for å dekke konsumpris reguleingen av kroneverdien og ekstra vedlikeholdsutgifter generellt." Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Hvor lenge har leieforholdet vart? § 4-3. Tilpassing til gjengs leie Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats. Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk. Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Den kan økes i samsvar med konsumprisene. Du må nesten bare regne ut om økningen er over konsumprisøkningen det siste året. Økte vedlikeholdskostnader, rentekostnader o.l. er ikke lov. § 4-2. Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 Har leid her i snart 9 år. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 (endret) . Endret 22. oktober 2014 av TheOats Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 Så jeg fant en kalkulator. Jeg puttet inn leien min og datoen jeg startet å betale den nåværende leien. Resultatet var ikke det samme som den summen utleieren vil øke leien til. Kan han øke leien mer enn det den kalkulatoren viser? Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 (endret) Nei. (Gitt at du ikke har gjort noen feil med kalulatoren.) Edit: "Gjengs leie" blir noe annet, men det høres ikke ut som om det er gjengs leie det er snakk om her. Endret 22. oktober 2014 av Ståle Nordlie Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Har leid her i snart 9 år. Har leien blitt justert tidligere? 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Vedlikeholdsutgifter kan ikke han belaste deg for. Men hverte tredjeår kan leien justeres til gjengsleie. Dette skal forvarsles før det blir gjort, med 6 måneder mener jeg. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Dersom dette er ein rein indeksregulering så kan utleigaren endre dette når du har budd der i meir enn eit år, og/eller det er minst eit år sidan husleiga sist blei indeksregulert. Men om du fekk varselet no nylig så er nok fristen for kort, du skal ha minst ein måneds frist før indeksreguleringa kan innførast. Så med mindre anna er avtalt så kan denn endringa fyrst tre i kraft på desemberleiga. Men når det er sagt så er denne leigeaukninga uansett ikkje lovlig, så lenge den nye justeringa er over indeksreguleringa, og det er oppgitt at den nye leiga skal dekke ekstra vedlikeholdskostnadar så er dette ei husleigejustering til gjengs leige. Det innebærer at leiga kan endrast fyrst etter at du har fått seks måneders varsel om husleigeaukninga. Reint praktisk så vil eg råde deg til å ikkje sjå for firkanta på husleigelova. For meg så ser det ut som at det vil være smartast for deg å akseptere denne endringa sjølv om den er høgare enn konsumprisindeksen (men vurder å prute litt på iverksettelsesdatoen). Det som antageligvis kjem til å skje dersom du viser til § 4-2 og nekter å vedta aukninga på bakgrunn av at aukninga er større enn konsumprisindeksen er at utleiger vil komme tilbake med eit nytt krav om husleigeaukning til gjengs leige. Sidan du har budd der såpass lenge så kan husleiga endrast på denne måten så lenge du får eit halvt års varsel. No veit eg ikkje kva du betaler i dag, og kva utleiger ville kunne få inn med dagens leigeprisar, men her er det stor fare for differansen mellom utleigeprisen ein kunne kreve i 2005 og husleigeprisane no. Dersom du velger å akseptere den nye husleiga og går med på å kalle den "konsumregulering" sjølv om den er litt høgare så vil du sikre deg mot ytterligare husleigeendringar før det går minst 1 år. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Det som er veldig relevant er om huseier har missforstått konsumpris indeksen. Hvor mye har leien blitt justert (før og etter pris) og når ble den justert sist? Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2014 Dersom dette er ein rein indeksregulering så kan utleigaren endre dette når du har budd der i meir enn eit år, og/eller det er minst eit år sidan husleiga sist blei indeksregulert.Men om du fekk varselet no nylig så er nok fristen for kort, du skal ha minst ein måneds frist før indeksreguleringa kan innførast. Så med mindre anna er avtalt så kan denn endringa fyrst tre i kraft på desemberleiga.Men når det er sagt så er denne leigeaukninga uansett ikkje lovlig, så lenge den nye justeringa er over indeksreguleringa, og det er oppgitt at den nye leiga skal dekke ekstra vedlikeholdskostnadar så er dette ei husleigejustering til gjengs leige. Det innebærer at leiga kan endrast fyrst etter at du har fått seks måneders varsel om husleigeaukninga.Reint praktisk så vil eg råde deg til å ikkje sjå for firkanta på husleigelova.For meg så ser det ut som at det vil være smartast for deg å akseptere denne endringa sjølv om den er høgare enn konsumprisindeksen (men vurder å prute litt på iverksettelsesdatoen).Det som antageligvis kjem til å skje dersom du viser til § 4-2 og nekter å vedta aukninga på bakgrunn av at aukninga er større enn konsumprisindeksen er at utleiger vil komme tilbake med eit nytt krav om husleigeaukning til gjengs leige. Sidan du har budd der såpass lenge så kan husleiga endrast på denne måten så lenge du får eit halvt års varsel. No veit eg ikkje kva du betaler i dag, og kva utleiger ville kunne få inn med dagens leigeprisar, men her er det stor fare for differansen mellom utleigeprisen ein kunne kreve i 2005 og husleigeprisane no.Dersom du velger å akseptere den nye husleiga og går med på å kalle den "konsumregulering" sjølv om den er litt høgare så vil du sikre deg mot ytterligare husleigeendringar før det går minst 1 år. Jeg kommer antagelig til å bare godta økningen. Den er ikke stor. Det som er veldig relevant er om huseier har missforstått konsumpris indeksen. Hvor mye har leien blitt justert (før og etter pris) og når ble den justert sist? Har leid her i snart 9 år. Har leien blitt justert tidligere? Jeg betaler fra før 2605.- og det økes nå til 3000.- Siste gang leien økte var 2011 eller 2012, husker ikke helt nøyaktig. Da var det også en økning på ca 300.- Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Selvfølgelig avhengig av hva og hvor hadde jeg nok askeptert den økningen der uten å krangle for mye på den. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå