Gå til innhold

XBMC bruker i mange år, vurderer å skifte til Plex - et par spørsmål?

Anbefalte innlegg

Har vært xbmc bruker nå i sikkert 4-5 år.

Har et ganske perfekt oppsett, men vurderer plex som skal gjør remote streaming litt lettere samt det å ha med seg offline filmer med iPaden etc.

I dag har jeg følgende oppsett på NAS:

Sickbeard - Til å søke etter nye episoder av TV Show, laster ned automatisk og pakker ut i riktig sesong mapper

Couchpotato - Til å laste ned filmer når jeg fks er på jobb. Sender en kommando til naset og den begynner å søke.

Greia er at disse appene på NASet sender en kommando til XBMC (som er installert på en mac mini) at nå må du oppdatere biblioteket. Så når jeg kommer hjem er alt klart og oppdatert.

i XBMC har jeg satt opp følgende:

Torrent streaming (fra YIFY, diverse torrentsider etc).

Fungerer utmerket. Starter opp i løpet av sekunder og slipper derfor å laste ned filmer, kan begynne å se de med en gang.

Netflix, Spotify, 1channel etc

----

Finnes det noe lignende på plex?

----

Jeg har jo en 12TB NAS der filene mine ligger, men den er ikke sterk nok til å transcode. Burde jeg da installere plex på Mac minien (fra 2011)? Siden den alltid står på.

Greia er at jeg ikke forstår helt hvorfor jeg skal transcode. Altså jeg vil jo bruke xbox one og plex media center på mac minien, men de støtter jo mkv uansett. Transcoder den da ikke?

Blir transcoding bare brukt når jeg bruker iPaden fks? Hvis jeg i teorien bare spiller av på xbox one, trenger jeg da ikke å transcode, og kan installere plex på naset mitt, siden den aldri skal transcode?

Ble kanskje mange spørsmål/uoversiktlig, men hadde satt pris på hjelp

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et ganske perfekt oppsett, men vurderer plex som skal gjør remote streaming litt lettere samt det å ha med seg offline filmer med iPaden etc.

Sickbeard - Til å søke etter nye episoder av TV Show, laster ned automatisk og pakker ut i riktig sesong mapper (Vil fremdeles funke)

Couchpotato - Til å laste ned filmer når jeg fks er på jobb. Sender en kommando til naset og den begynner å søke.(Vil fremdeles funke)

Greia er at disse appene på NASet sender en kommando til XBMC (som er installert på en mac mini) at nå må du oppdatere biblioteket. Så når jeg kommer hjem er alt klart og oppdatert.(Vil fremdeles funke, couchpotato og Sickbeard kan oppdatere plexbiblioteket på lik linje som XBMC)

Fungerer utmerket. Starter opp i løpet av sekunder og slipper derfor å laste ned filmer, kan begynne å se de med en gang.

Netflix, Spotify, 1channel etc (Dette fungerer ikke så vidt jeg kan finne. Mulig det kommer plugin etter hvert for netflix).

----

----

Jeg har jo en 12TB NAS der filene mine ligger, men den er ikke sterk nok til å transcode. Burde jeg da installere plex på Mac minien (fra 2011)? Siden den alltid står på. (Plex er client/server, så du kan legge inn plexclient/Plex hometheater på macmini og denne er da ganske lik XBMC som du benytter i dag. Da slipper du transkoding for PHT dekoder for deg)

Greia er at jeg ikke forstår helt hvorfor jeg skal transcode. Altså jeg vil jo bruke xbox one og plex media center på mac minien, men de støtter jo mkv uansett. Transcoder den da ikke? (Begge disse klientene skal kunne dekode, og du slipper da transkoding.)

Blir transcoding bare brukt når jeg bruker iPaden fks? Hvis jeg i teorien bare spiller av på xbox one, trenger jeg da ikke å transcode, og kan installere plex på naset mitt, siden den aldri skal transcode? (Her trengs det transkoding, men ikke sikkert at det blir tunge saker, alt kommer an på hvilken codec som benyttes h.264 etc. andre kan sikkert svare bedre en meg )

Jeg forsøker å sette inn svar i rødskrift bak de forskjellie punktene dine.

Lenke til kommentar

Sickbeard - Til å søke etter nye episoder av TV Show, laster ned automatisk og pakker ut i riktig sesong mapper (Vil fremdeles funke)

Couchpotato - Til å laste ned filmer når jeg fks er på jobb. Sender en kommando til naset og den begynner å søke.(Vil fremdeles funke)

Greia er at disse appene på NASet sender en kommando til XBMC (som er installert på en mac mini) at nå må du oppdatere biblioteket. Så når jeg kommer hjem er alt klart og oppdatert.(Vil fremdeles funke, couchpotato og Sickbeard kan oppdatere plexbiblioteket på lik linje som XBMC)

Netflix, Spotify, 1channel etc (Dette fungerer ikke så vidt jeg kan finne. Mulig det kommer plugin etter hvert for netflix).

----

----

Jeg har jo en 12TB NAS der filene mine ligger, men den er ikke sterk nok til å transcode. Burde jeg da installere plex på Mac minien (fra 2011)? Siden den alltid står på. (Plex er client/server, så du kan legge inn plexclient/Plex hometheater på macmini og denne er da ganske lik XBMC som du benytter i dag. Da slipper du transkoding for PHT dekoder for deg)

Greia er at jeg ikke forstår helt hvorfor jeg skal transcode. Altså jeg vil jo bruke xbox one og plex media center på mac minien, men de støtter jo mkv uansett. Transcoder den da ikke? (Begge disse klientene skal kunne dekode, og du slipper da transkoding.)

Blir transcoding bare brukt når jeg bruker iPaden fks? Hvis jeg i teorien bare spiller av på xbox one, trenger jeg da ikke å transcode, og kan installere plex på naset mitt, siden den aldri skal transcode? (Her trengs det transkoding, men ikke sikkert at det blir tunge saker, alt kommer an på hvilken codec som benyttes h.264 etc. andre kan sikkert svare bedre en meg )

Jeg forsøker å sette inn svar i rødskrift bak de forskjellie punktene dine.

Tusen takk, setter stor pris på det :)

Driver å setter opp nå, merker at Plex er bedre på noen ting enn XBMC, savner noen ting foreløpig men vi se når jeg er ferdig

Takk for at du tok deg til til å svare:)

Lenke til kommentar

Har alltid brukt XBMC, men hører stadig oftere om Plex. Er det noen fordel med det systemet, eller er det bare for å prøve noe nytt?

Jeg har en stor og relativt kraftig PC på soverommet, og en HTPC i stua. Sistnevnte har en Intel i3 3225T prosessor mener jeg å huske, så den klarer all transcoding selv.

Er det noen vits å bytte? Ser det mer fancy ut? Festlige funksjoner? Skulle gjerne hatt Spotify integrert i mediasenterdelen, for Spotify skalerer veldig dårlig. Blir veldig liten skrift på en 55" syns jeg.

Lenke til kommentar

Har alltid brukt XBMC, men hører stadig oftere om Plex. Er det noen fordel med det systemet, eller er det bare for å prøve noe nytt?

Jeg har en stor og relativt kraftig PC på soverommet, og en HTPC i stua. Sistnevnte har en Intel i3 3225T prosessor mener jeg å huske, så den klarer all transcoding selv.

Er det noen vits å bytte? Ser det mer fancy ut? Festlige funksjoner? Skulle gjerne hatt Spotify integrert i mediasenterdelen, for Spotify skalerer veldig dårlig. Blir veldig liten skrift på en 55" syns jeg.

Byttet tilbake til xbmc selv, for mye rot med plex syntes jeg. xbmc er mer avansert, mens plex har veldig god transkoding osv (hvis du har kraftig nok hardware), som gjør at du kan kjøre filmer over til iPads etc "on the fly". Det har også mulighet for å streame mens du fks er et annet sted.

i3 er ikke altfor sterk, og min i5 ble halvveis sliten når den transkodet high bitrate 1080p til en iPad. XBMC oppsettet mitt har tatt så lang tid å sette opp uansett, og plex er ikke der enda

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...