Gå til innhold

Remote Desktop Connection

Anbefalte innlegg

Har alltid brukt Remote Desktop Connection (mstsc) fra Windows XP.

Da jeg innstallerte Linux SuSe 9, fant jeg noe alla det samme, remote desktop connection, men når jeg taster inn ipen og hvilken desktop slik; 129.xxx.xxx.xxx:1 så står det at det ikke er en server på den adressen... men på den maskinen har jeg tatt alowed remote connection og det fungerer fra andre XP... er det noe jeg skal innstallere i XP først?

Takker for svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

funker det fra windows funker det fra Linux og. Har brukt rdesktop en del (så mye at jeg hadde snarvei på skrivebordet, brukte det til å kontrollere ruteren), lett å bruke. Finnes 100% rpm (for RedHat, men jeg aner ikke hva du bruker i SuSe, har aldri testet den distroen), da det var inkludert på RH 9 cd'n.

syntaxen tror jeg er noe slikt som rdesktop 192.168.0.1 (sett in riktig ip her)

Ellers er man rdesktop grei å ha med å gjøre. (noe som ikke kan sies om alle manualsider :D)

Lenke til kommentar

Vel, jeg lastet ned rpm filen, dobbelklikket, men ingenting skjedde. Yast åpnet seg ikke.

Jeg åpnet den manuelt, tok add programmer, og søkte etter rdesktop, og gjett hva, den lå allerede på en av CDene til SuSe. Også ble det innstallert... jippii... men en ting jeg MÅ lære meg, eller helst noen fortelle meg, er hvor ligger programmet nå? YaST saken forteller meg jo ikke hvor han har lagt programmene, har letet over hele "start" menyen men finner ikke. Windows lar meg iallefall velge hvor jeg vil innstallere det, så jeg syns Linux (SuSe) som skal var et OS der masse måtte gjøres manuelt ikke blir så "brukervennlig".

Ok, kortversjon av spørsmålet mitt:

1. Hvordan åpner jeg programmet som jeg har innstallert?

2. Hvor ligger filene?

3. Dersom jeg absolutt vil bruke de "pakkefilene" (tgz eller noe sånt), hvordan gjør jeg det? (hva tilsvarer nfo filen eller readme filen som forteller litt hvordan jeg innstallerer programmet?)

Takk

Lenke til kommentar

For å starte programmet kan du som oftest trykke alt+F2 og bare skrive programnavnet.

Filene blir lagret forskjellige steder. Programfiler lagres oftest i /bin, /usr/bin eller /usr/local/bin. Resten av filene et program bruker ender somregel opp i /usr/share eller /usr/local/share. Store ting som KDE og Gnome og programmer som hører til lagres i /opt

i SuSE.

Pakkefilene pakker du ut med entern tar -zxvf om fila heter *.tar.gz eller *.tgz

Heter fila *.tar.bz2 bruker du tar -jxvf

Så går du til mappa hvor du pakket den ut. Der kan du lese fila INSTALL eller README for hjelp.

Lenke til kommentar

må bare komme med en liten kommentar her også..

jeg bruker nesten alltid kommandoen tar xjf <pakke> for å pakke ut noe.. dersom man har tar xjvf <pakke> så får man se alle filene som pakkes ut og dersom det er mange filer tar dette lengre tid enn det faktisk behøver..

Just a hint ;)

Lenke til kommentar

Tusen takk, jeg fikk kjørt programmet, får gå å lete litt for å finne ut hvor det ligger også.

Dere som har brukt rdesktop... noen spessiell grunn til at jeg bare får 8 bits farge? (Jeg brukte -C en gang, men da fikk jeg feilmelding).

Den maskinen jeg kobler meg til er forresten en Windows XP Pro bare så det er klart. Har søkt på Google og det var noen som hadde samme problem, men han ene som svarte snakket litt "kryptisk". Noe med at Xserver ikke støtter mere enn 8 bit eller noe sånt...

Feilmeldingen jeg fikk da jeg brukte -C var:

X Error of failed request:  BadMatch (invalid parameter attributes)
 Major opcode of failed request:  78 (X_CreateColormap)
 Serial number of failed request:  24
 Current serial number in output stream:  33

Lenke til kommentar

Ikke overaskende så fikk jeg det ikke til,

Dette her har jeg gjort:

1. Lastet ned filen

2. Pakket ut filen

Der inne var det en del filer, men ingen readme eller install ser det ut som... hva skal jeg gjøre nå?

Jeg prøve ./configure men fikk

rdesktop build configuration script

which: no gcc in (/home/young/bin:/usr/local/bin:/usr/bin:/usr/X11R6/bin:/bin:/usr/games:/opt/gnome/bin:/opt/kde3/bin:/usr/lib/java/jre/bin)
which: no cc in (/home/young/bin:/usr/local/bin:/usr/bin:/usr/X11R6/bin:/bin:/usr/games:/opt/gnome/bin:/opt/kde3/bin:/usr/lib/java/jre/bin)
ERROR: could not find a C compiler (tried:  gcc cc)
You probably want to install gcc

Hmm... tror jeg fant ut hvorfor, jeg får access denited i rooten når jeg prøver å gå dit via konsoll. løsning?

Ok, fant ut det også... må være root eller noe sånt... hmm... leser som en galning nå...

Lenke til kommentar
Du må installere GCC, the Gnu Compiler Collection, for å kunne kompilere ting.

Takk, installerte det og fikk

ERROR: could not find OpenSSL headers
(searched for include/openssl/rc4.h in:  /usr/openssl /usr/ssl /usr /usr/local/openssl /usr/local/ssl /usr/local)
linux:/usr/local/rdesktop #

Uff, er det også noe jeg må innstallere først ? Tydeligvis... etter at jeg innstallerte det stod det at jeg fikk en mail? hmm... også stod det at jeg skulle kjøre make så jeg gjorde det... hmm... hva skal jeg fortsette med nå tro?

Lenke til kommentar

Tusen takk, dette er det første programmet jeg har innstallert fra en ikke rpm fil. :) Programmet fungerte utmerket, med masse farger og greier :D Lagde til og med en link dit slik at jeg kan kjøre den fra hvor som helst.

Men et nytt problem oppstod...

Linux som jeg trodde var dønn stabil... skjermen ble svart da jeg valgte log out, and log in as another user...

Er det noe som tilsvarer ctrl + alt + delete i Linux? (når jeg liksom vil resete, eller få opp en task manager for å logge inn as another user)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...