Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nytt hovedkort, kommer ikke på nett

Gjest Slettet-imMmrOha

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-imMmrOha

fått inn nytt hovedkort. byttet etter feil på det første, så ingen drivere derfra er avinstallert først-

saken er at midtveis i driverinstaleringen fikk jeg nett, men når jeg var ferdig å installere alle drivere var nettverkstilgangen borte.

jeg prøvde å bare rulle driverne tilbake til før jeg hadde installert noe som helt, og så begynne intalleringen på nytt, men uten hell.

nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre

er koblet til router med kabel til stasjoner (den med nytt hovedkort)

2 laptoper som går på trådløst har ikke noe problem med nettet/router.

får opp tilkoblingsfeil 651, men ellers ser det ikke ut som pc har kontakt med router i det hele tatt. finner den ikke under enheter i nettverk, og får heller ikke logget meg inn på routeren.

noen som har en snøring om hva som skjer her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel installert noe du ikke skulle, da.

Har du noen røde kryss eller gule spørsmålstegn i Device Manager?

Særlig på Network Interface (e.l.)

Du har nok et driver-problem relatert til nettverkskortet, og da er det helt normalt at du ikke får logget deg inn på routeren. Problemet må løses lokalt på maskinen, sannsynligvis ved å rydde opp i driver-helvetet du har laget.

Hvis man ikke vet hva man driver med, så er en re-installering av Windows på blank disk å anbefale. Eller man kan bruke et program a la Acronis True Image 2015 som har en funksjon som heter "Universal Restore" som lar deg flytte en PC-installasjon til en annen maskin (som i praksis er det du har gjort).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

har kun installert driverne som fulgte med hovedkortet, ikke noe mer eller mindre enn det.

i nettverkstilkoblinger ser alt egentlig greit ut. når jeg ikke har tilgang til nett kommer det jo opp en gul trekant der. videre under nettverkskart ser jeg huben og routeren, men får ikke logget på. ser ikek routeren under enheter i nettverk.

device manager blir enhetsbehandlig det? (har på norsk ser du)
ingen trekanter eller kryss der nei.

Sampson- usikker på hvilket adapter du mener?

Lenke til kommentar

Generelt kan man si at å skifte hovedkort til annen produsent og/eller modell uten å reinstallere Windows lett kan føre til trøbbel.

I ditt tilfelle kan det ha oppstått en konflikt med gammel driver for eksempel. Er du helt sikker på at du har fått reinstallert ALLE nye drivere, at det ikke henger igjen en gammel driver fra en komponent på gammelt hk som ikke kan snakke korrekt sammen med en ny driver til nytt hk? Det ville nok ha vært best å benytte seg av programvare som nebrewfoz foreslår for å fjerne gamle systemdrivere, eventuelt fjerne dem manuelt før du installerer drivere fra medfølgende plate, hvis det i det hele tatt er mulig med manuell fjerning når du sitter på nytt hk. Ellers er jo alternativet nyinstallering, noe som uansett ville vært det beste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

med nyinstallering mener du windows?

det gjør meg ikke noe å installere på nytt, men jeg har ikke lyst å miste programemr og dokumenter jeg har på pcn i dag.

vil det la seg gjøre å intsallere det på nytt og samtidig beholde alt som er?

det kan godt hende det sitter gamle drivere igjen.

hadde ikke så mye valg ang. hovedkort da pcn bare ikke slo seg på en dag så måtte bytte hk uten å få fjernet gamle drivere først.

Lenke til kommentar

med nyinstallering mener du windows?

det gjør meg ikke noe å installere på nytt, men jeg har ikke lyst å miste programemr og dokumenter jeg har på pcn i dag.

vil det la seg gjøre å intsallere det på nytt og samtidig beholde alt som er?

det kan godt hende det sitter gamle drivere igjen.

hadde ikke så mye valg ang. hovedkort da pcn bare ikke slo seg på en dag så måtte bytte hk uten å få fjernet gamle drivere først.

Ja, mener Windows.

Du mister alt ved formatering/installering, så du må ta kopi over på minnepinne el av alle dokumenter og andre filer du vil beholde. Programmer mister du uansett, disse må du installere på nytt.

Antar det er W7 du har. Du har jo også alternativet "reparer Windows" eller noe i den dur når du kjører installasjonsplata. Da skal i teorien alle dokumenter og programmer beholdes, selv om det meget vel kan hende at noen/alle programmer slutter å virke slik at du da også må installere ett eller flere programmer på nytt. I tillegg så vet jeg ikke om du er helt sikker på å få rettet den feilen du har ved dette alternativet, men det kunne jo være verdt et forsøk. Ta uansett kopi av alle dokumenter og filer før du prøver dette alternativet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

må vel nesten gjøre det da.

det som er så rart er at steam klarer å koble seg mot nett, men ikke noe annet (etterspurte passord på den jeg ikke klarer å komme meg på nett på, og jammen dukket det ikke opp på mailen her borte på laptopen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...