Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Golf 2012 og RNS310. Kan jeg legge til Bluetooth og DAB+?

sdf123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pris må du få fra forhandler, men her er info:

Det er ikke selve navienheten det kommer an på ved montering av bluetooth, men kjørecomputeren. Dersom du har stor kjørecomputer med hvit skrift kan du bruke:

Telefonforberedelse 'Standard' Bluetooth for ettermontering
Artikkel nr: 000 051 473 M Bruk i tillegg: holder 3C0 919 738 A (passat) holder 1K0 919 737 M (Golf,Jetta,EOS,Tiguan) holder 2K0 919 733 A (Touran caddy) Kun i kombinasjon med: stor kjørekomputer (MFA+) med hvit skrift Monteringstid: 100TU
Telefonforberedelse 'Standard' Bluetooth for ettermontering
Vi kan nå tilby ettermonteringssett for ettermontering av dette.
Informasjonen vises via MFD+ (Stor kjørekomputer) eller via RNS 310 (fra 22/10),RNS 315, RCD/RNS 510 (ikke tvang til disse radioene). Telefonen betjenes enten via hendelen for kjørekomputer/multifunksjonsratt eller via Radio/Navigasjonssytemene nevnt over.
Krav til ettermontering er at bilen har MFD+ med hvit belysning (fra 2010 modeller ->)
Mulighet for streaming av musikk fra telefon (A2DP) for telefoner som støtter dette.

DAB:

DAB/DAB+ adapter
Artikkel nr: 000 063 212 Tilleggutstyr 1: Antenne (reservedel): 000 051 504 F VST DAB/DAB+ tuner (erstatter 970 600). Kan kombineres med alle FM radioer montert fra fabrikk og Blaupunkt/Pioneer.
Denne tuneren gjør det mulig å få DAB/DAB+ kanalene på en ordinær FM radio.

generel_dott.gif Trådløs tilkobling via FM
generel_dott.gif Behold din nåværende FM / RDS-radio
generel_dott.gif Kobles til standard 12 V uttak i bil
generel_dott.gif Kompatibel med alle FM/RDS bilradioer
generel_dott.gif Hovedenhet kan med letthet monteres skjult
generel_dott.gif Full-hastighet automatisk DAB søk
Endret av Ham 550
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler ikke å bestille settene billig fra Polen og montere dette selv da det krever en del kompetanse og tilgang til programmeringskit til Volkswagen. Kan fort bli krøll av slikt..

Angående DAB så kan det hende det er bedre å ettermontere en annen type spiller som er kompatibel med handsfree osv da dette FM-sender opplegget ikke er så veldig kurant...

Lenke til kommentar

Monterte selv bluetooth i bilen. Selve bluetooth-enheten skal ligge under passasjersetet, så du må trekke opp en kabel der i fra frem til spilleren. Enheten kobles inn med et adapter. Eneste "spesiell" du må gjøre er å finne et sted å koble på can-bus ledningene. Dette finnes også bak spilleren så vidt jeg husker. Mulig dette var ferdig i adapteren også. Må også programmes, noe som er relativt simpelt om man har kabelen. Kan jo hende noen har vag-com i nærheten, ellers så er vel møller muligens en mulighet om de er villig.

Edit: Må vel også legge opp mikrofon, som skal være oppe i takkonsollen.

http://www.carsystems.home.pl/instrukcje/bluetooth%20golf%20VI.pdf

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Dette er en gammel tråd, men fremdeles veldig aktuelt for meg. Jeg har en VW Golf MK6 med RNS310 spiller og MFD+ kjørecomputer. Jeg ønsker gjerne å få ettermontert DAB+ og Bluetooth som trådstarter, men syntes det er svært dyrt å få dette hos Gumpens/Møller.

Er det noe kit for dette som anbefales som jeg kan montere selv, alternativt er det noe firma jeg kan gå til for å få dette gjort?

Lenke til kommentar

DAB/DAB+ får du ikke ettermontert, eller rettere sagt, for å få det til må du bytte ut hele hovedenheten/radioen. Bluetooth er greit å ettermontere, forsåvidt å bytte til DAB-radio også, om du ikke har ti tommeltotter.

Et sett slik som dette; modulen monteres enten under passasjersetet eller stappet inn foran climatronic-panelet, og det trekkes kabler til radioen (som må ut, så det passer å bytte den til en DAB-utgave med det samme...), mikrofon oppe i takkonsollen, og til mobilantenna som vel er ment å limes på frontruta et sted. (det finnes andre, eldre, BT-moduler uten egen radio og antenne, som altså bruker den vanlige antenna og sender-mottakerenheten i telefonen). For DAB-radio må du også montere antenne til den; enkleste utgave er de som limes på innsiden av ruta. Ellers er det rent plug-and-play; du setter inn en egen adapter mellom bil-ledningsnettet og radioen, som følger med BT-modulen.

http://www.carsystems.pl/vw-bluetooth-kit-3c8035730b-retrofit,id213.html

http://www.ebay.com/itm/Volkswagen-DAB-DAB-radio-antenna-aerea-VW-RNS-510-315-RCD-510-310-Fakra-/252207378819?hash=item3ab8bb3183:g:70YAAOSwqu9VN1U6

Monteringsanvisning for BT-modul i Golf 6 er linket til i innlegget over ditt; det eneste som må gjøres i tillegg til det som er vist der er å lime fast mobil- og DAB-antenner på egnet sted, og å sette inn en DAB-radio i stedet for å sette tilbake den gamle.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Ok, takk for forklaring og tips til sett. Tror jeg dropper hele DAB+ og kun går for Bluetooth for øyeblikket, å kjøpe en helt ny hovedenhet/radio er for dyrt. Kan spille mye bra musikk via mobil og en blir kabelløs.

Endret av Mendel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...