annaeiram Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Hei! Hva vil dere si modernismen egentlig er? Er det en periode? Er det en stilretning? Begge deler? Mer enn det? Har denne definisjonen: Modernismen er et samlebegrep på ulike fenomener, tendenser og retninger innenfor kunst, arkitektur, musikk, litteratur og kunsthåndverk de siste 150 år. Har lett en del på nettet, lurer på om noen av dere har noe å komme med? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Langt mer enn en stilretning iallfall. Var det noe galt med definisjonen du har der? Lenke til kommentar
annaeiram Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 Nei, bare lurer på om det er noe mer å si? Kan jeg forklare det som en periode i tillegg? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Det syns jeg allerede ligger i definisjonen du har («... de siste 150 år.»). Hvorvidt beskrivelsen du har er tilstrekkelig dekkende er en annen sak (også en smakssak) – beskrivelsen må heller ikke bli for lang. Effektene så man såvisst innenfor kunst, arkitektur, musikk, litteratur og kunsthåndverk, men de var framdrevet av endringer i samfunnet som hadde dyptgående virkninger i selve menneskesinnet, ikke bare hos kunstnerne (i den videste forstand; «følerne» ). Dette vil jeg påstå var noe unikt for modernismen, og det bør du kanskje (kort) få med i definisjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå