Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows 7-maskin plutselig blitt ustabil

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en pc med Windows 7 Home Premium 64-bit som har gått helt problemfritt siden jeg satte den opp for tre år siden. Nå den siste måneden har den plutselig blitt veldig ustabil, den går plutselig i heng, før den kræsjer og restarter på eget initiativ.

Jeg har ikke klart å se noen sammenheng med at det er noe programvare jeg bruker som forårsaker kræsjene.

Jeg har en mistanke om at det er en nylig oppdatering fra Windows Update som har skapt problemene. Det så nemlig ut til å forsvinne da jeg brukte system restore til å gå tilbake til et tidspunkt før problemene begynte. Dessverre glemte jeg å slå av automatiske oppdateringer etter jeg hadde gått tilbake, slik at etter en stund ble alle oppdateringer installert på nytt, og problemene kom tilbake, og nå virker heller ikke system restore lenger.

En tid før problemene begynte byttet jeg SSD i maskinen, fra en 120GB Intel 320 til en 240GB Intel 530. Byttet ble gjort ved å ta en backup av hele maskinens innhold med Windows' innebygde Backup and Restore-funksjon, og så lage en rescue-cd som gjenopprettet maskinen fra denne backupen på den nye disken. Dersom det er dette som har skapt problemene, er det noe tips til hva jeg kan gjøre foruten å reinstallere windows? Hadde håpet å slippe dette da det er en del jobb med programvare som må settes opp på nytt.

Maskinen er en Lenovo T61p med Intel T9500-prosessor, 8GB ram, nVidia Quadro FX570m skjermkort og som nevnt Intel 530 240GB SSD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du backupen fortsatt kan du jo gjenopprettefra den en gang til?

Hvorfor virker ikke system restore lengre, virker det som det er noe feil med Windows installasjonen f.eks? Eller har du deaktivert systemgjenoppretting eller slettet alle gjenopprettingspunktene eller satt lagringsplassen så liten at den ikke lenger har noen gjenopprettingspunkter som er gamle nok?

Det kan jo også være feil med HW. Det finnes mange programmer du kan kjøre for å teste dette, jeg har ikke link til programmer her og nå, men andre kan sikkert steppe inn med linker.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...