Gå til innhold

Redigering av nordlysbilde?

Anbefalte innlegg

Jeg er utrolig dårlig på bearbeiding av bilder. Jeg tok et nordlysbilde her om dagen som kanskje kunne sett litt kult ut om jeg hadde klart å redigere det på en god måte. Er det noen av dere som har lyst til å gjøre et forsøk slik at jeg kan se hvordan det kan se ut dersom det gjøres litt etterbehandling?

Bildet ble tatt i et nokså lysforurenset område, så det kan hende det er vanskelig å få gjort noe med all støyen.

post-365470-0-10794000-1413987908_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte at jeg skulle å gjøre et forsøk :) Aldri gjort et nordlys bilde selv før og det var veldig mye støy der. Men uansett, her er det:

post-193753-0-47808700-1414337779_thumb.jpg

Ser ut til at jeg har dratt litt mer på spakene enn Halsoy :)

Edit: Hvorfor er det slik at bildet mitt blir så lite, men det over meg er såpass mye større?

Endret av Jod-R
Lenke til kommentar

For å kunne hente mest mulig utav et bilde så bør det taes i RAW-formatet, og det finnes mange tutorials på bl.a. YouTube over hvordan flere av disse redigeringsprogrammene fungerer.

For å kunne justere/redigere en RAW-fil, så må du også ha et dedikert redigeringsprogram. Da er det amnge forskjellige å velge i mellom, både gratis og som kan kjøpes. I tillegg så er det også noen kameraprodusenter som sender med fullverdige redigerings/konverterings program med når kameraet blir kjøpt nytt, men dette varierer veldig fra produsent til produsent.

Hvilket kamera merke benytter du, og evt. hvilket redigeringsprogram har du?

Lenke til kommentar

Bildet ble tatt i et nokså lysforurenset område, så det kan hende det er vanskelig å få gjort noe med all støyen.

Lysforurensingen har ikke noe med støy å gjøre. Den støyen du ser her, kommer fra kameraet ditt. Og det er smekk fullt. Jeg forstår ikke helt hvordan du kan ende opp med så mye støy ved ISO400, er det er eldre kamera du har brukt?

For å ende opp med et kult og "bra" bilde, så er utgangspunktet veldig viktig. Dette bildet er desverre så blasst, tomt for informasjon og fullt av støy at det ikke lar seg redde. Jeg gjorde et forsøk, men støyen og mangelen på informasjon i bildet gjør jobben veldig vanskelig.

Lenke til kommentar

For å kunne hente mest mulig utav et bilde så bør det taes i RAW-formatet, og det finnes mange tutorials på bl.a. YouTube over hvordan flere av disse redigeringsprogrammene fungerer.

For å kunne justere/redigere en RAW-fil, så må du også ha et dedikert redigeringsprogram. Da er det amnge forskjellige å velge i mellom, både gratis og som kan kjøpes. I tillegg så er det også noen kameraprodusenter som sender med fullverdige redigerings/konverterings program med når kameraet blir kjøpt nytt, men dette varierer veldig fra produsent til produsent.

Hvilket kamera merke benytter du, og evt. hvilket redigeringsprogram har du?

Jeg forsøkte å laste opp RAW-filen, men fikk beskjed om at jeg ikke hadde tillatelse til det. Jeg har Adobe Photoshop Elements 4.0. Jeg burde kanskje kikke litt på tutorials i youtube for å lære meg noen triks ja. Takk for tips!

Lenke til kommentar

Lysforurensingen har ikke noe med støy å gjøre. Den støyen du ser her, kommer fra kameraet ditt. Og det er smekk fullt. Jeg forstår ikke helt hvordan du kan ende opp med så mye støy ved ISO400, er det er eldre kamera du har brukt?

For å ende opp med et kult og "bra" bilde, så er utgangspunktet veldig viktig. Dette bildet er desverre så blasst, tomt for informasjon og fullt av støy at det ikke lar seg redde. Jeg gjorde et forsøk, men støyen og mangelen på informasjon i bildet gjør jobben veldig vanskelig.

Har lysforurensingen virkelig ingenting med støy å gjøre? Da er det nok på tide at jeg setter i gang og sparer til nytt utstyr, for her var det masse støy ja... Det er et ganske gammelt kamera jeg har brukt, så det er kanskje det som må ta mesteparten av skylda. Det er av typen Konica Minolta Dynax 5D fra år 2005. Takk for innspillet.

Lenke til kommentar

Tenkte at jeg skulle å gjøre et forsøk :) Aldri gjort et nordlys bilde selv før og det var veldig mye støy der. Men uansett, her er det:

attachicon.gif000000000000000000.jpg

Ser ut til at jeg har dratt litt mer på spakene enn Halsoy :)

Edit: Hvorfor er det slik at bildet mitt blir så lite, men det over meg er såpass mye større?

Takk for fint forsøk! Er nok umulig å bli kvitt støyet helt, men fint å se hva du har fått til :)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke akkurat noen ekspert, men gjorde nå det jeg kunne. Å få vekk all støyen er langt over mine ferdigheter, men jeg gjorde så godt jeg kunne med mine trøtte øyne. Prøvde å beholde så mye detaljer som mulig.

57OjH4s.jpg

Takk for fint forsøk! Er nok dessverre umulig å bli kvitt støyet helt, men fint å se hva du har fått til :)

Lenke til kommentar

For de som bruker Lightroom har David Kingham noen greie presets som gir en god start: http://www.davidkingham.com/

...eller...

Lightroompresets.com

Presetsheaven.com

Lightroomkillertips.com

...eller en av et nesten utall kilder til ulike presets. Man kan jo lage seg sine egne presets også, de er jo alle egentlig bare en litt forenklet måte å få et bedre utgangspunkt for videre behandling selv om noen av de faktisk kan fungere også til et ferdig resultat.

Lenke til kommentar

Har lysforurensingen virkelig ingenting med støy å gjøre? Da er det nok på tide at jeg setter i gang og sparer til nytt utstyr, for her var det masse støy ja... Det er et ganske gammelt kamera jeg har brukt, så det er kanskje det som må ta mesteparten av skylda. Det er av typen Konica Minolta Dynax 5D fra år 2005. Takk for innspillet.

Støy og lysforurensing er to ganske vidt forskjellige konsepter. Uttrykket "støy i et bilde" brukes når det er snakk informasjon i fotografiet, som egentlig ikke er der.

post-214658-0-16642300-1414451738_thumb.jpg

Dette er støy, alle de prikkene som kludrer til bildet og dukker opp i mørket. De prikkene er jo ikke der i virkeligheten, men dukker opp på bildet.

Lysforurensing dukker opp som et resultat av at lyskilder lyser opp partikler i atmosfæren og kameraet ditt ser disse lysene.

Som dette: himmelen gløder.

http://kerrydarksky.com/wp-content/uploads/2014/10/DUBAI-City-of-Burj-Khalifa..jpg

Det kan nok tenkes at du har begge deler i bildet ditt, men det er tydelig veldig mye støy, og kameraet ditt er nok i eldste laget ja, hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...