Gå til innhold

Problemer med at Adobe Lightroom spiser alt av RAM, og systemet blir "sirup"

Anbefalte innlegg

Hallo.

Er relativt nybegynner med Adobe Lightroom 5.6, og har fått litt trøbbel her.

Mens jeg holdt på å teste ut programmet, satte jeg det til å scanne gjennom to hele disker.

Nå vil jeg fjerne disse fra biblioteket og på en måte starte på nytt igjen, da en god del filer og mapper er flyttet eller slettet etter rydding på diskene.

Prøvde da å høyreklikke under "Folders" og velge "remove", noe som gikk greit på ene disken.

På den neste startet alt tilsynelatende greit, men så ble maskinen treg og alle program og vinduer bruker lang tid på å endres.

Sjekker i oppgavebehandling, og ser at CPU belastes veldig lite, men alt av RAM er i bruk (8Gb)

Selve Lightroom er det omtrent ikke respons i heller om jeg forsøker å gjøre noe. Hører fortsatt disken jobbe en del også.

Noen tips til hva problemet kan være? Bør jeg vente å se om Lightroom våkner til liv igjen, eller prøve å avslutte dette?

Er det forresten en enklere/bedre måte for å tømme/rense biblioteket for å starte på nytt enn det jeg har gjort her?

Takker for evt. tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå etter et par timer ser det ut til at programmet var ferdig med å fjerne den katalogen jeg slettet.

Systemet var fortsatt litt tregere enn normalt, men en del bedre enn tidligere.

Lightroom brukte fortsatt over 6 Gb RAM alene, og da med bare ca. 2k bilder igjen i hele biblioteket.

Gikk greit å avslutte programmet da på normal måte, men RAM forbruket hang igjen i ca. 1 min før det ble frigjort.

Ved ny oppstart av Lightroom er tilsynelatende alt normalt igjen, og det bruker bare drøyt 600Mb minne.

Så det var vel noe som gikk i ball der tenker jeg.

Skal bruke programmet til å rydde opp i en havarert bildesamling, så er redd det vil bli flere problemer underveis.

Må scanne flere hele disker, der det ligger bilder fra ulike kamera hulter til bulter, noen dobbel/trippel lagret på ulike steder.

Håpet er at ingen metadata er skadet, slik at jeg etter alle bilder er funnet kan sortere på dato. Da er det vel en funksjon som kan eksportere bildene i orginal-format til en annen disk eller noe?

Slik at jeg kan kopiere bildene over til en ny disk mappevis, sortert på årstall og dato?

Lenke til kommentar

Det er mer eller mindre umulig å grovrydde, er akkurat derfor jeg prøver meg med LR.

Har vært en slappfisk med lagring av bilder og film i årevis, hatt flere disk-havari med tilhørende data-recovery, og ymse backup-disker.

Alt er derfor spredd utover, noe ligger dobbelt og trippelt lagret, og mange filer har fått endret dato og evt. navn etter recovery.

Lenke til kommentar

Da har du havnet i en situasjon som krever planlegging og innsats over tid. Helt uavhengig av hvilket verktøy og metode du velger.

Jeg TROR Lightroom kan hjelpe deg litt med å strukturere selve gjennomføringen, siden Library-delen av Lr er meget god. Men den tar ikke bort din egen, manuelle jobb. Så jeg tror du må se på dette som et prosjekt over noen uker der du du tar et lite steg av gangen....

Lenke til kommentar

Jepp, regner ikke med å bli ferdig på en kveld nei! Har planer om å bruke høsten/vinteren til litt intensiv rydding, samt digitalisering av all film jeg har liggende på diverse tape.

Siden jeg har litt bedre oversikt på tape, så starter jeg med digitale bilder og film der kaoset er totalt :confused:

Ser at det merkelig nok er bilder/filmer med helt på trynet dato, selv på relativt nye filer... 1. jan 1904 hadde vel jeg hverken mobilkamera eller noe særlig til liv....

Noen måte man kan finne igjen korrekt dato for når bildet/filmen er tatt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...