Byte Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 (endret) HeiJeg har jobbet på en butikk de siste 3 årene. i 8 måneder jobbet jeg igjennom NAV, men ble ansatt som ringevikar hvor jeg skrev under kontrakt (stillingsprosenten i kontrakten er oppgitt som 0%). resten av dette første året jobbet jeg ca 50%. På nyåret 2012 ble en av mine medarbeidere sykemeldt i en lang periode som førte til at jeg jobbet nærmere 80 - 100% stilling ut 2012.Medarbeideren som var sykemeldt bestemte seg for å avslutte arbeidsforholdet, noe som (jeg tror) frigjorde kaptial til å evt. øke en eksisterende deltidstilling eller nyansettelse. Problemet er at hver gang dette har skjedd, har ingen av de deltidsansatte blitt spurt om de vil ha økt stillingen sin. Det ble også ansatt en person etter meg som ikke var deltid. denne personen fikk 100% stilling og ansvar over et område i butikken (bestillinger osv.)i sommeren 2013 blir det hyret inn ferievikar. Denne personen fortsetter som ektrahjelp etter sommerferien og er fortsatt ansatt. I 2013 hadde jeg fortsatt tilnærmet 100% stilling uten kontrakt (fortsatt kun kontrakt som ringevikar).Nå (i 2014) har det kommet flere nye konkurrenter på banen i lokalmiljøet noe som naturligvis gjør at kundestrømmen og derved omsettningen har minket. Problemet er at siden jeg har jobbet tilnærmet 100% de siste årene (ofte over også, mye overtid) har jeg også fått økte utgifter. Med den nye konkurransen på banen har jeg gått ned i arbeidstimer igjen, nå ligger jeg på rundt 50% men av og til mindre. Der er 2 stykker som har blit ansatt etter meg. Er ikke det riktige her egentlig å avskjedige de istedenfor å kutte meg i arbeidstid? Jeg har jobbet der i 3 år, to av de siste med nesten 100% stilling. Har ikke jeg krav på å få en fast stilling? Kjøpmann mener jeg har fast 50% siden jeg etterhvert har fått ett eget ansvarsområde i butikken. Men jeg har ikke fått noe ny kontrakt. Jeg er fortsatt ansatt som ringevikar, lønsslippen min viser 0% stilling.Er det noe i arbeidsmiljøloven som tilsier at jeg skal ha høyere fast stilling? jeg har lest selv, men klarer ikke gjøre noe fornuftig utav det. Fortrinnsretten gjelder vel om du har kompetanste til den stillingen som blir ledig? men siden jeg faktisk har nokk kompetanse til å ha ett ansvarsområde i butikken. Burde ikke jeg bli prioritert da? og jeg har også jobbet der lengre enn 2 andre, 1 av de har 100% og den andre jobber tilnærmet like mye som meg. Har jeg krav på noe i det hele tatt? jeg vet det er en tariffavtale, men jeg kan ikke finne noe informasjon om denne kjedens avtale på nett. Er det andre lover og regler som gjelder ansettelse og arbeidsmengd når det er traiffavtale? Eller burde jeg bli prioritert og få økt stilling? Endret 22. oktober 2014 av Byte Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Til å begynne med så har du krav på kontrakt. Lenke til kommentar
Byte Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 Har en gammel kontrakt som ringevikar, men nå har jo jeg helt ærlig aldri blitt ringt, har nesten aldri i de 3 første årene jobbet under 50%. Lenke til kommentar
blured Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Fant en fin artikkel på dette med fast ansettelse her. Kort oppsumert står det at utgangspunktet i arbeidsmiljøloven er at arbeidstaker som hovedregel skal ansettes fast, men at en har unntak for vikariater osv. For å hindre at en arbeidstaker blir gående på tilnærmet endeløse rekker av midlertidige kontrakter, har man inntatt en bestemmelse i arbeidsmiljøloven som sikrer arbeidstakeren fast stilling etter en viss tid, den såkalte fireårsregelen (arbeidsmiljøloven §14–9 femte ledd). Som det fremgår av navnet på regelen, har man da satt et tak på fire år, og etter det har arbeidstakeren krav på fast ansettelse. Grunntanken bak fireårsregelen er at dersom en virksomhet har hatt behov for midlertidig ansatte sammenhengende i en periode på fire år eller mer, eksisterer det i virkeligheten et permanent behov for ekstra arbeidskraft i virksomheten. Dermed faller også i realiteten unntakene for midlertidig ansettelse bort, og man legger hovedregelen til grunn. Da du har vært midlertidig ansatt der i tre år, så gjelder enda ikke fireårsregelen for deg. Men jeg fant også en sak der NRK ble tatt i Oslo Tingrett på bruk av vikariater som varer i 2-3 år (link her). I dommen la de vekt på den ulovfestede «grunnbemanningslæren», som handler om arbeidstakers rett til fast ansettelse ved dekning av et varig arbeidskraftbehov. I følge dommen fra Oslo Tingrett er denne viktig fordi den kan gi grunnlag for fast ansettelse før fire år har gått. I dommen blir grunnbemanningslæren oppsummert gjennom følgende tre punkter: (1) Det må være et fast stabilt behov for vikarer. Her er antall ansatte og størrelsen på fraværet sentralt. (2) Hvis arbeidskraftbehovet uten vesentlig ulempe kan dekkes ved å øke grunnbemanningen skal det gjøres. (3) Det må være tilstrekkelig tilknytning mellom vikaren som krever fast ansettelse og virksomheten. Det som kanskje er hovedproblemet ditt her er, hva er en stor bedrift? NRK har mildt sagt ganske mange årsverk, din lokale butikk har kanskje ikke dette i samme grad... Antakelig vil det kreve utrolig mye ressurser av deg å ta opp en krangel med sjefen din, og innen det har gått fire år så skal det nok litt til å bli fast ansatt. Men ønsker du å ta krangelen med sjefen din nå, så hadde jeg meldt meg inn i et fagforbund (LO, ect), lagt frem saken for de, også får du de til å kjøre saken mot sjefen din for deg. Men personlig så hadde jeg nok heller vurdert å søke meg en fast stilling på en annen butikk. Selvfølgelig vanskelig om du bor på et lite sted, men en sjef som ikke ser verdien av fast ansatte i en bedrift er ikke mye å samle på. Da du kun har et vikariat så ser jeg for meg at oppsigelsestiden din også er tilsvarende, altså på to uker. Om du klarer å bli fast ansatt et annet sted, så forsvinner du altså innen to uker, antakelig ikke det letteste for sjefen din å dekke opp på så kort tid. 1 Lenke til kommentar
Byte Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 Takk for ett godt svar!Nei jeg har ikke lyst å krangle med kjøpmann om dette, da jeg trivest ganske godt og har et godt forhold til kjøpmann. Men som du sier så blir det vel bedre for meg å søke meg på en fast stilling en annen plass. Har jeg ikke fått fast stilling til nå så skjer det vel heller ikke. Lenke til kommentar
blured Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 (endret) Nei, men om du skulle ende opp med å jobbe der i tilsammen fire år så ville jeg definitivt forsøkt å ordne med fast stilling. I mellomtiden så kan du jo forsøke å ta det opp med han på en saklig måte. Dvs du spør ikke om du selv kan bli fast ansatt, men hvorfor han ikke ønsker å gi folk faste stillinger. Eller er det slik at andre har fått faste stillinger i mellomtiden? Endret 22. oktober 2014 av blured Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå