Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ip adresser og port/application forwarding

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvilken ip-adresse skal jeg sette når jeg skal åpne opp en port i firewallen + ruteren?

-mao; må jeg bruke MIN ip-adresse til datamaskinen jeg bruker, eller ip-adressen til serveren jeg ønsker å åpne opp porten for?

-må jeg åpne opp porten i ruteren i tillegg, eller holder det å åpne opp i firewallen fra windows?

Hvilken ip-adresse skal jeg bruke når jeg bruker application forwarding i ruteren?

- lurer rett og slett som det samme som ovenfor.

Ja, jeg er ikke så innmari tech savvy, så jeg spør her:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal noen utenfra ditt nett snakke med serveren? Hvis ikke holder det å åpne firewallen på serveren.
Skal du åpne utenfra må du åpne mot ipen til servern på ruteren, i tillegg til firewallen. Sørg for at denne har fast ip og ikke dhcp.

Endret av Sprokket
Lenke til kommentar

Jeg skal spille WoW hjemmefra.

Vil det si at jeg trenger å åpne opp noen flere steder enn i windows firewall?

Dessuten, jeg har nå åpnet opp alle portene som er nødvendig i windows firewall, der trengte jeg ikke å legge inn noen form for ip-adresse.

I tillegg har jeg åpnet opp de samme portene inne i selve rutern, og der trengte jeg å legge inn ip-adresse, og jeg valgte å bruke min egen ip-adresse - var det korrekt gjort?

Jeg har forsøkt å følge alle guidene for hvordan gjøre det korrekt, men jeg får ikke tilgang til serveren til Blizzard/WoW, dette har vært sånn siden forrige uke. Det er som om et eller annet nekter battle.net appen til Blizzard å logge seg på.

Lenke til kommentar

Har kjørt noe som heter Trace Route.

Dersom jeg kjører den inne i selve ruteren, så ser det ut til at ruteren får info og svar.

Men, om jeg kjører trace route via CMD, så får ikke ruteren noe info/datapakker i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Control Panel\System and Security\Windows Firewall\Allowed applications

Prøv å åpne denne stien mulig det ligger en blokkering der.

Når du skal snakke med en server utenfor ditt nett skal det ikke være nødvendig å åpne porter i firewallen og eller ruteren.

Derimot så kan det ligge et innslag i lista der som sier noe om at exe filen ikke får lov til å snakke med internett. Denne pleier som regel å poppe opp når du starter programmet/spillet første gangen.

Lenke til kommentar

Dobbeltsjekket firewallen min i windows - battle.net og WoW har fri tilgang.

Har begge lagt inn med admin.rettigheter :)

Uff som jeg misliker denne ruteren..ALT funker helt fint hos en kompis av meg, der kommer jeg rett inn. Her hjemme er det bare tull.

Lenke til kommentar

Da er dette endelig løst, ifølge Telenor.

Det lå en sperre på selve linja mi, som ble opprettet 2012. Morsomt at ikke kundeservice kunne si det der, da jeg spurte de om de kunne sjekke om det lå noe underliggende på linja mi, eller noen feil.

Neida, jeg fikk gleden av å ringe Telenoreksperten, som kunne opplyse om denne sperren. Det svaret, og samtalen som tok 3min 46 kostet meg ca 100kr.

Deilig at det kunne løses, suger at jeg har brukt èn uke på det her og 100kr....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...