Gå til innhold

Lightroom Mobile

Anbefalte innlegg

Er det noen andre som bruker lightroom på Ipaden?

Jeg startet for ca en måned siden, og det har virkelig revolusjonert måten jeg sorterer og etterbehandler bilder på. Nå gjør jeg alt av sortering og det aller meste av bildebehandling på Ipaden. Så jeg anbefaler de som har tilgang om å gi det et forsøk.

H

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde vært interessant å høre litt om arbeidsflyten din. Jeg lastet det ned da det kom, men fikk det ikke helt til å passe i flyten min, men jeg tror den er oppdatert siden den gang. Mulig det ville passet bedre inn i flyten min nå, men mest sannsynlig finnes det bedre måter å gjøre det på enn jeg gjorde/prøvde.

For min del kunne jeg spesielt tenkt meg å få til sorteringen via iPad.

Lenke til kommentar

Ja, det er ikke alt som er på plass i lightroom mobile enda, så det tar litt tid å venne seg til, men det ideen er helt super. Og jeg synes grenssnittet er lettere å bruke enn på pc'en egentlig.

Det jeg gjør et at jeg importerer bilder som vanlig på pc'en. Jeg har mapper basert på år og måned. Så har jeg en collection som er synket til lightroom mobile. Den har jeg gitt det kreative navnet Ipad. Når jeg laster inn nye bilder på pc'en markerer jeg alle i siste import og legger de over i Ipad-collection. Når jeg så åpner Ipaden seinere så ligger de der, klare for å sortere, jeg bruker stjernemarkeringer. De bildene jeg har litt troa på redigerer jeg også. Da synkes markeringer og redigering automatisk til Ipad-collection og dermed også til bildene i mappen. Neste gang jeg importerer nye bilder så sletter jeg alle bildene i Ipad-collection og laster inn de nye. For tiden driver jeg også å ser over gamle bilder og stjernemarkerer og redigerer litt på de, da laster jeg over mappe for mappe i Ipad-collection og tar der derfra.

De bildene jeg har tilgjengelig på ipaden er da midlertidig og jeg fjerner de når jeg er ferdig med dem, for å ikke bruke for mye plass på dette, dette skjer også automatisk når jeg fjerner bildene fra Ipad-collection. Jeg har tenkt til å lage noen nye collections med sync etterhvert hvor jeg legger bilder jeg for eksempel vil vise frem.

H

Lenke til kommentar

Jeg kikket så vidt på dette når det ble lansert, men rett etter lanserte Apple ideen om Apple Photo. Denne kan potensielt være en fin konkurrent til Adobe Lightroom, så jeg har bestemt meg for å avvente og se hva Apple kommer opp med.

Deretter velger jeg den løsningen som best dekker mine ønsker og behov.

Lenke til kommentar

Ja, det er ikke alt som er på plass i lightroom mobile enda, så det tar litt tid å venne seg til, men det ideen er helt super. Og jeg synes grenssnittet er lettere å bruke enn på pc'en egentlig.

Det jeg gjør et at jeg importerer bilder som vanlig på pc'en. Jeg har.......

Takk for tips! Det tror jeg kunne fungere for meg også. Har ikke tenkt på det at jeg bare kunne lagd ei midlertidig mappe. Har brukt allerede eksisterende mapper (eller nye) og da blir det mye mapper og bilder på iPad'en etterhvert...

Skal teste det.

Lenke til kommentar

Takk for tips! Det tror jeg kunne fungere for meg også. Har ikke tenkt på det at jeg bare kunne lagd ei midlertidig mappe. Har brukt allerede eksisterende mapper (eller nye) og da blir det mye mapper og bilder på iPad'en etterhvert...

Skal teste det.

Men vær obs på at det er litt buggete enda. Så det er lurt å skru på pc'en innimellom for å få over stjernemarkeringer og redigering man har gjort. Ikke noe stort problem, men litt irriterende om man har sortert og redigert masse bilder og alt blir borte, så man må gjøre det på ny.

Henning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...