Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Problemer med garasjeportåpner

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt og montert en portåpner som ble kjøpt fra Biltema...Kan ikke se at den har noe eget fabrikknavn...Jeg må si at bruksanvisning var ganske dårlig. Men har nå fått den til å funke ok,,Det fulgte med 2 fjernkontroller + en som skal fastmonteres. Problemet er at det står ingenting i bruksanvisning hvordan den skal kobles. Det er noen tilkoblingspunkter på motoren, en med mange tilkoblinger, og en annen med muligheter for å koble en parkabel (dvs 2 tråder). Kabel fulgte med i pakken...I selve bryteren er det 3 tilkoblingsmuligheter hvor det står hhv. No - Nc - Com...Bryteren har ingen batteri, så jeg tenkte kanskje den lager en kortslutning når jeg trykker på knappen..Fant ut at den kortslutter når jeg kobler mellom No og Com. Når jeg da trykker på knappen, starter lyset på motoren, men ingenting annet skjer..

Siden den har endel tilkoblingsmuligheter, regner jeg med at den kan tilkobles endel ekstra-utstyr, som f.eks. utv. kodelås e.l. Har noen erfaring med denne typen åpner... Den virker ellers ok med fjernkontroll. Dvs. jeg monterte den i går, så jeg har jo ikke fått testet den så mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt står det ingenting i beskrivelsen om tilkoblingen av denne bryteren. Men jeg har åpnet selve bryteren, og den har ingen batteri. derfor regnet jeg med at den gav en kortslutning når jeg trykte på knappen. men hvor jeg skal koble den på motoren, vet jeg egentlig ikke, men på en side på motoren er det tilkobling for 2 tråder,,, på den andre siden er det en rekke med mange flere tilkoblinger, så jeg prøvde å koble på der hvor det er tilkobling for 2 tråder. og den starter da lyset på motoren, men ikke selve motoren.

Lenke til kommentar

Motoren er noe du har hatt fra før ikke sant? Så kjøpte du en åpner i ettertid?

Ja, det er ikke vanlig at brytere inneholder batteri. Hvis man vil ha spenning så må man i så fall sende det ignennom bryteren.

Har du noe modellnummer på motoren da? Kanskje det finnes datablad på nettet. Eventuelt ta noen bilder.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Motoren er noe du har hatt fra før ikke sant? Så kjøpte du en åpner i ettertid?

Ja, det er ikke vanlig at brytere inneholder batteri. Hvis man vil ha spenning så må man i så fall sende det ignennom bryteren.

Har du noe modellnummer på motoren da? Kanskje det finnes datablad på nettet. Eventuelt ta noen bilder.

Altså jeg kjøpte alt samtidig, i en pakke...Jeg skal sjekke om det finnes noe modellnummer på motoren i morgen...

Lenke til kommentar

Sikkert denne? http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/44-3030_man.pdf

Sto bemerkelsesverdig lite om den stasjonære bryteren der gitt.

Sånn på generelt grunnlag, så skal den sannsynligvis kobles slik at den gir en impuls (kortslutning/sluttet krets) når bryteren trykkes inn, altså at de to lederene skal kobles mellom COM (common) og NO (Normally Open - normalt brutt) -men hvor det skal kobles inne i motoren må man nok spørre Biltema om...

Lenke til kommentar

Sikkert denne? http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/44-3030_man.pdf

Sto bemerkelsesverdig lite om den stasjonære bryteren der gitt.

Sånn på generelt grunnlag, så skal den sannsynligvis kobles slik at den gir en impuls (kortslutning/sluttet krets) når bryteren trykkes inn, altså at de to lederene skal kobles mellom COM (common) og NO (Normally Open - normalt brutt) -men hvor det skal kobles inne i motoren må man nok spørre Biltema om...

Ja , stemmer , det er denne åpneren,,, tok noen bilder, men jeg får ringe biltema og høre hva de kan bidra med...Fant ingen annet merke enn Biltema på motoren,,, med serienr....litt merkelig.

Lenke til kommentar

Du kan jo ta en nebbtang eller en kabelstump og forsøke å kortslutte mellom de ulike terminalene på andre siden, se om det skjer noe.

Jeg ringte Biltema, og fikk der en beskrivelse på hvordan jeg skal koble den... Han innrømte at det var dårlig beskrivelse,,,og jeg tror ikke jeg var den første som har klaget på den....Den skal gi , som jeg mente, en kortslutning når jeg trykker på bryteren,,, og skal kobles på de to ytterste kobl.punkter på motoren...Det kom ikke klart frem på tegningen om det var nr. 7 og 8 , eller 1 og 2... så jeg måtte prøve meg frem,,, men nå funker det greit...Men takk for at du ville prøve å hjelpe meg...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...