RamGuy Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Må jo bare elske argumentasjonen her som; "Når det gjelder mobilene derimot, er det ingen tvil om at de fortsatt støpes." også har man ikke et eneste fnugg av noe som helst som faktisk underbygger dette? Nå skal ikke jeg kastet meg ut i denne diskusjonen, men har du ikke noe mer konkret å komme med enn det du legger frem her nå "Snickers-is" så er vel så langt ifra "ingen tvil" som det er mulig å komme. Det at du sitter med en hellig overbevisning av det motsatte forandrer ikke på dette. Igjen så kommer du med argumentasjon til det ekstreme, akkurat som når du påstår at skjermen på iPad er billig, og alt annet med iPad er billig. Hva med å ta å roe ned argumentasjonsteknikken en smule og eventuelt la være å kommentere i disse trådene om dette er alt du har å komme med? 3 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Det er faktisk både interessant og fascinerende at Snickers og andre som misliker Apple bruker så mye tid i en diskusjon om Apple. Det skulle vært artig å få et svar på hvorfor...men det ser det ikke ut til at det er mulig å få... Samtidig er det jo lett underholdende, ja nesten litt søtt, og følge med på de tåkeargumentene som kommer. De er så hissige og minner litt om et lemen, som jo også er søte når de hisser seg opp som en bitteliten, småsinna pelsball. Så selv om det kunne vært ønskelig med en noe mer ryddig argumentasjon, så er det vel mer realistisk at de fortsetter med sitt tåkeprat. Så jeg sier heller, kom igjen, det er nesten litt humoristisk... 6 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Bare for å illustrere ytelsen i siste iPad Air 2 så er den nå kraftigere enn første generasjon Macbook Air. Håper det kommer flere rå apps for musikkproduksjon framover. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Det er faktisk både interessant og fascinerende at Snickers og andre som misliker Apple bruker så mye tid i en diskusjon om Apple. Det skulle vært artig å få et svar på hvorfor...men det ser det ikke ut til at det er mulig å få... Samtidig er det jo lett underholdende, ja nesten litt søtt, og følge med på de tåkeargumentene som kommer. De er så hissige og minner litt om et lemen, som jo også er søte når de hisser seg opp som en bitteliten, småsinna pelsball. Så selv om det kunne vært ønskelig med en noe mer ryddig argumentasjon, så er det vel mer realistisk at de fortsetter med sitt tåkeprat. Så jeg sier heller, kom igjen, det er nesten litt humoristisk... Det er ganske massiv stein i galsshus-faktor i å klage over kvaliteten på argumentasjonen i et innlegg som er stappfullt av ene og alene personkarakteristikker, klumsete hersketeknikker og fokus på personen bak istedet for hva de skriver. AtW 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Bare for å illustrere ytelsen i siste iPad Air 2 så er den nå kraftigere enn første generasjon Macbook Air. Håper det kommer flere rå apps for musikkproduksjon framover. Hvordan har det blitt målt? AtW 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 (endret) Geekbench bl.a. En iPad Air 2 får 1794/444 En Macbook air 2010 får f.eks 758/1201 Det er selvsagt kunstige resultater, men artig lell. Endret 29. oktober 2014 av Audun_K Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Geekbench bl.a. En iPad Air 2 får 1794/444 En Macbook air 2010 får f.eks 758/1201 Det er selvsagt kunstige resultater, men artig lell. Noen som har noe mer informasjon om hvor sammenliknbar en slik benchmark er på tvers av såpass forskjellige arkitekturer? AtW 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 (endret) Den er vel ca. like sammenliknbar som mellom forskjellige smartphones vl jeg tro. Det er jo snakk om de samme algoritmene som kjøres, så som en måling av hvor fort basis-operasjonene kjøres er den meget presis. Hvor stor påvirkning det har på brukeropplevelsen er nok mer uklart. Men kjører Blowfish dobbelt så fort på enhet som en annen så gjør den det, den delen er sammenliknbar. Jeg ville nok heller brukt 3d-mark og Sunspider for å sammenlikne reell ytelse synlig for brukere (men der har man jo hatt problemer med juks blant asiatiske produsenter, dessverre). Endret 29. oktober 2014 av Audun_K Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 (endret) Anbefaler at du leser denne snickers is. Så ser du hvor elendig android faktisk er. http://www.dinside.no/931136/apple-ipad-air-2#/ Ipad air 2 er nesten tre ganger så rask som tab s. Tydelig at samsung har litt å jobbe med. Endret 29. oktober 2014 av Nikkor Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 (endret) Det går bra med 10/10. Det er tross alt Finn Jarle vi snakker om: mtp. Hvor bra karakter han ga iPhone 6 og 6 Plus, selv om de hadde en håndfull mangler, skyhøy pris og et par år gamle spesifikasjoner, er det få som tar han seriøst lenger. Når det er snakk om iPad, er karakteren også uforståelig. Ikke bare glemmer Finn Jarle å ta opp prisen, som er den viktigste faktoren, men også at den er utstyrt med udugelige 1 GB minne (som er så flaut at Apple tom. velger å ikke skrive hvor mye minne iPaden har i spesifikasjonslisten for den i sin egen butikk). Pris: dette er en kjempeviktig faktor. Et kvalitetsmessig overlegent produkt kan gjerne få 10/10 i forhold til konkurrenter, men hvis den også har en pris som er betydelig høyere, er jo den tydeligvis ikke verdt kjøpet/karakteren. Da kompenserer man for høyere pris med høyere kvalitet, naturligvis. For å ta et enkelt eksempel fra da jeg kjøpte meg laptop i utlandet (med generaliseringer, for argumentets skyld): I 2013-2014 ble ultrabookene Samsung Ativ Book 9 og Samsung Vaio Pro. De hadde begge nøyaktig samme spesifikasjon: touch, 1080P, i7 4500U, samme minne, skjerm, osv. Vaioen var litt tynnere og en god del lettere, men ellers ganske like ultrabooker. Likevel kostet Ativen opp mot 2000,- mer enn Vaioen og andre ultrabook i sin klasse. Og det var av nøyaktig den grunn at selv norske anmeldelser (som Hardware) ga den lavere enn full pott, til sammenligning med konkurrentene. Og dette var jo helt rimelig tankegang, rasjonelt og vanlig: for eks. fikk nettbrettet Nexus 7 2013 pluss for å være billig, og ble omtalt som et "røverkjøp", når Finn Jarle anmeldte den. En telefon som for eks. yter middels, har 1080P, grei kamera, design osv. er det dårlig kjøp for 6000,-. Men et fantastisk kjøp for 3000,-. Hvorfor ellers fikk Nexus 5 og Oneplus One så mye skryt (også hos Amobil)? Jo, for pris/verdi. Så er vi over til Apple-produkter: dette nettbrettet er en liten oppgradering av forrige generasjon, men er fortsatt et godt nettbrett. Men til tross for alle trekkene anmelder gir (han glemmer for øvrig å nevne mangel på minnekort og at den bare har 1 GB minne!) kan jo man kanskje argumentere for 10/10, siden den er så tynn, mindre refleks og har god ytelse.. Men det gjør man ikke hvis man tar med pris i ligningen: 1 ting er at Galaxy Tab S har både høyere oppløsning, fullstendig overlegen skjerm med farger og sortnivå og 3 ganger så høy minne. Men når en Galaxy Tab S koster 1500,- (30 %) mindre, som anmelder også noterer, da SKAL MAN GI TREKK. Gjør han derimot det? NEI. Og det latterligste? Når Galaxy Tab S ble anmeldt av Amobil i sommeren, da den blåste alle konkurrenter av banen med sine spesifikasjoner og var best i ytelsestester, og kostet 1000-1500 mindre enn dette nettbrettet, ble den kritisert for "høy pris". Og jeg kan jo skjønne hvorfor Finn Jarle aldri inkluderer dette i sine anmeldelser, til tross for at det er det viktigste: hvordan skal han kunne rettferdiggjøre karakteren sin når han tar med det? Da ender jo han bare med å drite seg ut. Tilfellet er ikke like ekstremt som med iPhone, der pris/reell verdi er større, men er fortsatt vesentlig her. Se her, så ser du hvorfor denne får terningkast 6.http://www.dinside.no/931136/apple-ipad-air-2#/ Er en grunn til at galaxy tab s bør koste mindre, den er utdatert allerede nå og ytelsen er nesten tre ganger så lav. Endret 29. oktober 2014 av Nikkor 1 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 (endret) Har DinSide deaktivert kommentarfeltet på den testen ene og alene fordi det vet at det blir så mye ramaskrik hver gang Apple produkter blir tildelt høy karakter? Kudos til DinSide som er en av ytterst få som faktisk tar opp dette med Pentile Matrix på Samsungmodeller og faktisk legger opp til hvor misvisende Samsung sin opplysning rundt oppløsning og effektiv PPI faktisk er ref deres Note 4-anmeldelse. Endret 29. oktober 2014 av RamGuy 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Forøvrig er ikke pris så veldig viktig som noen skal ha det til. Ja, det teller for mange, men i Norge pr. i dag er det også mange som ønsker å kjøpe det beste produktet (nesten) uavhengig av pris. Jeg ville f.eks kjøpt en Macbook Air om den kostet dobbelt så mye som en spekkmessig og designmessig identisk PC bare pga. touchpaden. Det samme gjelder iPad - app-utvalget for iOs er helt fint verdt dobbel pris for padden, det eneste som teller er jo bruksverdien man får ut av den. Om tableten koster 3.000 eller 6.000 har fint lite å si om den billige ikke kan brukes til like mye. Den testen det lenkes til, der iPad knuser alle Android-konkurrentene i Sunspider er ganske interessant. JS-ytelse er noe som har stor reell påvirkning på ekte brukeres opplevelse. Ikke et meningsløst tall som ram-mengden det klages over i en tidligere post. Det er ikke noe problem å ha lite ram om man har effektiv minnehåndtering i operativsystemet. Ikke lenge siden jeg så en test der apper startet mye raskere fra sleep på en iPhone enn på en Galaxy S5, selv om Galaxyen har mye mer minne. It's all in the OS. 1 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 (endret) Økonomi er og blir subjektiv, og burde derfor ikke være endel av en vurdering av et produkt mener nå jeg, spesielt i et land som Norge hvor selv de med minste lønn står relativt sterkt når det kommer til kapital, og spesielt elektronikk har nesten et kunstig lavt prisnivå sett opp imot gjennomsnittlig inntekt i dette landet. Hvor ting som matvarer, rusmidler (tobakk, alkohol), kinobilletter, det å spise ut osv er dyrere enn de fleste ander land og står på så måte i stil med det høye inntektsnivået vi har i landet, så er historien en litt annen hva gjelder elektronikk som forsåvidt holder samme pris som i alle andre land + merverdiavgift. De fleste i Norge skulle klart å spare seg opp til en PC til 15'000 kr+, en mobil til 6000 kr+ og et nettbrett til 5000 kr+ uten store problemer om de har litt kontroll på egen økonomi og sparing. Mange vil naturligvis velge å prioritere andre ting, noe som er helt greit men det er ingen tvil om at vi i Norge stiller veldig godt hva gjelder innkjøp av elektroniske varer iforhold til de fleste andre land i verden, og attpåtil får vi jo uslåelig 5 år reklamasjonsrett oppå det hele. EDIT: Når det er sagt så er det jo også viktig å ha medberegnet videresalgsverdi, hvor du i dag ser ut til å få i underkant av 2000 kr for en brukt Galaxy Tab 4 på Finn.no, så får du tilsynelatende opp mot 3000 kr for en iPad Air og da er jo Galaxy Tab 4 et vesentlig nyere produkt enn hva iPad Air er i tillegg. Så er du en som har en "oppgraderer årlig" eller "annen hvert år" syklus så sitter du igjen med endel høyere videresalgsverdi med en iPad enn du gjør med tilsvarende nettbrett fra konkurrentene og det vil jo fort være en stor del av budsjettet det også. Ofte så lønner det seg jo å oppgradere litt oftere og selge brukt, kontra det å vente til produktet er så ubrukelig at du føler du må kjøpe nytt og da ikke lenger kan selge det gamle. Endret 29. oktober 2014 av RamGuy Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Om "it's all in the OS" var riktig, så er oppgraderingen av maskinvare i hver genrasjon meningsløs. Det skjer mye større framgang over tid med hardware enn OS-optimalisering. AtW 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Økonomi er og blir subjektiv, og burde derfor ikke være endel av en vurdering av et produkt mener nå jeg, spesielt i et land som Norge hvor selv de med minste lønn står relativt sterkt når det kommer til kapital, og spesielt elektronikk har nesten et kunstig lavt prisnivå sett opp imot gjennomsnittlig inntekt i dette landet. Hvor ting som matvarer, rusmidler (tobakk, alkohol), kinobilletter, det å spise ut osv er dyrere enn de fleste ander land og står på så måte i stil med det høye inntektsnivået vi har i landet, så er historien en litt annen hva gjelder elektronikk som forsåvidt holder samme pris som i alle andre land + merverdiavgift. De fleste i Norge skulle klart å spare seg opp til en PC til 15'000 kr+, en mobil til 6000 kr+ og et nettbrett til 5000 kr+ uten store problemer om de har litt kontroll på egen økonomi og sparing. Mange vil naturligvis velge å prioritere andre ting, noe som er helt greit men det er ingen tvil om at vi i Norge stiller veldig godt hva gjelder innkjøp av elektronisk varer iforhold til de fleste andre land i verden, og attpåtil får vi jo uslåelig 5 år reklamasjonsrett oppå det hele. Nå er det jo ingen anmeldere som vurderer ett produkts pris oppimot rusmidler eller matvarer, er det? Det sammenliknes med andre produkter i samme klasse, og da er det i mine øyne meningsfylt å ta med prisen, jeg synes faktisk det er litt kunstig å ikke regne med prisen i bedømmelsen. AtW 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 (endret) Om "it's all in the OS" var riktig, så er oppgraderingen av maskinvare i hver genrasjon meningsløs. Det skjer mye større framgang over tid med hardware enn OS-optimalisering. Absolutt ikke - men det er heller ikke så enkelt som å si at "Samsung X har dobbelt så mye minne som Apple Y og er dermed bedre på minnefronten". Hardware må være kraftig nok til det den skal gjøre, men mer enn det er bare tull. Jeg har f.eks 8gb minne i min laptop og ville ikke hatt en eneste fordel av å gå opp til 16. Poenget mitt er ikke at hw er meningsløst, men at tall ikke kan sammenliknes direkte. Kanskje bortsett fra Sunspider og 3d-mark og sånt, da disse viser reell ytelse. Jeg er ikke uenig i at pris bør med, men det burde kanskje stå for seg selv. "Produktet i seg selv får en sekser, men på 'verdt-det-terningen' får det en firer". Det er legitimt å bruke ekstra penger på mat, sprit, klær og ferie fordi man ønsker det, det samme gjelder for elektronikk. (Jeg tar en del bilder og har et kompaktkamera til 25.000. Ser man på spec er det ca. tilsvarende andre kamera til 5.000, bortsett fra at mitt er elendig på video og har veldig få muligheter i forhold til konkurrentene. Ingen zoom, ingen lavpassfilter, ingen moduser, monomikk, ikke vanntett etc. Verdt det? Åhja. For meg. Fordi bildene blir bra, og fordi jeg har skikkelige hjul å skru på, samt fordi jeg konsentrerer meg bedre om å ta bilder når den jævla zoomen rett og slett ikke finnes. Poenget mitt? Man kan ikke måle hva som er best av elektronikk, selv om det går an å måle noen av parametrene.) Endret 29. oktober 2014 av Audun_K Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Hvorfor skal prisen være med i vurderingen? Hvordan skal noen vurdere hvorvidt produkt A er verdt 500 kr, 1000 kr eller 2000 kr mer enn produkt B? Det må jo vurderes utifra hver enkelt sitt økonomiske ståsted og prioriteringer, noe en anmelder umulig kan vurdere? En anmeldelse sin jobb er å fortelle forbruker hva som skiller produkt A, B og C. Hvilke negative og sterke sider har produktet, hva gjør det ene bedre enn det andre og gi en slags pekepinn på hva som er det beste produktet for en forbruker. Så må det jo nesten bli opp til forbruker å vurdere om de er villige til å betale 2000 kr ekstra for produkt A, kontra produkt B. Etter min mening så skal ikke en anmeldelse begynne å vurdere et produkt annerledes bare fordi det koster noe mer, vurderes det som bedre så er det et eneste som faktisk betyr noe, prisen burde være irrelevant. Anmeldelser som begynne å trekke produkt A (som de mente var bedre) fordi "det er ikke så mye bedre" enn produkt B basert på prisforskjell så mener jeg at det blir en alt for subjektiv vurdering som burde bli tatt av den potensielle kjøperen og ikke anmelderen. Denne prisforskjellen vil stille helt annerledes for Anders, alenefar med tre barn som lever på NAV kontra Tore, single med en årslønn på 850'000 kr. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Etter min mening så skal ikke en anmeldelse begynne å vurdere et produkt annerledes bare fordi det koster noe mer, vurderes det som bedre så er det et eneste som faktisk betyr noe, prisen burde være irrelevant. Anmeldelser som begynne å trekke produkt A (som de mente var bedre) fordi "det er ikke så mye bedre" enn produkt B basert på prisforskjell så mener jeg at det blir en alt for subjektiv vurdering som burde bli tatt av den potensielle kjøperen og ikke anmelderen. Tja. Forstår hvor du vil, men det blir litt rart det også. Det er vanskelig å sammenlikne en Rolls Royce eller en Ferrari mot en Kia eller Golf. De er fantastiske produkter på hver sine måter og løser hver sine problemer, selv om de på overflaten er "biler" alle sammen. Om et produkt er ekstremt mye dyrere enn tilsvarende alternativer bør det nok nevnes. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Hvorfor skal prisen være med i vurderingen? Hvordan skal noen vurdere hvorvidt produkt A er verdt 500 kr, 1000 kr eller 2000 kr mer enn produkt B? Det må jo vurderes utifra hver enkelt sitt økonomiske ståsted og prioriteringer, noe en anmelder umulig kan vurdere? En anmeldelse sin jobb er å fortelle forbruker hva som skiller produkt A, B og C. Hvilke negative og sterke sider har produktet, hva gjør det ene bedre enn det andre og gi en slags pekepinn på hva som er det beste produktet for en forbruker. Så må det jo nesten bli opp til forbruker å vurdere om de er villige til å betale 2000 kr ekstra for produkt A, kontra produkt B. Etter min mening så skal ikke en anmeldelse begynne å vurdere et produkt annerledes bare fordi det koster noe mer, vurderes det som bedre så er det et eneste som faktisk betyr noe, prisen burde være irrelevant. Anmeldelser som begynne å trekke produkt A (som de mente var bedre) fordi "det er ikke så mye bedre" enn produkt B basert på prisforskjell så mener jeg at det blir en alt for subjektiv vurdering som burde bli tatt av den potensielle kjøperen og ikke anmelderen. Denne prisforskjellen vil stille helt annerledes for Anders, alenefar med tre barn som lever på NAV kontra Tore, single med en årslønn på 850'000 kr. Anmeldelser er subjektive i sin natur, og enhver faktor som skal anmeldes har problemet at det som er en liten detalj for anmelder er en dealbraker for noen kunder, eller andre veien. Prisen skiller seg ikke ut her, og de som ser på anmeldelsene må lese teksten for å se om fordelene og ulempene vektes likt av de. AtW 1 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Det er klart, det sier seg selv at du ikke sitter å sammenligner en Acer Aspier til 2'500 kr mot en MacBook Pro 15" med retinaskjerm til 22'000 kr heller. Men når det kommer til "toppmodeller" av mobiltelefoner og nettbrett så er det såpass små prisforskjeller at jeg ser det som helt naturlig å ikke ta prisen som en stor del av vurderingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg