Gå til innhold

TEST: Apple iPad Air 2


Anbefalte innlegg

 

iPhone har markedets beste mobilkamera(bortsett fra nokia tlf'en), så han vet rett å slett bare ikke hva han snakker om. iPaden air 2 kameraet er basert på samme kamera så kameraet der er også veldig bra. Samme gjelder jo også for skjermen som du sier.

 

Nei, jeg lurer på hvordan google greier å hjernevaske android fansene så mye som de gjør. :nei:

 

Merkelig hvordan alle som er uenig med deg er hjernevaskede idioter. Er det mangelen på gode argumenter som gjør at du hele tiden må slenge dritt om folk?

 

Journalisten virker heller ikke å være veldig enig med deg:

 

"Hvis du fotograferer i dagslys, ute, blir bildene som regel ganske så bra, men så fort vi tar med oss brettet innendørs dukker støyen opp. Bildene har også en tendens til å bli litt blasse innendørs."

 

"For deg som bruker iPad til videokonferanser eller selfier er det verdt å få med at frontkameraet også har blitt forbedret i denne modellen. Det fungerer greit innendørs, men også her støter vi på ganske betydelig bildestøy i alle regnbuens farger."

 

"Alt i alt har iPad Air 2 et helt kurant kamera, men bildene vi har tatt legger seg et greit stykke unna den kvaliteten Apple selv viste frem under lanseringen. Det skal sies at vi er et godt stykke på vei inn i en grå og våt norsk høst, så solen har ikke latt seg overtale til å gi oss de samme perfekte forholdene som vi kunne skue i Apples egne bilder."

 

 

Mangel på gode argumenter? Det er vel heller du som har vist total mangel på dette. Toppet seg egentlig når du presterte å si at alle tver er dårlige fordi oled tvene var dyrest. (noe som ikke var tilfelle engang,anyway). Og at skjermene til apple er billig skjermer når de er markedets beste lcd skjermer.

 

Det gjør han vel ikke. Han sier bare at kamerat ikke er like bra. Noe det ikke er, men det er basert på samme kamera som iphone 6, og fortsett noen av de beste kameraene du får i et nettbrett.

 

Og si at noen er hjernevasket er ikke å slenge dritt, det er bare fakta.

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er tydeligvis nå helt tom for argumenter, men jeg føler allikevel for å ta tak i akkurat denne:

 

Toppet seg egentlig når du presterte å si at alle tver er dårlige fordi oled tvene var dyrest.

 

Det var kun du som snakket om kvaliteten på skjermene, og du gjorde det da du skrev at du gjerne skulle hatt OLED-skjerm på ipad i stedet for LCD.

 

Jeg poengterte bare at OLED er dyrere å produsere enn LCD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er tydeligvis nå helt tom for argumenter, men jeg føler allikevel for å ta tak i akkurat denne:

 

Toppet seg egentlig når du presterte å si at alle tver er dårlige fordi oled tvene var dyrest.

 

Det var kun du som snakket om kvaliteten på skjermene, og du gjorde det da du skrev at du gjerne skulle hatt OLED-skjerm på ipad i stedet for LCD.

 

Jeg poengterte bare at OLED er dyrere å produsere enn LCD.

Eh, nei!

 

Dette startet med følgende utsagn:

 

"mens iPad ikke skal få trekk for at den har en "dårligere" skjerm? Argumentene dine henger ikke sammen" av kaikaikai.

 

Der jeg svarte "Nei, fordi det er to forskjellige teknologier. Har du sett at 4k/1080p tvene på markedet har fått trekk fordi de ikke er oled skjermer?"

 

Noe som er HELT riktig.

 

Og så kommer du med: "Men det er klart, når man dytter inn en billig ips-skjerm,"

 

Der jeg svarer: Fortell gjerne hvordan markedets beste ips skjerm blir en billig ips skjerm?

 

Der kom du på dette fantastiske svaret: Sammenliknet med AMOLED er ips billigskjermer.

 

Mitt svar: Så i følge deg er ALLE tver på markedet da også billig tver fordi de ikke er oled? Forstår du hvor dumt det høres ut?

Ditt svar: De dyreste TV-ene på markedet er OLED. Du visste altså ikke det? Det er bra du har greie på det du uttaler deg om i det minste...

Om vi derimot ser på hva diverse produkter i en viss klasse, for eksempel normale konsumentprodukter (ikke konsepter eller utgåtte produkter osv) og sammenlikner produkter i samme størrelsesklasse så vet du like godt som alle andre at OLED er betydelig dyrere enn LCD-skjermer. Om du sammenlikner den billigste OLED-TVen du finner med den dyreste LCD-TVen du finner skal jeg love deg at den eneste du lykkes med å drite ut er deg selv.

Her ble det igjen masse feil informasjon, og feil informasjonen din ble lett avslørt ved å linke til samsung hu8505.

IPS skjermen er ikke en billig skjerm bare fordi oled teknologien er ny.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der dokumenterer du at det jeg skrev er rett. Da er vi enige.

 

Dokumenterte der at du tok feil, og jeg kunne godt plusset på dette masse andre uttalelser i løse luften.. F.eks som at du ikke får tilgang til bildene dine gjennom filsystemet.

 

Men er morsomt at du da tydeligvis mener at f.eks 4k tver da er dårlige fordi det finnes 8k tver også. 4k er billig tv'er det da.

Lenke til kommentar

Der dokumenterer du at det jeg skrev er rett. Da er vi enige.

 

 

Vet ikke om du troller tråden med vilje, eller om du bare fremstår litt merkelig i kommentarene dine? Er jo temmelig åpenbart at du legger lista for dokumentasjon for dine egne argumenter temmelig mye lavere enn for dokumentasjonen som kreves for argumenter i mot dine argumenter.

 

Og du lurer på hvorfor dette kommentarfeltet har utartet seg til å bli en diskusjon rundt deg og dine innlegg? Er det så fryktelig rart når du har passe håpløse virkelighetsoppfatningen og noen argumenter og meninger som totalt mangler perspektiv og blir dratt til det helt ekstreme?

 

Du skal så absolutt få mene at AMOLED skjermer er dyrere i produksjon enn Apple sine IPS-skjermer (har så langt ikke sett noen dokumentasjon på dette? Men selv går jeg ut ifra at OLED som har såpass umoden produksjonslinje er dyrere å produsere, selv om Samsung nok har modnet denne prosessen over flere år nå for mobilskjermene sine). Men det er en temmelig stor forskjell fra det å påstå og mene at AMOLED er dyrere å produsere og det å påstå at Apple sin IPS-skjermer rett og slett er billige.

 

Det du gjør med din ordlegging (noe jeg sterkt mistenker er 100% bevisst, ettersom du gjør det gang på gang, men samtidig dummer deg ned til tusen så fort det kommer motargumenter) er å få det til å fremstå som om Apple sine IPS-skjermer er latterlig billig, ja rett og slett noe billig ræl og skvip som ikke hører noen sted hjemme. Noe du selv vet utmerket godt at bare blir ren svada. Du skal få mene at AMOLED er dyrere i produksjon, du skal få mene at AMOLED skjermene er bedre enn IPS-skjermene på diverse områder men å legge det frem som at Apple sin IPS-skjermer er noe billig ræl blir rett og slett useriøst, om du så forsøker å legge det frem på denne måten aldri så mange ganger. Og hvorvidt AMOLED er dyrere i produksjon og har noen egenskaper som er bedre enn IPS så forandrer ikke det på det faktum at Apple sin IPS-skjermer høster utrolig mye skryt og er noe av det beste som kan oppdrives i markedet for nettbrett anno 2014.

 

Det eksisterer faktisk litt flere nyanser i verden enn bare svart / hvitt, det er ikke sånn at ting enten må være billig ræl, eller grisedyrt og fantastisk. Produksjonskostnader og pris er forsåvidt totalt likegyldig for oss som forbrukere, det er resultatet og brukeropplevelsen der gir som har noe å si. Om et nettbrett har kostet 5000 kr å produsere men gir ræva brukeropplevelse, og et annet koster 2000 kr å produsere men gir topp brukeropplevelse så blir jo ikke produktet til 5000 kr helt magisk noe bedre produkt bare fordi det kostet produsenten mer å produsere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Slutt med det tv-maset, please?

 

Her er forøvrig en god artikkel om A7.

 

Et spørsmål om skjerm (jeg er ikke spesialist): Er det sånn at Oled nødvendigvis er bedre enn LED på alle fronter? Eller er det bare best om man foretrekker super-mettede og fargerike bilder fremfor naturtro fremvisning og dempet lys?

 

Nei, ikke nødvendigvis.

 

Oled skjermene sliter ekstremt med å levere jevne farger og det var årsaken til at jeg leverte de tilbake.

 

I tillegg er f.eks SD oppskaleringen mye dårligere enn på dagens led tv'er, og bevegelsene er ikke akkurat bra de heller.

 

Værste for min del var at fargene ikke var jevne, og at det var svært synlig under tv sendinger. Jeg sendte bilde av problemet til LG, men de sa det skulle være sånn. Og om man leser på div forum sliter alle med samme problem. Jeg prøvde tre forskjellige tv'er, og ventet også på ny batch. Dog velger mange å leve med det siden skjermen har såpass bra sortnivå og konstrast.

post-25919-0-60810700-1414058414_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Slutt med det tv-maset, please?

 

Her er forøvrig en god artikkel om A7.

 

Et spørsmål om skjerm (jeg er ikke spesialist): Er det sånn at Oled nødvendigvis er bedre enn LED på alle fronter? Eller er det bare best om man foretrekker super-mettede og fargerike bilder fremfor naturtro fremvisning og dempet lys?

 

 

OLED er utvilsomt teknologi med større potensiale enn LCD, det hersker det nok ikke mye tvil om. Men som med all annen teknologi så må det modnes, det er ikke bare sånn at fordi teknologien i seg selv har et større potensiale enn annen teknologi så må nødvendigvis alt som kommer med denne typen teknologi være overlegent.

 

Du kan jo ta en Tandberg TV til 1500 kr fra Expert, og sammenligne denne med en Sony X9, begge er LCD men gud bedre hvor stor forskjell det er på panelkvaliteten, fargemetning, kontrastnivå osv.. Og det samme har du jo med OLED, du vil få paneler med varierende kvalitet og det var først med Samsung Galaxy S5 at AMOLED panelene til Samsung begynte å vise prov på at de har begynt å få luket ut barnesykdommene og et par av akilleshælene som har vært med AMOLED skjermene til Samsung fra tidligere.

 

 

Fordelene med OLED har alltid vært "uendelig" kontrastnivå, ettersom de sorte elementene kan være 100% sort så har man et potensiale for kontrastnivå som ikke eksisterer med LCD. Men på den andre siden så har OLED slitt med hvitbalanse, og det er utfordringer med image retention og at de blå underpikslene har merkbart kortere levetid enn de grønne, og at rød også har noe kortere levetid enn de grønne. Men dessverre så har Samsung hat en lei tendens til å gå fullstendig overboard med fargenyansene sine så du får veldig overeksponerte farger. De har blitt mye bedre med Galaxy S5 og Note 4 hvor du med kinomodus har fått temmelig nøytrale farger men endel tester måler fremdeles noe svak hvitbalanse som ofte heller mot grønt noe som er naturlig da Samsung med sitt pentile system har kun 1x rød og 1x blå piksel for hver 2x grønne.

 

 

En annen effekt AMOLED skjermene til Samsung har er ghosting / trailing, når du scroller og bilder er i bevegelse så vil du ofte kunne se hint av ghosting og trailing i bilde noe som kan være veldig irriterende for de av oss som legger merke til slikt. Tekst på skjermen blir også temmelig blurry når bildet er i bevegelse (scrolling på nettsider), en effekt som ikke er på noen måter like ille på det som er dagens standard med IPS på mobil og nettbrett. Hva årsaken til dette er aner jeg ikke, spesielt ghosting / trailing er veldig merkelig da OLED av natur skal ha mer eller mindre null utfordringer med etterslep og responstid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

RamGuy, du må nesten ta deg tid til å lese innleggene, ikke bare bruddstykker. Jeg forsøkte å underbygge det urimelige i at ipad er priset såpass mye høyere enn sine konkurrenter. At de bruker LCD-skjerm er ett av flere argumenter mot at produktet skal toppe alle prisstatistikker. Er det virkelig en så hard nøtt å svelge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er argumentene for at det skulle ha vært priset annerledes? Den selger jo bedre enn alle andre nettbrett? Skal Apple sette ned prisen i ren veldedighet? Nærmeste konkurrent blir vel Samsung Galaxy Tab S som starter fra 3700 kr, mens iPad Air 2 starter fra ca 4000 kr, ikke noen voldsomt til prisforskjell her?

 

Og hvordan bedømmer du og setter prisen til et produkt? Vurderer du det ut ifra din oppfatning av produksjonskostnadene? Vurderer du det utifra inntjeningen / omsetningen / marginene produsenten har på salg av produktet? Vurderer du det ut ifra opplevd brukeropplevelse og hvorvidt produktet ser ut til å selge eller ikke?

 

Pris er og blir subjektivt, en vare har alltid den verdien som markedet setter på den. Så lenge iPad selger såpass bra som det gjør og selger mer enn konkurrerende nettbrett så tyder vel det på at markedsprisen er innenfor hva markedet er villig til å betale?

Lenke til kommentar

RamGuy, du må nesten ta deg tid til å lese innleggene, ikke bare bruddstykker. Jeg forsøkte å underbygge det urimelige i at ipad er priset såpass mye høyere enn sine konkurrenter. At de bruker LCD-skjerm er ett av flere argumenter mot at produktet skal toppe alle prisstatistikker. Er det virkelig en så hard nøtt å svelge?

 

Hvorfor det? Jeg har gitt deg flere eksempler på at det ikke burde være tilfelle.

 

1. Nesten 50% høyere ytelse enn f.eks Samsung Galaxy S. Kanskje Galaxy S burde vært priset lavere, siden den yter så dårlig?

2. Aluminum er langt mer ekslusivt og dyrere å produsere.

3. iOs.

4. Hvordan kan markedets beste ips skjerm være negativt fordi det finnes en annen teknologi? Dette ble også bygget opp med eksempel på hva top lcd tv'er faktisk koster. Kvalitet koster penger.

Lenke til kommentar

Slutt med det tv-maset, please?

 

Her er forøvrig en god artikkel om A7.

 

Et spørsmål om skjerm (jeg er ikke spesialist): Er det sånn at Oled nødvendigvis er bedre enn LED på alle fronter? Eller er det bare best om man foretrekker super-mettede og fargerike bilder fremfor naturtro fremvisning og dempet lys?

 

Interessant artikkel som på mange måter bekrefter mine mistanker. 64-bits arkitekturen har svært lite å si for hastigheten pr i dag. Det er heller ikke en måte å energieffektivisere CPU-en på. Om man utnytter potensialet for å adressere minne har det faktisk motsatt effekt. Dette forklarer trolig også hvorfor Apple har holdt seg til mindre arbeidsminne enn sine konkurrenter.

 

Det samme gjelder også uttalelsene om "optimalisert operativsystem". Om vi ser på Intel sine 64 bit CPU-er så finnes det mange som har omtrent samme klokkefrekvens og antall kjerner, men allikevel er den ene mye mye raskere enn den andre, med samme OS.

 

Når det gjelder OLED og AMOLED så er det helt klart at i TV-verdenen har man en vei å gå både på å få konsistent produksjon og ikke minst på å tilpasse signalprosesseringen til skjermene. De er klart bedre enn LCD på sortnivå, fargegjengivelse, dynamikk og graderinger. Av mange sees de på som den naturlige etterfølgeren etter plasma og potensialet i teknologien overgår LCD på alle områder, men spesielt på større skjermer er det altså et stykke før vi er helt der. En kjempefordel med AMOLED i bærbare produkter er at de sorte pixlene er avslått. Dette sparer man mye strøm på. Jeg vet ikke om du husker lanseringen av Tab S-modellene. En Tab S 10,5 ble satt side om side med en ipad air, og journalisten beklaget at hans kamera ikke var i stand til å formidle den vanvittige forskjellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ramguy : Jeg antar han snakker utifra kundens perspektiv, det er jo kunder vi er, og noen ting er overpriset, selv om de som selger det åpenbart er en levedyktig bedrift, iogmed at produktet finnes.

 

Forøvrig går jo salget av ipads ned siden i fjor (ihvertfall i Q3), og markedsandelen er stadig synkende, så at de selger bra fra produsentens synspunkt er vel også noe som kan diskuteres. Men det er jo selvfølgelig også en ting som kan ses fra litt forskjellige vinkler.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ramguy : Jeg antar han snakker utifra kundens perspektiv, det er jo kunder vi er, og noen ting er overpriset, selv om de som selger det åpenbart er en levedyktig bedrift, iogmed at produktet finnes.

 

Forøvrig går jo salget av ipads ned siden i fjor (ihvertfall i Q3), og markedsandelen er stadig synkende, så at de selger bra fra produsentens synspunkt er vel også noe som kan diskuteres. Men det er jo selvfølgelig også en ting som kan ses fra litt forskjellige vinkler.

 

AtW

Er ikke så rart markedsandelen synker når android produsentene spyr ut xxxx nye modeller i måneden i alle mulige prisklasser.

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

 

 

En Tab S 10,5 ble satt side om side med en ipad air, og journalisten beklaget at hans kamera ikke var i stand til å formidle den vanvittige forskjellen.

 

Synd sortnivået og kontrasten er det eneste som er bedre enn ipad air 2.. Hvis ikke kunne det jo faktisk vært et bra nettbrett om den hadde hatt ios i tillegg.

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Den eneste rette prisen er det markedet er villig til å gi. Specs, kvalitet, byggekost, R&D-kost etc. er irrelevant.

 

Ang 64-bits stemmer det forsåvidt at ikke selve overgangen til 64 bits var det mest utslagsgjørende, det som telte var overgangen til en ny generasjon instruksjonssett, og at man i samme slengen fikk flere registere og muligheten til å bake mer informasjon inn i instruksjonene. Men dette er ting som følger av et 64-bits cpu-design og ikke minnebussbredden (som har null å si før man passerer 4gb minne).

 

Når det gjelder ytelse sier det vel nok at Apple klarer å levere tilsvarende ytelse (både regnekraft og batterilevetid) som andres toppmodeller år etter år med mindre minne, mindre batterier, lavere klokkefrekvens og færre kjerner? Eller "dårligere specs", som mange også kaller det.

 

Men altså; om utgangspunktet er "Apple lager bare dyr drit og alt de finner på er løgn og markedsføring" så er det vanskelig å diskutere. Men det er synd det skal være sånn - de er og har alltid vært et av selskapene som driver IT-verden mest fremover, og er med på å sørge for at det er reell og god konkurranse i mobilmarkedet sånn at vi nå har tre knallgode operativsystemer (og to svære økosystemer) for mobile enheter kun fem-seks år etter at kategorien ble rebootet.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Forøvrig grublet jeg litt på hvorfor jeg konsekvent velger Apple og ikke konkurrentene, når konkurrentene stadig vekk kommer opp med nye features fortere.

 

De grunnene jeg kom på var:

 

* Jeg vil ikke ha features jeg ikke trenger. Særlig om de ikke funker. Jeg har null behov for NFC, gestures, øyestyring o.l. når det ikke virker. Apple gir meg stort sett features som jeg bruker, og som virker, og ikke så mye mer. For meg teller det.

 

* Opplevd kvalitet er i en egen klasse (for de som liker glass og metall). Kun HTC er i nærheten, og Nokia driver med interessante ting jeg ikke liker så godt (men det er en smakssak). Samsung og LG føles ut som noe fra Nille (men har like god teknisk kvalitet).

 

* Tillit. Jeg har kjøpt Apple-produkter i mange år nå, og de har aldri kommet med noe ræl. De er ikke alltid fremst, og det hender jeg ikke liker alt, men når jeg plukker opp et nytt Apple-produkt føler jeg meg trygg på at de har tenkt på behovene mine, og ikke bare på å få noe ut på markedet eller å treffe en eller annen deadline/pris. Dette slår litt sprekker for tiden (på softwaresiden), noe jeg setter svært lite pris på.

 

* Fravær av kompleksitet. Jeg lager enterprisesoftware og vil ikke forholde meg til telefonen og tableten min som datamaskiner, men som jobbverktøy og underholdning. Jeg vil ikke roote, jeg vil ikke konfigurere, og jeg vil ikke velge startskjerm. Hadde jeg kunnet hadde jeg gjort det, så for meg er faktisk dette en feature i iOs.

 

Sist men ikke minst:

 

* Når man bruker diktering på en Macbook air mens vifta går slår vifta seg av mens man snakker. Jeg vil kjøpe produkter av et selskap som tenker på sånt.

 

Pris er rett og slett irrelevant. Det er kanskje harry å si, men jeg bruker enhetene mine så mye at jeg betalre det de koster uten å blunke. Drømmekunde, sånn sett, men det er også en holdning Apple har bygget opp over tid. Jeg kjøper meg fri fra å bekymre meg for elektronikk, rett og slett. Det er det samme som gjør at jeg kjøper Miele-hvitevarer. På en spekk-liste er de ikke like bra som resten, men jeg føler meg trygg på at Miele har tenkt på alle de tingene som ikke synes og som ikke sammenliknes på en spesifikasjonsliste. I mellomtiden lager Samsung vaskemaskiner med stor fargeskjerm som lar deg bruke en app til å designe dine egne vaskeprogrammer.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En god oppsummering, Audun, over vurderinger man stort sett burde gjøre seg når man kjøper produkter, og for meg velger jeg også Apple basert på de samme kriteriene.

 

Men det vil nok uansett ikke bite på de som har bestemt seg for å mislike Apple. Jeg har til og med sett en her som har forelsket seg i iPhone, men kjøper nok heller en Sony for han vil bare ikke ha noe fra Apple.

 

Jaja, folk får velge som dem vil...:-)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...