Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er troll psykopater?

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette er det rette forumet, men grunnen til at jeg valgte dette forumet er fordi noe av det meste av trollingen foregår nettopp i denne delen av forumet, og da har deltakere nødvendigvis masse å si om dette med trolling, og det passer kanskje bra.

Jeg kom over denne artikkelen:

http://www.side3.no/vitenskap/--nett-troll-er-psykopater/8490728.html

Jeg vil gjerne høre hva folk har å si om det?

Anonymous poster hash: 9fe1e...ee2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trådens tittel stemmer ikke. Alle troll er åpenbart ikke psykopater. Det undersøkelsen henviser til er at det hyppigere forekommer psykopatiske trekk blant troll enn blant ikke-troll*.

Ikke overraskende, må jeg innrømme.

*Leste ikke originalartikkeln, så kan hende jeg bommer litt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

EDIT: Etter å ha lest artikkelen det refereres til så snakket vi ikke om samme trollart, gamle delen av innlegget ligger i spoileren.

Under omtaler jeg de mer milde trollene som heller er ute etter å lure folk til å tro en historie det har laget:

Jeg synes det er teit å kalle troll for psykopater. Sånne diagnoser/uttrykk blir fort misbrukt og slengt rundt i hytt og pine. Jeg ser heller på dem som barnslige, folk som kjeder seg, liker å leve ut personlige humorfantasier etc.

Alt ifra drittsekker til de snilleste lam kan trolle. Og alle slags forskjellige personligheter.

Og sannheten er at alle har sine psykopatiske trekk. Det er aldri så enkelt, det er uendelig grader og kombinasjoner i alle. Det er menneskelig.

Skal man kalle troll psykopater så må de gjøre seg fortjent til tittelen, spør du meg så skal det litt mer alvorlige ting til enn å prøve å være morsom (for seg selv) på internett. Det å lure folk synes alle er morsomt, på hver sin måte.

Vil si meg enig i at de beskrivelsene KAN tyde på psykopatiske trekk hos trolleren (det er altfor mange faktorer og scenarioer). Men det er dessverre veldig vanlig, også til en viss grad i virkeligheten. Det er bare mye enklere på nett. Det blir også mindre personlig, du sitter beskyttet bak aliasen din etc.

Mange av dem har bare veldig lite respekt for andres perspektiv. Også mangel på empati og forståelse (eller viljen til å sette seg inn i andres perspektiver). Og de reagerer med aggresjon istedenfor argumentasjon, noe som fort fører til at "FAG", "GAY", "go fuck yourself" osv. blir slengt rundt. Det hjelper heller ikke at dette til en viss grad er en vanlig måte å uttrykke seg på "irl". Forskjellen er gjerne heller hvordan det er ment, og hvor god man er på å uttrykke dette.

Hvor går egentlig grensen mellom et harmløst troll og psykopatisk troll. Om et troll klarer å vekke ufattelige negative følelser i deg, er dette psykopatisk?

Ufattelige negative følelser kan man få av alt, det oppstår i deg. Men hvis trollet har som hensikt å vekke disse negative følelsene i deg, så går vel det under psykopatiske trekk. Hvis trollet mater seg på bevisste forsøk på å gjøre andre uvel så, ja.

Jeg personlig ville kvalifisert vedkommende for en "drittsekk".

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gitt at du definerer alle sadister og psykopater som noe med noe direkte galt med. Går ut fra at det også finnes mange graderinger innenfor slike begreper også, og at det kan være relativt oppegående og greie folk som også er dette.

Utviser du en evne til, og liker å ødelegge for andre, så spiller det i grunn ikke så stor rolle om man har det påvist i det virkelige liv, eller om det KUN begrenser seg til nettet. Da er du i det minste små-psykopatisk/sadistisk i mine øyne uansett. Men igjen, selvsagt ikke uten unntak, og det er naturligvis forskjell i hvor stort troll du er.

Ja, det hadde vel heller vært mer sjokkerende om det viste seg at det var slik at dine handlinger og atferd på nettet IKKE hadde noen sammenheng med hvordan du er som person... :huh:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tja, en kan jo snu det litt på hodet og spørre seg i hvor stor grad psykopater troller på nett. De ville hatt en relativt stor innsikt i hvordan de skulle trollet på mest suksessfullt vis, og i samme slengen ikke bare manglet empati, men også følt tilfredstillelse av hele prosessen.

Spørsmålet er om psykopater nøyer seg med en så liten arena for sitt utløp.

Tipper heller at troll stort sett har psykopatiske trekk, og i mange tilfeller ikke det engang.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvor langt man driver spøken, eller hvis det ikke er ment som en spøk i det hele tatt.

F.eks. kan de fleste finne på å lage en tulletråd, kanskje én gang i livet.

Men hvis det er ens grunnpersonlighet å skape frykt og ødelegge for andre, er det mer alvorlig.

F.eks. hvis man bruker mye av sin tid på å opprette tulletråder, oppfølgingstråder til disse, og/eller hacke seg inn på forum for å spamme dem med "bæsje-innlegg".

Og man fryder seg inderlig over disse tingene, og over hva man klarer å ødelegge for andre, følelsen av makt osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg vet ikke om dette er det rette forumet, men grunnen til at jeg valgte dette forumet er fordi noe av det meste av trollingen foregår nettopp i denne delen av forumet, og da har deltakere nødvendigvis masse å si om dette med trolling, og det passer kanskje bra.

Jeg kom over denne artikkelen:

http://www.side3.no/vitenskap/--nett-troll-er-psykopater/8490728.html

Jeg vil gjerne høre hva folk har å si om det?

Denne «forskningen» ville jeg tatt for hva det er, tull. Man kan ikke sette et slikt stempel på alle som «troller» på nett for psykopater. I dag heter det heller ikke psykopat, men dyssosial personlighetsforstyrrelse. Det krever en lengre utredning for en slik diagnose. Derfor er slik «forskning» noe man ikke bør vektlegge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...