Mopi Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 (endret) Jeg har gang på gang sagt at jeg ikke vil ha noe med NAV systemet å gjøre. Utifra at jeg har dårlig erfaring og liker ikke NAV generelt. Men nå har jeg ikke greid å funnet arbeid på måneder. Og det har fått folka hjemme til å miste tålmodigheten, så jeg blir maset på og til og med kjeftet på at jeg må til NAV. Sier til og med at jeg ikke vil gå på trygd, for det føles galt. Vil liksom jobbe på en måte. Hva ville dere ha gjort om dere var i min situasjon? Endret 21. oktober 2014 av Mopi Lenke til kommentar
Filmvenn Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 (endret) Hvis du sliter med å finne jobb kan du jo prøve å få NAV til å fikse en arbeidspraksis til deg hvis du finner et firma som er interessant og villig til å ta deg imot med arbeidspraksis fra NAV. Eller så kan det hende de har noe som passer deg. NAV betaler altså deg igjennom dagpenger, mens arbeidsgiver får gratis abrbeidskraft. Som kan lede til fulltidsjobb hvis arbeidsgiveren har mulighet og lyst til å ansette deg. Greit å spørre først om arbeidplassen har mulighet og interesse å ansette deg først, men en venn som hadde arbeidspraksis ble nesten med en gang etter arbeidspraksisen snappet opp av en konkurrent også. Uansett ingen garanti for en varig jobb, bare så det er sagt, men bedre enn ingenting. Av personlig erfaring redda dette meg fra en periode jeg sleit med jobb tilbake i 2010. NAV var nok neppe bedre eller verre tilbake da, uansett hvor mye dårlig du har hørt i media (hvor forresten mesteparten av det dårlige rundt NAV bare kommer fram). Hvis du søker jobber og sånt hjemme så hjelper det faktisk å komme deg litt ut. Få litt ny arbeidserfaring som kan gjøre deg mer aktuell hos andre arbeidsgivere. Endret 21. oktober 2014 av Maury Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Har du vurdert å flytte? Hvis det er foreldrene dine du bor hos og ikke betaler leie, er det vel like ille å leve på dem som å leve på trygd? Selvsagt er det best å jobbe, men inntil videre er det greit å bruke den støtten du kan få hos NAV. Det vil jo ikke gjøre det noe vanskeligere å få jobb. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Sier til og med at jeg ikke vil gå på trygd, for det føles galt. Vil liksom jobbe på en måte. Det er jo ikke helt umulig at NAV kan hjelpe deg å finne arbeid. Derav navnet "Arbeids- og velferdsforvaltningen". Lenke til kommentar
Mopi Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 (endret) Av personlig erfaring redda dette meg fra en periode jeg sleit med jobb tilbake i 2010. NAV var nok neppe bedre eller verre tilbake da, uansett hvor mye dårlig du har hørt i media (hvor forresten mesteparten av det dårlige rundt NAV bare kommer fram). Er egentlig ikke en løgn om hvordan de er portrert i mediaet, har jobbet for dem et par år. Og hatet å jobbe hos dem. Likte folkene jeg jobbet hos. Men skulle nesten trodd jeg var en polakk medarbeider med den lønna, og ved tanke på at jeg ble gjeldsslave i et halvt år fordi de overbetalte meg for mye. Blir liksom forskjellsbehandlet fra de som har jobb og timeliste. Er mest med prinsipp verdier sånn sett. Endret 21. oktober 2014 av Mopi Lenke til kommentar
WeirdFace Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Hvis noen prøver å søke arbeid gjennom NAV, så er enkelte arbeidsgivere kanskje litt mer skeptiske til å ansette dem. Dersom en person ikke klarer å skaffe seg arbeid på egen hånd, så er dem kanskje ikke kapable til å utføre arbeidet på en skikkelig måte heller.. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Positivt perspektiv. 2 Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 (endret) Av personlig erfaring redda dette meg fra en periode jeg sleit med jobb tilbake i 2010. NAV var nok neppe bedre eller verre tilbake da, uansett hvor mye dårlig du har hørt i media (hvor forresten mesteparten av det dårlige rundt NAV bare kommer fram). ved tanke på at jeg ble gjeldsslave i et halvt år fordi de overbetalte meg for mye. Jepp, ei jeg kjenner måtte betale penger til NAV, fordi de overbetalte hun. Så hun brukte pengene hun fikk fra NAV, til å betale gjeld til NAV. EDIT: Snakket nettop med hun, hun måtte betale skatt også. Litt ironisk? Endret 21. oktober 2014 av Bundy 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 For min del klarte Manpower på to uker noe som NAV ikke klarte på over to år. Å finne en jobb. 1 Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Du liker kanskje ikke nav men det er du som taper på å gå hjemme, er bedre å få seg en arbeidspraksis i en bedrift der nav betaler individstønad til deg (om du ikke har jobbet før å har rett på dagpenger) sånn at du får mer erfaring innenfor yrket ditt, det suger å jobbe "gratis" men det kan fort ende opp med en midlertidig/fulltidsstilling om de liker det de ser å en stilling skulle bli tilgjengelig. Om ikke så kommer du ut av det med en ekstra referanse og mer erfaring på papiret som teller mye. Om du ikke har rett til dagpenger og ikke gjør noe som gir deg krav på individstønad så er det eneste alternativet ditt sosialstønad som jeg personlig gremmes over tanken om å måtte gå til når du får visse blikk fra kjerringene i skranken og spesielle spørsmål samt de må få full innsikt i alle transaksjoner for en 3 måneders periode. Lenke til kommentar
War Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Hvis noen prøver å søke arbeid gjennom NAV, så er enkelte arbeidsgivere kanskje litt mer skeptiske til å ansette dem. Dersom en person ikke klarer å skaffe seg arbeid på egen hånd, så er dem kanskje ikke kapable til å utføre arbeidet på en skikkelig måte heller.. Nav = meldekort Jobb = søk utenom og si 0 Bruker man nav aktivt for å få den jobben så stemmer jo det du sier^^ Lenke til kommentar
SpongeFrog Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 (endret) Jeg har gang på gang sagt at jeg ikke vil ha noe med NAV systemet å gjøre. Utifra at jeg har dårlig erfaring og liker ikke NAV generelt. Men nå har jeg ikke greid å funnet arbeid på måneder. Og det har fått folka hjemme til å miste tålmodigheten, så jeg blir maset på og til og med kjeftet på at jeg må til NAV. Sier til og med at jeg ikke vil gå på trygd, for det føles galt. Vil liksom jobbe på en måte. Hva ville dere ha gjort om dere var i min situasjon? Er i akkurat samme situasjon som deg. Det var som om det var meg selv som hadde skrevet den teksten der. Hørte fra noen om at det er ulovlig å gå uten jobb og ikke melde fra til NAV. Endret 23. oktober 2014 av HArild Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 (endret) Vel, du kan ikke få i både pose og sekk, altså ikke jobbe og få stønad samtidig. Enten må du melde deg hos NAV så du blir "jobbsøkende" og få støtte mens du søker jobb, ellers får du bare gå rundt og ikke å arbeid og være blakk. Så enkelt er det faktisk. Nytter ikke å være sinna på NAV fordi du ikke en gang har lyst å kontakte dem. Endret 23. oktober 2014 av Bytex Lenke til kommentar
SpongeFrog Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Vel, du kan ikke få i både pose og sekk, altså ikke jobbe og få stønad samtidig. Enten må du melde deg hos NAV så du blir "jobbsøkende" og få støtte mens du søker jobb, ellers får du bare gå rundt og ikke å arbeid og være blakk. Så enkelt er det faktisk. Nytter ikke å være sinna på NAV fordi du ikke en gang har lyst å kontakte dem. Har tjent meg opp mye penger fra tidligere jobber. Er nå så lei av polakker, mobbere og drittslengere på norske arbeidsplasser at jeg ennå ikke har tatt motet til meg å søkt ny jobb. Har ikke blitt mobbet selv, men opplevd at mange andre blir baksnakket i pausene når denne personen da ikke er til stede. Har ikke utdanning og er dritt lei av folk generelt. Noen forslag til en som står litt fast? Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Få deg utdanning ? Lenke til kommentar
SpongeFrog Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Få deg utdanning ? Har ikke studiekompetanse eller noe så jeg vet ikke akkurat hva jeg er kvalifisert til. Gikk ut VG2 uten å gå ut i lære i en bedrift. Er godt oppe i 20åra, er det noen som søker på skoleplass som er så gamle? Litt flaut kankje Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Er du over 25(?) og ikke har fullført videregående har du muligens krav på voksenopplæring eller hva nå enn det heter. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Få deg utdanning ? Har ikke studiekompetanse eller noe så jeg vet ikke akkurat hva jeg er kvalifisert til. Gikk ut VG2 uten å gå ut i lære i en bedrift. Er godt oppe i 20åra, er det noen som søker på skoleplass som er så gamle? Litt flaut kankje Da kan du enten skaffe deg læreplass i det faget du tok på videregående eller ta påbygning til generell studiekompetanse og studere hvis du vil gjøre noe annet. Det er også noe som heter 23/5-regelen, som kan være aktuell. Fylkeskommunen din har ansvaret for videregående opplæring. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Er du over 25(?) og ikke har fullført videregående har du muligens krav på voksenopplæring eller hva nå enn det heter. http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/tema/livslang-laring/voksenopplaring-og-kompetanse/rett-til-opplaring.html?id=213311 Man har visst noen rettigheter når man er over 25 ja. Men uavhengig av disse rettighetene, så er det ikke vanskelig å få plass på videregående så lenge det finnes ledige plasser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå