Gå til innhold

Til alle dyrevern-hatere

Anbefalte innlegg

Du som er moderator burde gå foran med et godt eksempel for oss andre, og ikke begynne innlegg med et slikt personangrep. I det minste burde du kunne gjøre dette på en mer original måte enn å ty til den siterte klisjeen. Du burde være her for å hindre personangrep, ikke begå dem.

I svaret ditt stirrer du deg blind på noe som tydeligvis er en juridisk definisjon av "eiendomsrett" innført i diskusjonen av deg selv.. Det går da klart fram av mitt innlegg at jeg ikke bruker ordet i den betydningen? Muligens er du jurist og ønsker å dra diskusjonen inn på din banehalvdel hvor du har gode sjanser for å fremstå som flink?

Muligens er du en flink jurist, men det er dårlig retorisk håndverk å begynne et innlegg med en antydning om at jeg er en barne- eller dyremishandler for så å skulle belære meg om juridiske definisjoner. Motivasjonen blir liksom litt borte allerede i starten av innlegget.

I svaret mitt gjev eg deg akkurat det du ber om, nemlig skilnaden mellom kva ein reint faktisk kan gjere med eigedomsrett og kva du trur det å eige noko inneber. Det finnst ikkje nokon "ikkje-juridisk" definisjon av kva det vil seie å eige noko. Definisjonen eg gjengav ovanfor er båe den definisjonen som nyttast i juridisk omgrepsbruk og den som nyttast i allmenn språkbruk. Viss du meiner definisjonen som nyttast i allmenn språkbruk er ein annan må du forklare kva som ligg i omgrepet slik du ser det, og ikkje syte over at nokre som veit betre enn deg bruker kunnskapen sin til å syne at du tek feil.

Sånn elles er det ein stråmann å antyde at eg meiner du er ein borne- eller dyremishandler. Det skreiv eg ikkje, og det meiner eg ikkje. Eg meiner at ein person som trur han eig borna sine ikkje bør ha nokre, av di han totalt hev mistyda kva mynde han hev, og kvifor han hev ho.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som provoserer eller frister til provokasjon er vel at det i mange tilfeller åpenbart handler mer om dyrevernerens behov for oppmerksomhet enn faktisk dyrevelferd. Jeg tror de fleste er enige om at vi skal behandle dyrene fint, det trenger ikke fremstilles som radikal nytenkning.

Det finnes ingen enighet om å behandle dyr på noe som er i nærheten av å kunne karakteriseres som "fint" i pelsdyrnæringen.

Der er dyrevelferd radikal men desverre uønsket nytenkning.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva er det som får dere så rasende på dyrevernere? Hvordan kan det provosere dere så vanvittig at noen bryr seg om dyr?

Problemet er vel at noen/mange av disse ønsker å bruke statens voldsapparat mot de som ikke oppfører seg ovenfor dyrene som dyreværnerne selv vil.

Mao, de vil bruke vold mot mennesker, for å forhindre vold mot dyr. Jeg trodde mennesker også var dyr, men visse dyr er det visst greit å bruke vold mot. Forstå det den som kan. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det som får dere så rasende på dyrevernere? Hvordan kan det provosere dere så vanvittig at noen bryr seg om dyr?

Mao, de vil bruke vold mot mennesker, for å forhindre vold mot dyr. Jeg trodde mennesker også var dyr, men visse dyr er det visst greit å bruke vold mot. Forstå det den som kan. ;)
Her er du inne på et av de store mysteriene angående såkalte dyrevernere. En person som skyter en ulv på lovlig jakt kan risikere å få flere drapstrusler enn en person som dreper et menneske.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker altså ikke på de som har saklige meninger om usaklige dyrevernere. Tenker på dem som tar alle dyrevernere under en kam og ser på dem som idiotiske mennesker. De som kommer med voldsomme angrep mot de som støtter dyrene, og viser null empati for dyr.

Kan du komme med et konkret eksempel fra virkeligheten?
Lenke til kommentar

Problemet er vel at noen/mange av disse ønsker å bruke statens voldsapparat mot de som ikke oppfører seg ovenfor dyrene som dyreværnerne selv vil.

Kan du forklare hva du mener med "voldsapparat" og vold "mot mennesker" samt hendelsesforløpet i en tenkt situasjon? Jeg tenker da på ditt utsagn "bruke vold for å forhindre vold".

Lenke til kommentar
Her er du inne på et av de store mysteriene angående såkalte dyrevernere. En person som skyter en ulv på lovlig jakt kan risikere å få flere drapstrusler enn en person som dreper et menneske.

Kan godt være et mysterium dersom man har manglende innsikt i hva dyrevernere mener om jakt: http://www.peta.org/about-peta/faq/without-hunting-deer-and-other-animals-would-overpopulate-and-die-of-starvation/

Lenke til kommentar

Kan du forklare hva du mener med "voldsapparat" og vold "mot mennesker" samt hendelsesforløpet i en tenkt situasjon? Jeg tenker da på ditt utsagn "bruke vold for å forhindre vold".
Statens voldsapparat er mest kjent som Politi og Militære.

"vold mot mennesker"burde vel igrunnen være selvforklarende, medmindre du lurer på hva jeg mener med ordene "vold", "mot" eller "mennesker"?

Hendelsesforløpet vil vel være omtrent:

1. Dyrevernere oppnår endringer i loven som beskytter dyrene fra mennesker

2. Politiet bruker vold mot de mennesker som bryter loven.

Lenke til kommentar

Kan godt være et mysterium dersom man har manglende innsikt i hva dyrevernere mener om jakt: http://www.peta.org/about-peta/faq/without-hunting-deer-and-other-animals-would-overpopulate-and-die-of-starvation/

Jeg er godt klar over hva dyrevernere mener om jakt, og det er fremdeles et mysterium.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kort sagt: Nei.

Nå er begrepet "dyreverner" et ord som er vanskelig å definere. I min kommentar over siktet jeg mer på dyrevernsorganisasjoner som NOAH og PETA, og burde naturligvis presisert det. I disse organisasjonene er motstand mot jakt nærmest normen. Jeg kan egentlig si at jeg er dyreverner samtidig som at jeg er jeger. Jeg bryr meg om dyr og at de har det bra, men jeg kunne aldri ha tenkt meg å bli med i disse organisasjonene. Trives best i NJFF.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen spesielt imot jakt (innenfor rimelighetens grenser), men er 100% imot pelsnæringen.

Sam Harris sier det ganske bra når han snakker om minst mulig lidelse, dette gjelder for alle som har bevissthet, og det gjelder i større grad de med høyere bevissthet.

Lenke til kommentar

Jeg kan egentlig si at jeg er dyreverner samtidig som at jeg er jeger. Jeg bryr meg om dyr og at de har det bra, men jeg kunne aldri ha tenkt meg å bli med i disse organisasjonene. Trives best i NJFF.

Og her ligger perversiteten. Kan man kalle seg dyreverner (eller filantrop for den saks skyld) og samtidig være medlem av massemorderklubben?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg kan egentlig si at jeg er dyreverner samtidig som at jeg er jeger. Jeg bryr meg om dyr og at de har det bra, men jeg kunne aldri ha tenkt meg å bli med i disse organisasjonene. Trives best i NJFF.

Og her ligger perversiteten. Kan man kalle seg dyreverner (eller filantrop for den saks skyld) og samtidig være medlem av massemorderklubben?

Så klart kan man det. Det at man bryr seg om dys velferd betyr ikke nødvendigvis at man ikke skal kunne benytte av den ressursen de faktisk er. Og jakt er vel en de mest dyrevennlige måtene å gjøre det på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så klart kan man det. Det at man bryr seg om dys velferd betyr ikke nødvendigvis at man ikke skal kunne benytte av den ressursen de faktisk er. Og jakt er vel en de mest dyrevennlige måtene å gjøre det på.

Det er ikke lenger snakk om jakt for å overleve, kun bestialsk oppførsel som henger igjen, og distinksjonen, ideen om at mennesker har eierskap over dyr og kan gjøre hva de vil med dem.

For å terge deg; skal du også skyte og benytte deg av bestemora, den ressurs hun faktisk er? Blir som å snakke om velferdstilbud på brakka til jøder som skulle gasses på Auschwitz.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...