Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

2 mødre, 2 fedre. Spiller det noen rolle ?


Anbefalte innlegg

Er noen jeg kjenner som er veldig imot at et barn skal vokse opp med homofile foreldre. Men problemstillingen er litt rar syntes jeg

 

De har ingen ting imot homofile og de kjenner flere homofile single og par og er med disse ofte. Den ene parten har også en i familien som er homofil. Men disse 2 personene er fortsatt veldig imot det at et homofilt par skal få ha barn enten via adopti eller surogat.

 

De mener at et barn MÅ ha 1 Far og 1 Mor.

Spiller det noen rolle ?

Om barnet vokser opp med 2 fedre eller 2 mødre vil jo bli normalt for det barnet siden det er det du vokser opp med og alltid vil huske at er Mamma/mamma eller pappa/pappa.

 

Jeg skjønner litt hva de mener, Men igjen når jeg tenker "dypere" på det så vil jo dette bli helt normalt for barnet og ha 2 fedre eller mødre. Det finnes jo alene far og alene mor. Barn som vokser opp med kun mamma eller pappa. Situasjonen vil jo bli den samme at du da bare vokser opp med kun kvinne eller mann rundt deg.

 

De har egentlig ingen god forklaring på hvorfor de mener at det blir feil med homofile foreldre de bare står veldig sterkt på det tradisjonelle familiemønster med Mor,Far og barn.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk mener det, for de er ikke alene om og mene det. hva vil skje med barnet liksom ? Vil barnet bli dummere ? Vil barnet bli homofil selv ? Og spiller det noen rolle ? Vil barnet føle mangel på noe ? ( noe jeg tviler på siden barnet har aldri opplevd en Mor/Far og vil da ikke ha mulighet til og savne noe man aldri har hatt )

 

Stort spørsmål dette her. Jeg prater her om et par som ikke bare tenker det og holder det for seg selv men et par som aktivt kan si dette til homofile eller andre fordi de er helt sikre på at de selv har "rett".



Anonymous poster hash: 2f4a8...55c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg er det ingen ting galt i at homofile er foreldre. Se på Anja og Gro Hammerseng. De har jo lille Mio. De er fantastiske foreldre, så jeg ser virkelig ikke problemet.

 

Det som er ille er at foreldre ikke klarer å ta vare på barnet sitt. Det er ille at barnevernet må gripe inn, at et barn opplever for eksempel vold, eller omsorgssvikt. Dette kan jo selvfølgelig skje med både homofile og heterofile par.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor disse vennene dine tenker at det er feil at homofile er foreldre. Jeg synes det er provoserende at de mener de har "rett".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva de personene trådstarter snakker med tenkte på, men jeg kan være enig i at ett barn trenger innflytelse fra både maskuline og feminine rollemodeller.

 

Men "maskuline" og "feminine" rollemodeller er jo kulturelt bestemte og relative. Og det er litt gammeldags og patriarkalsk og heteronormativt.

Lenke til kommentar

Noen sier som en over her at de trenger 1 maskulin og 1 feminin rollemodell. Og ja, det var feminine og maskuline roller før syntes jeg og det er langt fra like tydelig i dag. og uansett så syntes jeg faktisk den rollefordelingen finnes litt i homofile forhold. Om barnet oppdager det vet jeg ikke og man må lete litt noen ganger for og se det.

men de homofile parrene jeg kjenner kan man peke ute "mannen og damen" ganske lett egentlig :p Om de er enige i det selv vet jeg ikke men de sier jo selv at de føler det er litt sånn. en av dem gjør mere praktiske ting og mens den andre kanskje peker ut den hylla han/hun andre skal henge opp :p



Anonymous poster hash: 2f4a8...55c
Lenke til kommentar

Enig med trådstarter, men for å ta spørsmålet ett steg lenger:

 

3 mødre, 3 fedre, 3 foreldre, spiller det noen rolle? 4? 5? 6?

Det krever jo en hel landsby å oppdra et barn, så her er det bare å multiplisere og addere.

 

Dersom flere har ansvar for barna, kan vi også gjøre det vanskeligere å vanskjøtte barn. Risikoen for en Alvdal-sak vil nok bli mindre med 12 foresatte som kan overvåke hverandre.

Lenke til kommentar

Husker vi hadde en diskusjon rundt dette og da var det veldig mange kilder og artikler kastet inn i det. Til slutt så ble det enighet om at en unge får utviklet seg best med mor og far. Om dette er sant eller ikke blir bare en diskusjon, uansett om enkelte undersøkelser sier forskjellig.

 

For homofili, men hvis det er slik at en unge ikke klarer å utvikle seg 100% med to av samme kjønn, så er jeg ikke hundre prosent sikker på om jeg hadde støttet adopsjon for homofile.

 

Så må en sette dette i perspektiv igjen og tenkte på alle ungene som trenger å bli adoptert, og det er viktige.

 

Vanskelig tema.

Endret av iBMTJ
Lenke til kommentar

Husker vi hadde en diskusjon rundt dette og da var det veldig mange kilder og artikler kastet inn i det. Til slutt så ble det enighet om at en unge får utviklet seg best med mor og far. Om dette er sant eller ikke blir bare en diskusjon, uansett om enkelte undersøkelser sier forskjellig.

 

For homofili, men hvis det er slik at en unge ikke klarer å utvikle seg 100% med to av samme kjønn, så er jeg ikke hundre prosent sikker på om jeg hadde støttet adopsjon for homofile.

 

Så må en sette dette i perspektiv igjen og tenkte på alle ungene som trenger å bli adoptert, og det er viktige.

 

Vanskelig tema.

 

Jeg lurer på hva slags kilder som ble brukt i diskusjonen du og noen andre hadde. Og hvordan ble konklusjonen at barn får utviklet seg best med mor og far?

 

Hvorvidt således er sant eller ikke er heller ikke "bare en diskusjon". For å sakse fra Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/LGBT_parenting:

"The scientific research that has directly compared outcomes for children with gay and lesbian parents with outcomes for children with heterosexual parents has been generally consistent in showing that lesbian and gay parents are as fit and capable as heterosexual parents, and their children are as psychologically healthy and well-adjusted as children reared by heterosexual parents,[3][4][5] despite the reality that considerable legal discrimination and inequity remain significant challenges for these families.[4]"

 

Altså, på tross av diskriminering så viser undersøkelser konsekvent at homofile er like gode foreldre.

 

Resultat er derfor ganske opplagt

 

"Judith Stacey, of New York University, stated: "Rarely is there as much consensus in any area of social science as in the case of gay parenting, which is why the American Academy of Pediatricsand all of the major professional organizations with expertise in child welfare have issued reports and resolutions in support of gay and lesbian parental rights".[27]"

 

Som du kan se er ikke temaet så vanskelig, for forskningen er ganske så klar og alle seriøse organisasjoner har innsett dette. De ser at det er andre faktorer som bestemmer og at fokus på foreldrenes seksuelle legning er et blindspor.

 

Det du finner av motstridende kilder vil i all hovedsak være fra kristne konservative miljøer.

Endret av EternalSunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge enslige kan ha barn (og jeg regner med de barna klarer seg godt) så har jeg problemer mot å se hvorfor to av samme kjønn ikke skulle klare det.

 

http://www.adopsjonsforum.no/adopsjon/adopsjon-fra-a-til-%C3%A5/1779/enslige-s%C3%B8kere

 

Nå er det vanskeligere å adoptere som enslige, så vi er mer skeptiske når det ikke er 2 foreldre.

 

Og det er ganske mange personer som også mener at det ikke er sundt å vokse opp med bare en foreldre, så jeg er ikke overasket om man finner mye overlapp i de to gruppene.

Lenke til kommentar

Det eneste problemet jeg kan se med dette er at jeg i flere tilfeller har sett tilfeller der faren i familien er fraværende, dette fører veldig ofte til at barnet(gutten), blir mer urolig, og rett og slett viser manglende respekt for moren. Dette kan jo være fordi han kanskje gutten har i mange tilfeller sett at faren, som gutten ser opp til, ikke respekterer moren. Jeg kan ikke si dette helt sikkert. Jeg er derimot for at to fedre skal få adoptere, men jeg er imot at surrogati. Når alenemødre kan ha barn ser jeg ikke noe grunn til at to mødre ikke skal kunne ha et. Men, ja, vi sier jo alle at et sted går grensen...? Da vil jeg spørre, hvor går denne "grensen"? De senere årene ser det ut til at disse grensene tøyes og tøyes. Så, ja, hva er akseptabelt og hva er ikke greit? Hvem bestemmer når det er over grensen eller når det går greit?

Endret av Thomas A.
Lenke til kommentar

 

Er noen jeg kjenner som er veldig imot at et barn skal vokse opp med homofile foreldre. Men problemstillingen er litt rar syntes jeg

 

De har ingen ting imot homofile og de kjenner flere homofile single og par og er med disse ofte. Den ene parten har også en i familien som er homofil. Men disse 2 personene er fortsatt veldig imot det at et homofilt par skal få ha barn enten via adopti eller surogat.

 

De mener at et barn MÅ ha 1 Far og 1 Mor.

Spiller det noen rolle ?

 

Om barnet vokser opp med 2 fedre eller 2 mødre vil jo bli normalt for det barnet siden det er det du vokser opp med og alltid vil huske at er Mamma/mamma eller pappa/pappa.

 

Jeg skjønner litt hva de mener, Men igjen når jeg tenker "dypere" på det så vil jo dette bli helt normalt for barnet og ha 2 fedre eller mødre. Det finnes jo alene far og alene mor. Barn som vokser opp med kun mamma eller pappa. Situasjonen vil jo bli den samme at du da bare vokser opp med kun kvinne eller mann rundt deg.

 

De har egentlig ingen god forklaring på hvorfor de mener at det blir feil med homofile foreldre de bare står veldig sterkt på det tradisjonelle familiemønster med Mor,Far og barn.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk mener det, for de er ikke alene om og mene det. hva vil skje med barnet liksom ? Vil barnet bli dummere ? Vil barnet bli homofil selv ? Og spiller det noen rolle ? Vil barnet føle mangel på noe ? ( noe jeg tviler på siden barnet har aldri opplevd en Mor/Far og vil da ikke ha mulighet til og savne noe man aldri har hatt )

 

Stort spørsmål dette her. Jeg prater her om et par som ikke bare tenker det og holder det for seg selv men et par som aktivt kan si dette til homofile eller andre fordi de er helt sikre på at de selv har "rett".

 

Anonymous poster hash: 2f4a8...55c

 

Selvsagt spiller det noen rolle om ett barn vokser opp med enten bare to mødre eller bare to fedre. Det barnet kommer alltid til å "mangle" noe de fleste andre barn har, som er både en kvinnerolle og en mannerolle i oppveksten sin. Men den rollen spiller nok ikke ikke en så stor rolle i barnets liv i den forsand at det ikke får ett like godt liv som ett barn med en mor og en far. Der kommer man igjen inn på at oppveksten til barnet avhenger av at disse fedrene eller mødrene klarer å oppfyllet barnets behov. Så min mening er at ett barn med to fedre eller to mødre selvsagt kan ha det like godt som ett barn med en av hvert kjønn som forelder så lenge alle behov er oppflylt og vel så det.

Lenke til kommentar

Om barnet vokser opp med 2 fedre eller 2 mødre vil jo bli normalt for det barnet siden det er det du vokser opp med og alltid vil huske at er Mamma/mamma eller pappa/pappa.

Anonymous poster hash: 2f4a8...55c

 

De første årene vil barnet tro at det er slik for alle, etter ganske får år vil barnet forstå at ikke alle har det slik. Deretter vil barnet forstå at det må en celle fra en mann og en celle fra en dame for å lage et barn.

Så jo voksnere og eldre barnet blir, jo mer vil det bli "avslørt" hvilket opplegg det var.

Noe som kan resultere i en viss irritasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...