kremt Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Veldig enkelt, du farer med løgn, for dette er rent oppspinn. Det er som Inge Rognmo sier, verkstedet mister rett og slett retten til å utføre den slags kontroller for kortere eller lengre tid om de blir tatt for juks, dette skjer med verksteder rett som det er.. Å miste retten til å ta EU-kontroll er en sanksjon med alvorlige konsekvenser for et bilverksted. Som sagt, jeg vet ikke hvordan det ble løst i detalj. Verkstedet ble nok "ferska" i å utføre EU uten å sjekke bilen for en høvding under bordet. Så kom bileier tilbake, ny eier som sådan, tilbake til verkstedet og krevde feilene reparert, ellers ville han ta den med til SVV. Trussel nok vil jeg tro. Dermed ble bilen fikset under videre om og men. Var en ganske stor sak i år, og en annen for mange år tilbake ang dette. Blant annet her: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article9234293.ece Typisk dette med gammel BMW, akkurat EU kontrollert før den skal selges. Som regel med mange feil siden bileier har betalt under bordet for å få den godkjent. Er veldig generaliserende her nå, jeg vet det. Men likevel er dette ting som skjer, om ikke daglig så hvertfall av og til på verksteder. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Etter PKK-føresegna hev SVV tre reaksjonsmiddel mot verksemder som ikkje følgjer regelverket. Desse tre reaksjonsmidla er tilbakekall av godkjenning, advarsel, og pålegg om utbetring av kontrollverksemda. SVV kan ikkje pålegge verksemder fri reparasjon (og noko slikt kan heller ikkje krevjast etter kjøpsrettslege eller handverkerrettslege regler). 4 Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Etter PKK-føresegna hev SVV tre reaksjonsmiddel mot verksemder som ikkje følgjer regelverket. Desse tre reaksjonsmidla er tilbakekall av godkjenning, advarsel, og pålegg om utbetring av kontrollverksemda. SVV kan ikkje pålegge verksemder fri reparasjon (og noko slikt kan heller ikkje krevjast etter kjøpsrettslege eller handverkerrettslege regler). Men hvis det skjer som i dette tilfellet at en bil blir solgt som EU-godkjent som ikke skulle ha vært det på grunn av tilstanden... trekker man tilbake godkjenningen må vel kjøpet også automatisk kunne heves. Har ikke verksted noe som helst økonomisk ansvar ovenfor kjøper/selger? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Viss ein bil vert seld som godkjend, og godkjenninga seinare vert trukke tilbake av ein eller annen grunn, så må konsekvensene for kjøpet avgjerast etter regla i kjøpslova. Seljar svarer ikkje automatisk for feil verkstaden gjer. Verkstaden kan ha eit økonomisk ansvar, men ein vil ha vanskeleg for å utmåle skadebot for det at ein bil som ikkje skulle ha vore godkjent vart det. Viss eit sal vert heva kan det vel kanskje komme på tale å krevja skadebot for tapt forteneste. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 (endret) Viss ein bil vert seld som godkjend, og godkjenninga seinare vert trukke tilbake av ein eller annen grunn, så må konsekvensene for kjøpet avgjerast etter regla i kjøpslova. Seljar svarer ikkje automatisk for feil verkstaden gjer. Kan være enig i den... Verkstaden kan ha eit økonomisk ansvar, men ein vil ha vanskeleg for å utmåle skadebot for det at ein bil som ikkje skulle ha vore godkjent vart det. Viss eit sal vert heva kan det vel kanskje komme på tale å krevja skadebot for tapt forteneste. Uenig... selger har strengt tatt ikke tapt noe om selger da ikke har fått utgifter i forbindelse med salget. Det selger har fått er en falsk forhåpning om at bilen var mer verdt enn den er men selger har i realiteten ikke tapt hvis ett kjøp blir hevet på grunn av at en PKK godkjennelse blir trukket tilbake. Da må selger bare selge på nytt med bilens egentlige verdi, eventuelt reparere først. Viss ein bil vert seld som godkjend, og godkjenninga seinare vert trukke tilbake av ein eller annen grunn, så må konsekvensene for kjøpet avgjerast etter regla i kjøpslova. Seljar svarer ikkje automatisk for feil verkstaden gjer. Hvis kjøpet ikke blir hevet så mener jeg verksted kan ha ett økonomisk ansvar ovenfor kjøper som har betalt en falsk merverdi på bilen som følge av en feil godkjenning av ett verksted. I de fleste tilfeller er vel den tapet på dette omtrent det det koster å få bilen EU-godkjent. Etter PKK-føresegna hev SVV tre reaksjonsmiddel mot verksemder som ikkje følgjer regelverket. Desse tre reaksjonsmidla er tilbakekall av godkjenning, advarsel, og pålegg om utbetring av kontrollverksemda. SVV kan ikkje pålegge verksemder fri reparasjon (og noko slikt kan heller ikkje krevjast etter kjøpsrettslege eller handverkerrettslege regler). Selv om SVV ikke kan pålegge ett verksted fri reparasjon så kan vel retten ta en slik avgjørelse dersom kjøper retter ett søksmål mot verkstedet... ikke sant? Endret 25. oktober 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Har ryddet litt i tråden.Fokuser på sak og ikke person , unødvendig persondiskusjon og påstander har blitt fjernet.Videre avsporing og unødvendig diskusjon som går på person vil gi advarseløkning.Dette innlegget skal ikke kommenteres, ta det via pm eller tilbakemeldinger til forumet.MvhMalvado 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå