Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer etter bilkjøp


adda91

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Bmw 325xi 2001 modell, for 3ukers tid siden eu godkjent (17/9), i annonsen sto det at den var i god stand og godt tatt vare på, men igår (20/10)hadde jeg den inn på diagnosetest pga ryggesensoren og regnsensoren ikke fungerte. Da fant de samtidig feil for over 20,000,- nesten alt var slitedeler etter dårlig vedlikehold, noe som ikke kom fram i annonsen og 4-5 av punktene skulle ha kommet fram i eu kontrollen som ener og toer feil. I tillegg, fikk jeg tak i eu kontroll seddelen og der står en av feilen de fant igår, men selger fortalte ingenting om dette da jeg spurte om understellet og drivverket var i orden, noe han burde vite. Kan jeg kreve at selger tar endel av regningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Så du har kjøpt en 13 år gammel bil uten å sjekke den skikkelig? Er den kjøpt av privatperson eller bilforhandler/firma? Som kjøper har du undersøkelsesplikt, uavhengig av hva selger sier. Du kan ikke klage etterpå at en bil du har kjøpt har slitte dekk eller bremseskiver, eller har slark i endeledd eller bærekule. Noe annet er det dersom det oppdages mangler som var skjulte, og som selger må, eller burde ha, visst om.

 

Med fare for å virke negativ, vil jeg si at du selvsagt skal prøve å få dekket noe av utgiftene, men at du ikke skal ha for store forhåpninger. Dersom det er store feil og tilsvarende kostnader, bør du starte med å kreve heving av kjøpet.

Lenke til kommentar

Hva som blir godkjent/ikke godkjent i en EU kontroll er jo høyst avhengig av hvilket verksted som gjør kontrollen. Det er veldig forskjell på resultatene her. Videre så vil et verksted EU-godkjenne noe som nesten er ødelagt, altså hvis dem ser noen klosser f.eks som nærmer seg slutten, men ikke er der helt ennå, så skal det godkjennes. Dette er nok ingen lett sak og du kan fort risikere å bruke mye tid og energi på slikt desverre.

Lenke til kommentar

Statens Vegvesen kan ta bilen hans inn til kontroll for å avdekke hva som har blitt oversett hos verkstedet.

Det vil potensielt skape problemer for verkstedet som må svare for hvorfor de har godkjent noe slikt.

SVV har egne retningslinjer for toleranser osv på en slik kontroll og er ansvarlig for å følge opp avvik fra verksted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Statens Vegvesen kan ta bilen hans inn til kontroll for å avdekke hva som har blitt oversett hos verkstedet.

Det vil potensielt skape problemer for verkstedet som må svare for hvorfor de har godkjent noe slikt.

Ja, men det er langt derfra til at verkstedet kan bli pålagt å reparere bilen kostnadsfritt. Det beste trådstarter kan håpe på er at han slipper å betale for kontrollen.

Lenke til kommentar

Fikk du tilbud om å sjå rapporten etter EU-kontrollen før du kjøpte bilen? Eller blei du berre opplyst om at bilen var EU-godkjent?

 

Ein EU-kontroll er ikkje ein tilstandskontroll, ein bil kan være i svært dårlig forfatning og likevell bli godkjent. Så lenge bilen ikkje utgjer ein umiddelbar fare for liv og helse, eller miljøet så blir den godkjent.

 

 

Som nemnt så har selger opplysningsplikt, men du som kjøpar har også undersøkelsesplikt. Om det viser seg å være feil på understellet og drivverket så må du nesten vise til symptom som selgaren måtte ha observert og dermed forstått at ting ikkje var i orden. Selgar skal sjølvsagt opplyse om dei feil som han/ho veit om, men det er ikkje krav til at selgar må ha inngåande mekanisk kompetanse for å kunne selge ein bil.

 

Det vil også være av avgjerande betydning kva du betalte for bilen. Det viktigaste spørsmålet i ei eventuell reklamasjonssak vil være om bilen er verdt omtrent det du betalte for den. Om selgaren har solgt den billeg fordi det kunne være skjulte feil og slikt så er de vanskeligare å vise til at bilen ikkje var i ein slik stand som du hadde grunn til å forvente. Kjøper du ein bruktbil til under 50 000 så bør kjøper være innforstått med at ein då kjøper noke som ein må påberegne krever reparasjon.

Om selger har solgt ein bil til overpris i forhold til liknande bilar så vil ein ha grunn til å forvente at bilen er i særlig god stand.

 

 

Om du har ei reklamasjonssak her vil derfor være avhengig av:

-Kan du vise til konkrete eksempel på feil som selgaren måtte ha vist om?

-Fikk du muligheit til å sjekke bil og dokumenter, eller kjøpte du den usett?

-Var bilen i ein slik stand som du hadde grunn til å forvente? (med tanke på pris).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, fikk ikke sett noen eu kontroll seddel, han viste bare til at den var eu godkjent, noe som stemte, men det at verkstedet kun har funnet noen av feilene som f.eks et bremserør ble byttet, men det på andre siden ble oversett og det var nesten helt ødelagt. Eneste jeg vet selgeren visste helt sikkert er at drivakselmansjetten var utslitt. Noe han ikke nevnte da jeg spurte.

Lenke til kommentar

 

Statens Vegvesen kan ta bilen hans inn til kontroll for å avdekke hva som har blitt oversett hos verkstedet.

Det vil potensielt skape problemer for verkstedet som må svare for hvorfor de har godkjent noe slikt.

Ja, men det er langt derfra til at verkstedet kan bli pålagt å reparere bilen kostnadsfritt. Det beste trådstarter kan håpe på er at han slipper å betale for kontrollen.

 

Jeg vet av et spesifikt tilfelle der et verksted ble pålagt å fikse en bil de hadde godkjent med en stor feil.

Det var en E36 med ødelagt oppfesting til bakakselen, forholdsvis kjent feil på disse.

Sveisejobb til cirka 30 tuisen som de måtte ta, dette i tillegg til en rekke andre feil.

Ikke noe unikt ved dette.

Lenke til kommentar

 

Statens Vegvesen kan ta bilen hans inn til kontroll for å avdekke hva som har blitt oversett hos verkstedet.

Det vil potensielt skape problemer for verkstedet som må svare for hvorfor de har godkjent noe slikt.

Ja, men det er langt derfra til at verkstedet kan bli pålagt å reparere bilen kostnadsfritt. Det beste trådstarter kan håpe på er at han slipper å betale for kontrollen.

 

 

Nei det er det ikke... kanskje rent juridisk men ikke i praksis.

 

Slike saker vil verkstedene dysse ned, den beste måten å gjøre det på er å reparere på egen kost. Flere slike saker gjør at ett verksted fort kan miste lisensen sin for å foreta EU-godkjenninger.

 

Det vil føre til stort tap i arbeidsmengde... ikke av kontrollene men på reparasjonene som følger som som oftest går til verkstedet som kontrollerte bilen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Statens Vegvesen kan ta bilen hans inn til kontroll for å avdekke hva som har blitt oversett hos verkstedet.

Det vil potensielt skape problemer for verkstedet som må svare for hvorfor de har godkjent noe slikt.

Ja, men det er langt derfra til at verkstedet kan bli pålagt å reparere bilen kostnadsfritt. Det beste trådstarter kan håpe på er at han slipper å betale for kontrollen.

Jeg vet av et spesifikt tilfelle der et verksted ble pålagt å fikse en bil de hadde godkjent med en stor feil.

Det var en E36 med ødelagt oppfesting til bakakselen, forholdsvis kjent feil på disse.

Sveisejobb til cirka 30 tuisen som de måtte ta, dette i tillegg til en rekke andre feil.

Ikke noe unikt ved dette.

Da kan du vel vise til et konkret vedtak da?

Gleder meg til å lese det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Statens Vegvesen kan ta bilen hans inn til kontroll for å avdekke hva som har blitt oversett hos verkstedet.

Det vil potensielt skape problemer for verkstedet som må svare for hvorfor de har godkjent noe slikt.

Ja, men det er langt derfra til at verkstedet kan bli pålagt å reparere bilen kostnadsfritt. Det beste trådstarter kan håpe på er at han slipper å betale for kontrollen.

Jeg vet av et spesifikt tilfelle der et verksted ble pålagt å fikse en bil de hadde godkjent med en stor feil.

Det var en E36 med ødelagt oppfesting til bakakselen, forholdsvis kjent feil på disse.

Sveisejobb til cirka 30 tuisen som de måtte ta, dette i tillegg til en rekke andre feil.

Ikke noe unikt ved dette.

Da kan du vel vise til et konkret vedtak da?

Gleder meg til å lese det!

 

Et vedtak har jeg ikke.

Derimot en jeg kjenner som var i den episoden. Kan ikke gi deg mer enn det jeg snakket med han egentlig.

Var visstnok en ganske alvorlig situasjon for verkstedet så de ordnet opp på egen regning.

Lenke til kommentar

Et vedtak har jeg ikke.

Derimot en jeg kjenner som var i den episoden. Kan ikke gi deg mer enn det jeg snakket med han egentlig.

Var visstnok en ganske alvorlig situasjon for verkstedet så de ordnet opp på egen regning.

Du mistet akkurat ALL troverdighet.

Påstander må normalt dokumenteres for å ha noen verdi.

 

Du kan vel vise til reg.nr, verksted osv tenker jeg.. Eller er det egentlig bare noe du har hørt av noen som har hørt av noen?

 

Høres ut som en klassisk vandrehistorie.

 

At verkstedet ordnet opp for egen regning betyr ikke at de er blitt pålagt dette, om de har gjort dette kan det ha vært en måte å legge seg helt flat på.. Det vil vitne om seriøsitet.

Alternativet med at de har blitt pålagt det høres svært usannsynlig ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Et vedtak har jeg ikke.

Derimot en jeg kjenner som var i den episoden. Kan ikke gi deg mer enn det jeg snakket med han egentlig.

Var visstnok en ganske alvorlig situasjon for verkstedet så de ordnet opp på egen regning.

Du mistet akkurat ALL troverdighet.

Påstander må normalt dokumenteres for å ha noen verdi.

 

Du kan vel vise til reg.nr, verksted osv tenker jeg.. Eller er det egentlig bare noe du har hørt av noen som har hørt av noen?

 

Høres ut som en klassisk vandrehistorie.

 

At verkstedet ordnet opp for egen regning betyr ikke at de er blitt pålagt dette, om de har gjort dette kan det ha vært en måte å legge seg helt flat på.. Det vil vitne om seriøsitet.

Alternativet med at de har blitt pålagt det høres svært usannsynlig ut.

 

Du får tro hva du vil. Jeg kjenner til akkurat dette tilfellet da det hendte med en tidligere kollega av meg som jeg kjente ganske godt.

Tror du det er bare for et verksted å EU godkjenne hva som helst for tusenlappen under bordet og så kan de bare gå fri fra det? SVV har ansvaret for å kontrollere at verkstedene gjør jobben sin. Jeg vet verkstednavnet ja, det kommer jeg ikke til å si her. Kunne også enkelt funnet ut regnr via en telefon men har ikke noe behov for det. Jeg vet hva som er fakta og hva som hendte og har ingen behov for å bevise det for deg. Jeg sier bare at det har hendt og at TS burde undersøke med SVV og verkstedet hva som har hendt med kontrollen på hans bil.

For å si det sånn, 10 + år gamle BMW er ikke akkurat risikofrie kjøp...

Lenke til kommentar
Tror du det er bare for et verksted å EU godkjenne hva som helst for tusenlappen under bordet og så kan de bare gå fri fra det?

Nei, verkstedet vil i et slikt tilfelle mest sannsynlig miste retten til å utføre EU-kontroller i en periode, samt en betydelig bot, men pålagt å reparere bilene som ikke skulle vært godkjent til "godkjent stand" blir de definitivt ikke. Det kan godt hende et bestemt verksted har gjort det med en bestemt bil, men ikke som resultat av et krav fra Statens Vegvesen.

 

Godkjenningen på bilene med feil vil bli trukket tilbake, og bileierene får krav på å få tilbake det de har betalt for kontrollen (men IKKE det de eventuelt har betalt under bordet...), men gratis retting av feilene må de i utgangspunktet se langt etter.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får tro hva du vil. Jeg kjenner til akkurat dette tilfellet da det hendte med en tidligere kollega av meg som jeg kjente ganske godt.

Tror du det er bare for et verksted å EU godkjenne hva som helst for tusenlappen under bordet og så kan de bare gå fri fra det? SVV har ansvaret for å kontrollere at verkstedene gjør jobben sin. Jeg vet verkstednavnet ja, det kommer jeg ikke til å si her. Kunne også enkelt funnet ut regnr via en telefon men har ikke noe behov for det. Jeg vet hva som er fakta og hva som hendte og har ingen behov for å bevise det for deg. Jeg sier bare at det har hendt og at TS burde undersøke med SVV og verkstedet hva som har hendt med kontrollen på hans bil.

For å si det sånn, 10 + år gamle BMW er ikke akkurat risikofrie kjøp...

Veldig enkelt, du farer med løgn, for dette er rent oppspinn.

 

Det er som Inge Rognmo sier, verkstedet mister rett og slett retten til å utføre den slags kontroller for kortere eller lengre tid om de blir tatt for juks, dette skjer med verksteder rett som det er..

Å miste retten til å ta EU-kontroll er en sanksjon med alvorlige konsekvenser for et bilverksted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Veldig enkelt, du farer med løgn, for dette er rent oppspinn.

 

Det er som Inge Rognmo sier, verkstedet mister rett og slett retten til å utføre den slags kontroller for kortere eller lengre tid om de blir tatt for juks, dette skjer med verksteder rett som det er..

Å miste retten til å ta EU-kontroll er en sanksjon med alvorlige konsekvenser for et bilverksted.

 

 

Du har rett... å miste retten til å foreta PKK er alvorlig for ett bilverksted.

 

Å sende livsfarlige kjøretøy ut i trafikken fordi kontrollen ikke blir gjort bra nok er enda verre... det skal faktisk da ikke så mye til for å miste retten som du tror.

 

Å påstå noe uten dokumentasjon er vel ikke verre enn å påstå noen lyger uten bevis... noe du klart gjør her.

 

Her mistet ett verksted retten kun for ett eneste tilfelle:

http://www.op.no/bil/article7532223.ece

 

Mekaniker godkjente egen bil... verksted mistet retten:

http://www.an.no/nyheter/article7331517.ece

 

Flere tilfeller...

http://www.retten.no/motornytt/article7124740.ece

http://www.nrk.no/sorlandet/bilverksteder-mistet-godkjenning-1.2202499

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...