Fabelmk Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Hei, jeg kan veldig lite om biler, men har i det siste brukt bare vann for kjølevæke, men nå har det blitt tomt der og så dum som jeg er fylte jeg hele 1l rød kjølevæske i bilen. Altså jeg blanda det ikke med vann, og det var konsentrat, skulle være 60/40% blanding. Fylte deretter med vann til Maxgrensa. Lurte på om dette er farlig? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Nei, funker fint det.. Kjør en tur så det får blandet seg å mål frysepunktet. Den store faren er at det inneholder for mye vann så motoren fryser til vinteren. Du burde vel også utbedre lekasjen. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Regner med at du er sikker på at bilen din skal ha rød kjølevæske, og ikke blå/grønn? Lenke til kommentar
Fabelmk Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 Regner med at du er sikker på at bilen din skal ha rød kjølevæske, og ikke blå/grønn? Ja, helt sikker, sjekket i heftet, har til og med riktig "model". + det var rød kjølevæske der fra før. (lite) Annet at jeg fylte hele 1l av kjølevæske, så blanda jeg ut med vann. Jeg skal dra ned på en eller annen bensin stasjon for å sjekke om alt er fint. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Nei, funker fint det.. Kjør en tur så det får blandet seg å mål frysepunktet. Den store faren er at det inneholder for mye vann så motoren fryser til vinteren. + faren for rustdannelse i radiator Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Nei, funker fint det.. Kjør en tur så det får blandet seg å mål frysepunktet. Den store faren er at det inneholder for mye vann så motoren fryser til vinteren. + faren for rustdannelse i radiator Og hvis det er springvann kan det bli enda værre. Vannpumpe kan korrodere og pakninger kan bli ødelagt. Du kan få korrosjon i motoren, lekasjer og andre problemer. Man må bruke riktig blandingsforhold og aller helst destilert vann. (Destillert vann er ikke det samme som kokt vann, selv om mange tror det). Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Er det ikke slik at norsk tappevann er bløtt overflatevann og kan brukes i kjøleanlegg uten problemer? Ole Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Er fremdeles en del mineraler og drit i det. Jeg ville ikke gamblet bare for å spare et par lusne kroner. Spesielt ikke med long life-kjølevæske. Lenke til kommentar
Fabelmk Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 (endret) Vel, jeg tok vanlig tappevann, og bilen er gammel. + jeg tror at kjølevæsket lekker. Har hørt at kjølevæket skal vare minst 1 år, noe min ikke gjør. Tappes etter 3 mnd ++, men det var vann i den jeg brukte da, nå har jeg "blanda" vann og kjølevæsket så kanskje det varer mye lengere. Har ikke hatt noe problem med bilen enda, men blir det verre må jeg nesten finne ut hvor den lekker.' Som idag, bilen var på rep for noe dager siden, starta bilen og fikk termometer lys sånn rød, som viser at motoren er for varm, med engang jeg starta bilen. Fant senere ut at all vannet hadde blitt tømt der hvor kjølevæsket skal være. HELT tom, vetke om det var noe verkstedet hadde foresaket eller om det lekker. Finner vel ut om noen dager Ellers har jeg ikke hatt noe problemer. 1998 passat. Endret 21. oktober 2014 av Fabelmk Lenke til kommentar
Indian Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Nei, funker fint det.. Kjør en tur så det får blandet seg å mål frysepunktet. Den store faren er at det inneholder for mye vann så motoren fryser til vinteren. + faren for rustdannelse i radiator Og hvis det er springvann kan det bli enda værre. Vannpumpe kan korrodere og pakninger kan bli ødelagt. Du kan få korrosjon i motoren, lekasjer og andre problemer. Man må bruke riktig blandingsforhold og aller helst destilert vann. (Destillert vann er ikke det samme som kokt vann, selv om mange tror det). Det er ikke nødvendig å fylle med destilert vann. Norsk vann er såpass rent at det kan brukes som batterivann. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Stoler mer på BMW-forhandleren og verksteder enn en random dude på internett uten kilder. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 1. Frostvæske er meget tyktflytende, og kan derfor gi fare for overoppheting og frost om flowen ikke blir god nok. 2. Ren frosvæske fryser ved ca. -10 grader (men har lavere flow), og vil dermed være like ille som rent vann på vinteren. Samme med kokepunktet som også vil være lavere i rent konsentrat. Laveste frysetemp får du ved ca. 60-70 % blanding. 3. Frostvæske er i seg selv anti-korrosjonsdempende, og vil i all hovedsak forhindre korrosjon. Å bruke destillert væske er nok litt overkill, da det ofte vil kunne komme partikler som gjør at det ender opp som alt annet en like rent som det en gang var, men selvsagt alltids greit å bare anbefale først som sist. 4. Vann og frostvæske er homogent og blander seg ganske så raskt, så det er nok ikke noe stort problem så lenge du kjører litt. Lenke til kommentar
Fabelmk Skrevet 24. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2014 Så kjølevæska mi lekker, frem til idag så mista jeg kjølevæske(eller vann siden jeg drev å bare fylte det opp hver dag), jeg sjekka det idag og det har ikke lekki i 2 dager. Weird. Tid for å sende det inn på rep! Samtidig så har bilen min startet å riste mer enn vanlig, som når jeg akselerer så rister bilen smått. Samme skjer hvis jeg slipper opp gasspetalen, eller er i en mellom ting mellom å akselerer eller ikke gi gass i det heletatt, ganske irriterende. Men det har skjedd hele tiden, men har blitt verre. Noen ideer? Det føles som om jeg kjører på grus/små humpler i veier. Vil heller ikke lage ny tråd, så jeg bare tar det i samme slengen. TAKK Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Det er ikke bra at den lekker nei. Som på PC, så går jeg ut fra at det kan komme og gå litt. Alt etter temperatur/trykk, og bevegelse i slanger osv.. (kan hende det lekker litt fra en kobling som blir værre ved visse bevegelser) Men er ikke noen mekaniker, så kan ikke si om dette kan ha noe med at motoren din vibrerer. Er nok på tid å sende til rep. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå