Anne Sofie Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Glad i rognebær Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Så du om'n blei full? Rognebær har en tendens til å bli litt gjæret utover høsten hvilket ofte fører til litt trøtte troster og sidensvanser som sovner midt i måltidet. Tillater meg å komme litt med pekefingeren hva elementer og linjer ut i hjørnene her. La oss begynne nede til høyre der det riktignok er den forlengede linje som havner i krysset, men det gjør det samme. I og med at trebetan tvers over venstre hjørne heller ikke gir noe spesielt til bildet så er jeg litt inne på tanken å kutte på oversiden av den for da vil greina på høyre side gå rent ut på nedre ramme. Virkningen av dette kan du jo sjøl scrolle ned og dekke til for å se virkningen av. Så går vi opp i venstre hjørne der greina durer rett ut i krysset og er direkte negativt for både perspektiv og spenning i bildet. Jeg kunne tenke meg å ta så mye av venstresiden at du også kapper litt av den vesle grå som stikker oppover også slik at den kommer som en diagonal ut av venstrekanten og blir med på å skape spenning i bildet. Den nåværende hjørnegreina vil da komme rent ut fra venstrekanten, gå i en litt buet diagonal før den går ut på nedre ramme hvilket vil si inn fra kortside og ut på en langside hvilket gir den beste spenningen du kan få i et bilde. Muligheten for et toppkutt og lage et smalere liggende format er også til stede, men det gir kanskje ikke så god spenning når greina går mellom to langsider. Det ble visst nesten som et aldri så lite utdrag av læreboka dette, men det taper du vel ikke noe på for det er ikke ment som et tupp derru veit. Roar Lenke til kommentar
luistheghost Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 - og et bilde til å bli glad i. (en liten finpuss i nedre venstre hjørne for å viske bort kvisten, kanskje?) Vh. Lenke til kommentar
GroKoDilla Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Power shot!!! Skulle nesten tro bæret i nebbet var påklistra ;-) Utrolig lekkert!!! Prøvde ut kuttingsforslaget til Roar, og det gjorde en spennende forskjell.. Er jo ikke mitt bilde, men gøy å lære av andres bilder også ;-) Lenke til kommentar
Anne Sofie Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 Takk for tilbakemeldinga Roar, Har prøvd beskjære bilde. Det ble mye bedre. Vanskelig å se hva som forstyrrer i sånne bilder. Lenke til kommentar
Ovidia2 Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Godt fanget dette velig dekorativt med de røde bærene et fint høstbilde! Hilsen Tove Lenke til kommentar
Anne Sofie Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 Takk for hyggelig tilbakemelding Tove Lenke til kommentar
Birger Mulvik Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Denne Gråtrosten burde vel ha lært seg å ikke prate med mat i munnen Et fint bilde og jeg liker at du viser en del av dens miljø. Bakgrunnen er myk og fin og fargene er gode ! Lenke til kommentar
MotoG Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Et riktig flott og høstlig fuglebilde Lenke til kommentar
Kristoffer Møllevik Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 De har ikke tid til å spise pent, fuglene, nå som vinteren og kuldegradene nærmer seg. Et veldig pent og livlig høstbilde, fanget i rette øyeblikk. Fokus sitter godt, og dybdeskarpheten er slik at bærene og grenene bak er difuse nok til at de ikke forstyrrer. Lyset er veldig pent, og det er en god dynamikk mellom lys og skygge. Forbedringsforslag: Vi støtter opp om Roars beskjæringsforslag, men ville ikke tatt noe fra toppen, da vi mener bildet kler litt luft over fuglen. Last gjerne opp som V2 :-) Ellers ser bildet litt hardt komprimert ut når vi åpner det i full størrelse, kan det stemme at det er ekportert med en lavere .jpeg kvalitet? Det fungerer greit når det er nedskalert slik som på siden her nå, men det går ut over skarpheten når vi går til 100%. Lenke til kommentar
Anne Sofie Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 Tusen takk for dagens bilde. Bilde er skalert i small størrelse. Derfor blir det uskarpt når du skalerer det i 100 % størrelse. Lenke til kommentar
alnkjell Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Hei. Jeg synes ditt bilde av trost med rognebæret on spot er hovedmotivet. Meget bra fanget! Noe av Roars bemerkninger er jeg enig i, men det trekker ikke mye ned da motivet ellers er fanget eksellent. (Har selv prøvd å fange tilsvarende, men aldri helt lykkes). Lenke til kommentar
Jod-R Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Takk for tilbakemeldinga Roar, Har prøvd beskjære bilde. Det ble mye bedre. Vanskelig å se hva som forstyrrer i sånne bilder. Kan du ta å laste opp som versjon 2 så kan vi også hvordan det ble ? Ellers enig i at det var et flott bilde. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Hei, Anne Sofie. Gratulerer så mye med "Dagens bilde", - vel fortjent for dette blinkskuddet ! Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
nutini Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Fargerikt og flott. Gratulerer med Dagens bilde Arvid. Lenke til kommentar
Anne Sofie Skrevet 25. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2014 Tusen takk Albert og Arvid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg