Gå til innhold

Komplett truer med å flytte delvis ut av Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mister ikke så mange arbeidsplasser av dette.

Det er roboter som pakker varene på Komplett. Menneskene som overvåker robotene kan sitte i Litauen og følge med på at robotene pakker riktig - for 8000 kr i måneden (og for den lønnen kan de leve som konger, siden en helt OK 50 kvadrats leilighet ikke koster 3,5 millioner kroner. Ikke har de bompenger, hestekraftavgift, årsavgift på bil, TV-lisens heller).

Hvor var opprøret over at de norske avisene sine diskusjoner modereres av ansatte som sitter i Sverige?

Hvorfor uttaler du deg om ting du ikke har peiling på? Det stemmer at de har diverse lagersystemer som plukker og pakker varer, men det er fortsatt mennesker som gjør deler av jobben. Feks så kommer varen til en plukker, så det er en god del mennesker som blir berørt jo.

Lenke til kommentar

Norge er et høykostland, vi kan ikke i evig tid verne oss mot dette og samtidig være konkuransedyktige. Vi er nødt til å klatre lenger opp på stigen og la billigere land ta seg av det billige.

OK så løsningen din er å outsource alt arbeid pga det er billigere i andre land, så hva skal da oss arbeidstakere ta oss til? "Nave"? God løsning!

Lenke til kommentar

Salvesen:

Du leste ikke innlegget forstår jeg og leker stråmann :)

Alt rundt produksjon og tjenester i Norge koster mer enn i mange andre billigere land, ergo kan vi eks. ikke forvente å konkurere med disse på å produsere spiker og fyrstikker.

Vi må spesialisere oss på produkter og tjenester høyere opp i kjeden og som ikke er like lett å flytte til et annet og billigere land og som gir oss naturlige konkuransefordeler. Klarer man ikke fornye seg ettersom resten av den globaliserte økonomien (ja global) utvikler seg seg så vil økonomien vår etterhvert kræsje og du kan i tillegg vinke farvel til NAV ordningen din.

It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Salvesen:

Alt rundt produksjon og tjenester i Norge koster mer enn i mange andre billigere land, ergo kan vi eks. ikke forvente å konkurere med disse på å produsere spiker og fyrstikker.

Vi må spesialisere oss på produkter og tjenester høyere opp i kjeden og som ikke er like lett å flytte til et annet og billigere land og som gir oss naturlige konkuransefordeler. Klarer man ikke fornye seg ettersom resten av den globaliserte økonomien (ja global) utvikler seg seg så vil økonomien vår etterhvert kræsje og du kan i tillegg vinke farvel til NAV ordningen din.It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change.[/size]

Jeg er helt enig, men det hjelper ikke å fjerne en hau av jobber som "alle" kan utføre om man ikke har en plan for arbeiderne som mister jobben... De havner på NAV for det er løsningen på problemet per i dag. Og NAV ordningen er ikke min...

Lenke til kommentar

Det er roboter som pakker varene på Komplett. Menneskene som overvåker robotene kan sitte i Litauen og følge med på at robotene pakker riktig - for 8000 kr i måneden (og for den lønnen kan de leve som konger, siden en helt OK 50 kvadrats leilighet ikke koster 3,5 millioner kroner. Ikke har de bompenger, hestekraftavgift, årsavgift på bil, TV-lisens heller).

Hvor var opprøret over at de norske avisene sine diskusjoner modereres av ansatte som sitter i Sverige?

Hvorfor uttaler du deg om ting du ikke har peiling på? Det stemmer at de har diverse lagersystemer som plukker og pakker varer, men det er fortsatt mennesker som gjør deler av jobben. Feks så kommer varen til en plukker, så det er en god del mennesker som blir berørt jo.

Du skriver som om du jobber hos Komplett ...

Komplett har nok hatt lyst til å flytte til Sverige i mange år - nå har de fått en god grunn.

Minst 50 % av sjåførene til Bring (en datterbedrift av det statseide Posten Norge) er tannløse østeuropeere. Det norske systemet er pill råttent. Vi må ønske kollapsen velkommen, slik at vi kan bygge noe bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med mange nettbutikker er at de synes at det betaler urimelig mye i utgifter samtidig som vi kunder forlanger for lave priser

det er nok derfor man ser slike utslag

Takker, Jeg er villig til å betale for kvalitet, uansett om det koster 200kr eller 2Mill :yes:

Du må ikke glemme at andre igjen går andre veien , og tar høye priser for dårlig kvalitet

Og da føler man at man betaler for mye for varene i forhold til det man synes den er verd

Lenke til kommentar

Du skriver som om du jobber hos Komplett ...

Komplett har nok hatt lyst til å flytte til Sverige i mange år - nå har de fått en god grunn.

Minst 50 % av sjåførene til Bring (en datterbedrift av det statseide Posten Norge) er tannløse østeuropeere. Det norske systemet er pill råttent. Vi må ønske kollapsen velkommen, slik at vi kan bygge noe bedre.

Det gjør jeg ikke, men jeg jobber for selskapet som lager robot systemet de bruker.

Lenke til kommentar

Det gjør jeg ikke, men jeg jobber for selskapet som lager robot systemet de bruker.

Snart kan du handle tax-free når du gjør vedlikehold på Komplett sitt robotsystem ... :-)

Driver ikke med vedlikehold og har nok av tax-free muligheter når jeg besøker de rundt 40 systemene som ligger uten for Norge. Men det er uansett ikke hva denne tråden handler om.

Lenke til kommentar

Ikke merkelig du er i mot å øke tollgrensen, vær seriøs da mann og ikke bare tro du er den eneste nordmannen i norge. Jobber selv i industrien i stavanger som har måtte omstille seg på grunn av markeds kreftene. Ps jobbet der siden 85 så er du gammel nok så skjønner du hva jeg mener. Så slutt å klage.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Salvesen:

Vi må spesialisere oss på produkter og tjenester høyere opp i kjeden og som ikke er like lett å flytte til et annet og billigere land og som gir oss naturlige konkuransefordeler. Klarer man ikke fornye seg ettersom resten av den globaliserte økonomien (ja global) utvikler seg seg så vil økonomien vår etterhvert kræsje og du kan i tillegg vinke farvel til NAV ordningen din.

It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change.

Jeg synes det er altfor lett å misbruke ordet stråmann/stråmannsargumentasjon.

Litt som å "Hitle" en tråd.

Salvensen tilsvar er slett ikke noe stråmannsargumetasjon, men kun en noe krass tolkning av det han oppfatter som en natrulig følge av ditt utsagn/standpunkt i debatten.

Motargument:

Hvilke jobber/tjenester/"produkter" er høyerer oppe i tjenesten som *ikke* kan utføres i ett lavkostland?

Etter min mening kan *alle* jobber lett erstattes av minst like dyktige folk i f.eks. Kina.

Ikke bare de "på gulvet".. eller det du karakteriserer som "lavere i kjeden".

Det er trolig *kun* arbeid/arbeidsplasser som av naturlig årsaker må? utføres "onsite" i Norge som ikke kan outsources (f.eks. hjemmehjelp/sykepleie/sykehustjenester).

Men skal vi ta det siste "fine" utsagnet ditt bokstavelig kan også det ordnes.

Ved at både pleietrengende og "arbeidssøkende" flytter til lavkostland og "konkurrerer" om tjenstene/jobbene der.

Mao "avfolke" høykostland som uansett ikke kan konkurrer med lavkostland.

(Bortsett fra at det er fint å bo der dersom du er øverst i pyramiden)

:)

Vet ikke om alle er klar for det?

Nå er det vel vanskelig å være uenig i at det er de som lettest klarer å endre adferd/tilpasse seg til levevilkår som har best mulig til å "overleve":

På sikt (framtida) vil forskjellene mellom landegrenser/folkegrupper (økonomisk) utjevne seg og "arbeidsinn/utvandring" vil flate ut.

Men når det skjer er vel vanskelig å spå?

Etter min tid ihvertfall.

Ad subject:

Jeg er nok en av de som heller ser at "toll"(moms)grensen settes til 0 - null.

Det skal være like vilkår for alle som er i ett marked (men det er sikkert litt for naivt/idealistisk kanskje).

Lenke til kommentar

TL1000S:
Synes du mangler en god porsjon kreativ fantasi når du mener at vi i Norge ikke kan skape eller har arbeidsplasser som ikke lett lar seg utfase til dyktige arbeidere i Kina. Hadde forventet at du hadde klart å se for deg minst et par.

Enkelt er det ikke, men omstillinger er ikke enkle og absolutt ikke ift. den globaliserte økonomien vi nå verner oss mot.

Det ser dog ut til å bli vesentlig mer fokus på dette fremover :)
http://www.regjeringen.no/nb/om_regjeringen/solberg/Regjeringens-satsingsomrader/Regjeringens-satsingsomrader/Konkurransekraft-for-norske-arbeidsplasser.html?id=752703

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ikke merkelig du er i mot å øke tollgrensen, vær seriøs da mann og ikke bare tro du er den eneste nordmannen i norge. Jobber selv i industrien i stavanger som har måtte omstille seg på grunn av markeds kreftene. Ps jobbet der siden 85 så er du gammel nok så skjønner du hva jeg mener. Så slutt å klage.

Snakker du til meg? Hvorfor er ikke det rart? Fordi jeg har medfølelse for andre folk som mister jobben?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

TL1000S:

Synes du mangler en god porsjon kreativ fantasi når du mener at vi i Norge ikke kan skape eller har arbeidsplasser som ikke lett lar seg utfase til dyktige arbeidere i Kina. Hadde forventet at du hadde klart å se for deg minst et par.

Enkelt er det ikke, men omstillinger er ikke enkle og absolutt ikke ift. den globaliserte økonomien vi nå verner oss mot.

Det ser dog ut til å bli vesentlig mer fokus på dette fremover :)

http://www.regjeringen.no/nb/om_regjeringen/solberg/Regjeringens-satsingsomrader/Regjeringens-satsingsomrader/Konkurransekraft-for-norske-arbeidsplasser.html?id=752703

Tror du bør være forsiktig med å bruke stråmannsargumentasjon heretter.

Dette er jo et rent svadasvar!

Kom heller med egne eksempler enn å spille ball på den måten der.

Hvor kreativ jeg måtte være er overhodet ikke noe argumentasjon i en såpass viktig sak om hvor arbeidsplasser/befolkning skal finnes/bo.

Og jeg er absooutt en som har lett for å tilpasse meg f.eks. endringer i rammebetingelse i f.eks. arbedislivet.

Lenke til kommentar

Ok TL1000s, la oss ta for oss dette enkelt og greit.

Stråmannargumentasjon er veldig enkelt. Man legger ord i munnen på motdebattanten og kritiserer det.

"OK så løsningen din er å outsource alt arbeid pga det er billigere i andre land, så hva skal da oss arbeidstakere ta oss til? "Nave"?"

Og kritiserer på bakgrunn av stråmannsargumentet man ikke har vært i nærheten av å presentere.

"God løsning! "

Det er klart du kan forsøke å pynte på det.

"Salvensen tilsvar er slett ikke noe stråmannsargumetasjon, men kun en noe krass tolkning av det han oppfatter som en natrulig følge av ditt utsagn/standpunkt i debatten."

Men det gjør det ikke noe bedre.

Hvorvidt han ser det som et naturlig følge av mitt utsagn er helt irrelevant, det er et av mange mulige utfall og likefult han synspunkt, ikke mitt. Selvfølgelig kunne han påpekt at "dette er slik jeg ser det at det da kan bli".

Den type argumentasjon kan man holde seg for god til om man vil bli tatt det minste seriøst i en debatt. En av årsakene til at jeg nesten aldri følger tv-debatter som benytter slik metodikk både titt og ofte som et rent underholdningsmoment.

Så over til den faktiske saken:

Jeg ser for meg at det er ganske så mange ting vi her oppe i norden kan bli gode på som vår frende kinamann ikke nødvendigvis gjør billigere og bedre.

At jeg har alle svarene på hva det kan være har jeg heller ikke påstått og derfor synes jeg den nåværend regjering viser et flott initativ til å finne fremtidsrettede og bærekraftige løsninger på denne utfordringen. At man ikke har alle sværene i en diskusjon.no tråd betyr ikke at de ikke finnes og at mulighetene ikke er der, men hvis du mener at dette ikke er mulig bør du kanskje formidle dette til landets regjering som tydeligvis mener det er mulig.

Uten at jeg kjenner hele bedriftsnæringen i Norge kan vi ta noen enkle eksempler på hva vi allerede har og jeg er overbevist om at vi har veldig mange fler hvis man ser godt etter.

- Lakseoppdrett.

Dette er en av våre største eksportnæringer og per i dag er dette et ettertraktet produkt verden over.

- Ren energi.

På tross av vår oljelatskap har vi lenge ligget langt fremme på dette området og her jobbes det ivrig mot fremtiden.

- Oversettere.

En egen utdanning og yrkesgruppe.

En kinesisk statsborger kan definitivt lære seg godt norsk og utføre jobben billigere men jeg er helt overbevist om at det vil påvirke kvaliteten såpass mye at det ikke er ønskelig i mange tilfeller. Nå kan man selvfølgelig argumenter med at språket er i stadig forfall og at betydningen av dette vil minske.

- Turisme.

Norge satser stadig mer på turisme og reiseliv, vi er et dyrt land å reise til men likevel tiltrekker vi oss et stort antall turister pga. bla. vårt unike fjordlandskap, Her har Norge et enormt vekstpotensiale og vi har såvidt begynt å pirke på det. At hotell og hyttebransjen sliter er muligens fordi det ikke blir suksess av å bygge generiske paddehatter uten å ha gode planer i bakhånd. Her må man tenke mer unikt og mer langsiktig fremfor kortsiktig gevinst.

Og mange, mange fler.

Å skape morgendagens yrker og levevilkår for et høykostland er ikke nødvendigvis noe man gjør på 5 minutter i et forum men jeg er helt overbevist om at vi ikke kommer dit ved å krampeaktig holde på alt som er gammelt og kan gjøres bedre og billigere et annet sted uten evnen til å fornye oss. Du må gjerne kalle det svada, men jeg har heller troen på nye krefter og ideer.

Ellers har vi allerede i mange år gått over til at vi designer og skaper produkter men andre billigere land bygger dem og tar seg av logistikken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...