Gå til innhold

Grøftemann - Arbeidsoppgaver...?

Adrax

Anbefalte innlegg

Det er en ledig stilling som grøftemann. Jeg har sertifikater for gravemaskin og et par andre, men jeg har aldri jobbet innenfor bransjen så vet ikke hva det dreier seg om...

Noen som kan forklare hva man gjør som grøftemann i detalj?

Skulle gjerne visst hva tariff lønn var på også..!

Endret av Adrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grøftemann er etter det eg veit ikkje ein definert yrkestittel, så arbeidsoppgåvene kan variere mykje.

Men eg vil tru at du med sertifikat til gravemaskin nok er overkvalifisert som grøftemann. Når dei søker etter nokon til ein slik jobb så er dei vanligvis ute etter ein person som kan utføre enkelt, men tungt arbeid. Som å grave for hand der gravemaskina ikkje kjem til, fordele lausemasse, assistere gravemaskinføraren, osv.

Når det gjeld tarifflønn så må du nesten høyre med arbeidsgiver om dei har tariffavtale eller ikkje. Det er ikkje gitt at arbeidsgiver er organisert i ein arbeidsgivarorganisasjon, og då har dei heller ingen tariffavtale.

Som grøftemann kan eg ikkje sjå at du faller inn under bygningsarbeid der det er ei allmenngjort tariffavtale (tariffavtale som alle som er underlagt den bransjen må følge uavhengig av organisering).

Lønna vil derfor enten være tarifflønna for ufaglært arbeidskraft i den tariffavtalen som arbeidsgiver er underlagt, eller så er lønna basert individuelle lønnsforhandlingar der du sjølv forhandler fram ei lønn.

Eg vil uansett anbefale at du ringer personen som står som kontaktansvarlig for stillingsutlysninga. Då vil du få nøyaktige svar på det du lurer på, som om dette er ei stilling som passer deg, eller om du skal leite etter ei stilling som maskinførar eller liknande.

Lenke til kommentar

Jeg ringte han nå, han var veldig interessert i en grøftemann og sa at det var veldig bra at jeg hadde papirer på 3 maskiner fra før av. Fikk ikke så mye tid å prate men han skulle ringe meg opp igjen i ettermiddag.

På stillingsannonsen står det at det er tariff lønn. Dette er riktignok et bittelite firma med 1 eier, 1 regnskapsfører og 1 daglig leder som jobber ute i felten.

Lenke til kommentar

Om du får prøvetid så skal det avtalast særskilt. Varigheita av prøvetida skal då også fastsettast, denne kan være maks 6 måneder. Om ikkje anna er særlig avtalt så er det under prøvetida 14 dagers gjensidig oppsigelsestid.

All tid der du stiller deg disponibel for arbeidsgiver skal være betalt, uavhengig av om det er prøvetid, opplæring eller liknande.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...