Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hei skadet tann på fest...

Beloric

Anbefalte innlegg

Hei vet ikke om jeg har bommet helt nå, men saken gjelder at jeg var på fest i helga, var ganske full og kompisen min også, vi sto og diskuterte når han plusselig skallet til meg å traff rett i den ene fortanna mi, sitter akkurat nå hos tannlegen for å få det sjekket.

Har flere vitner som har sett situasjonen, hvor jeg gjorde ingenting tilbake mot han eller før han skalla til meg.

Hvis tanna må repareres er det han som skallet til meg som skal betale? Eller må jeg gå gjennom politiet, for de kom etter hendelsen hadde skjedd.

Noen som vet?

-Torbjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Tja, er vel kompisen din som skal betale, men for å få det til via det offentlige så må du først anmelde, så en rettssak til før det blir en dom. Alternativ 2 er at du plukker opp tlf og ringer kompisen din (som du burde revurdere kompisforholdet til) sier som det er og hør om han tar regningen slik at han slipper anmeldelse med mer.

Lenke til kommentar

Reint objektivt sett så har han påført deg ei utgift som han er ansvarlig for å dekke.

Om han nekter å betale så kan du reise sivilsak mot han, då blir det konfliktrådet som er fyrste instans.

I tillegg kan du sjølvsagt anmelde han til politiet for voldsbruken, då vil han i tillegg få ein reaksjon frå påtalemyndigheitene.

Personleg så bør du tenke deg godt om før du velger å kreve at han erstatter dine utgifter, det er ikkje sikkert at det verdt bryet. Dette er sjølvsagt svært avhengig av situasjonen og kor gode venner dere er, men om dere begge var godt fulle og det var omtrent tilfeldig kven som pådro seg ei erstatningsplikt så ville eg vurdert å ta kostnaden sjølv, eventuelt dele kostnaden. Eg hadde tenkt som slik at om han var full og skalla med ein gong utan at det var vondt meint så er det sikkert min tur å søle snaps ned i TVen hans neste gong.

Så sjekk fyrst no kor dyrt dette blir og gjer ei vurdering då om kva du bør gjere.

Husk også at det er mulig at du kan få dekt dette på reiseforsikringa om du har det.

Lenke til kommentar

Han er - om din versjon stemmer - erstatningspliktig. Dersom du anmelder angrepet vil det bli opp til retten å avgjøre om han er skyldig. Er han skyldig vil han - om du fremmer et krav - erstatningspliktig.

Dersom du ikke vil anmelde kan du vurdere å forklare at han med flere vitner nesten garantert vil bli dømt, med de konsekvensene det har, og få til en løsning mellom dere.

Lenke til kommentar

Det enkleste for deg her er kanskje å ta det på reiseforsikring(om ikke du var hjemme) - de vil kreve anmeldelse normalt. Så kan du jo satse på at den blir henlagt om du ikke vil ha ham dømt for noe.

Jeg har dog vært borti følgende selv: En full kamerat jeg ertet opp klappet til meg på et nach, med knust brille som resultat. Det var aldri aktuelt å anmelde, så jeg sa det som det var til forsikringsselskapet - det var plutselig utenforliggende årsak, men jeg ønsket ikke å anmelde av hensyn til min kamerat - jeg fikk det da dekket.

Lenke til kommentar

Vil tro at situasjonen fortoner seg litt annerledes når det er snakk om en tann (person) og ikke bare noen briller (gjenstand). Når brillene er erstattet så er saken ute av verden. Men om TS er skikkelig uheldig så kan det være at om 10-20 år så dukker det opp en senskade grunnet denne hendelsen. Sannsynligheten er selvfølgelig utrolig liten, men da det er et forsikringsselskap vi snakker om her, og det er deres levebrød å regne på slike kostnader, så ønsker de nok å gå grundigere til verks her enn om det kun var snakk om en ødelagt gjenstand.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...