Heges99 Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Hei, jeg har satt opp min Asus RT-N12 router (WPA-Personal). Problemet er bare at jeg får bare kobla meg til en maskin. Prøver jeg å koble til mobil eller jobb PC får jeg bare: Konflikt med nettverksnøkkel/ kunne ikke koble til. Jeg har prata med Canal digital (leverandør av modem), som sier at de ikke har lagt inn noe sperre iht. ip adresser. Og Asus sier de heller ikke skjønner hvorfor jeg ikke får kobla meg på flere enheter. Er det noen som kan gi meg noen gode råd? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Om du setter modemet/routeren fra CD i bridge mode og lar asus routeren ta seg av routing og dns vil nok problemet være løst. Det er nok en konflikt da begge prøver å gjøre samme "jobben" Lenke til kommentar
Heges99 Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 Hadde et par runder med support både fra Canal digital og Asus i går. De fra Asus nevnte også dette, mens Canal digital mente at det ikke var relevant da det var router som styrte ip adressene og ikke modemet. Men hvordan gjør jeg dette i så fall? Hvis du sier: inne på router instillinger, kan du samtidig forklare hvor? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Fant en annen tråd her på forumet som du mest trolig kan følge https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1296661 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Regner med at du har et vanlig kabelmodem fra CD? Og at du plugger Asus direkte i den? Du har vel satt opp Asus som router, og ikke AP? Lenke til kommentar
Heges99 Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 Jeg leste tråden og mener jeg har sjekket/ gjort dette Ja, jeg har modem fra CD - med kun 1 utgang, så den skal være riktig, og kabel i router er og satt riktig. Jeg hadde support fra Asus på tlf i går hvor vi gikk igjennom dette. Så jeg forstår bare ikke hvorfor jeg får koblet meg på flere enheter. Men når den sier konflikt med nettverksnøkkel ligger det da sperringer for flere ip adresser? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Har du oppgradert router til nyeste FW og tatt en reset av alle innstillinger? Har du ÆØÅ eller spesialtegn i SSID eller WPA2-kode? Er både SSID og WPA2-kode 8 tegn eller mer? Har du prøvd uten sikkerhet (med åpent nett) for å se om det funker da? Sjekk din IP når du er plugget rett i kabelmodem, og når du er bak router. Er den i samme LAN, eller får du en ikke-routbar adresse når du er bak router (10.x.x.x eller 192.168.x.x)? Lenke til kommentar
Heges99 Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 (endret) Jeg har nettopp kjøpt routern. Så jeg regner med den er oppdatert med det nødvendige. Men jeg må vel gjøre et forsøk på resette den. Skal ikke være skråsikker på at jeg ikke gjorde noe feil når jeg satt den opp. Jeg har en forhåndsdelt WPA nøkkel, den har ikke ÆØÅ eller spesialtegn, men bindestrek. 12 bokstaver/tall og 2 bindestrek. Jeg prøvde å koble modemet direkte til jobb PC (den jeg plages med å få på nett bl.a.), men nettet fungerer ikke selv med lokal tilkobling. Og det er ikke noe feil med den PC'en, da jeg bruker den ellers rundt omkring. Det synes er litt rart at.. Jeg har 2 laptopper. Jeg fikk kobla meg på nettet via den gamle laptoppen, men da brukte jeg pinkode (router). Men jobb PC ber om nøkkel. Endret 21. oktober 2014 av Heges99 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Selv om det er et nylig anskaffet produkt, kan det være lenge siden det er produsert. Sjekk på produsentens nettside og oppgrader (over kabel, ikke WiFi!). Bytt alltid både SSID og WPA fra det som er standard, uansett routermerke. Ikke bruk WPA, men WPA2 (private), ikke TKIP men AES. Velg SSID og WPA2 med minst 8 tegn, og uten spesialtegn. Når det funker, kan du ev være mer kreativ her. Test uten sikkerhet først (dvs uten hverken WEP eller WPA) for å se om det funker. Dersom du ikke får kontakt, kan det være noe med MAC-adressen din. Koble til PCen, slå av kabelmodem en stund, slå det på igjen og prøv på nytt. Se litt på denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1189224 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 WPS(pinkode) er usikkert og bør ikke være aktivert. Får du koblet til routeren din dersom den ikke er koblet til modemet? Hvilke porter har du brukt når du kobler fra modem til router? Hvilken boks er det du har fått av CD? Dersom du kobler direkte til modemet, hvilken IP får du da? Lenke til kommentar
Heges99 Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 (endret) Jeg er ikke så flink med disse tekniske dingsene.. (Vet ikke hvordan jeg bytter passord o.l. husker jeg lagde et passord til router, men nå husker jeg ikke hvordan. Fikk sikkert forespørsel om det når jeg innstallerte). Jeg sletta nettverket fra min gamle laptop - jeg har tydeligvis gjort noe feil der (siden jeg har lagt inn pinkode). Jeg hadde satt opp en WPA2- personal, men når jeg snakka med Asus - support i går, så veileda han meg til å endre til kun WPA-Personal (mente det var best) Jeg har fått nylig nytt modem fra CD. Helt standard (EPC3010?), med kun en utgang (så kabel står riktig). Kabel står også riktig i router (i følge bruksanvisning). Jeg satt nå routern til "Open", og da fikk jeg kobla meg på nettet via jobb PC. Men ellers ber jobb PC om sikkerthetsnøkkel - og jeg får beskjed at det ligger en konflikt der. Mobil ber om et passord - og får bare "feil passord". Jeg må vel sikkert resette router, skal bare finne ut hvordan jeg gjør det. Takk for hjelp dere Endret 21. oktober 2014 av Heges99 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå