Gå til innhold

[Løst] Forferdelige temperaturer med 3 radiatorer, 5820K


kalleklovn12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Snodig det der, for det er slik jeg får best temp.

For å ikke snakke om en ny tråd her hvor en sluttet med ertelegging og vips tråden løst, cpu kaldere.

 

Ja, det å gni den ut hjalp en god del. Er allikevel usikker på om den ene slangen min som får fra 280rad til 240 er for bøyd? Kanskje invistere i en til 90 grader.

 

 

Du burde også sørge for et "Flow-meter" kjekt for å se at alt fungerer som det skal , finnes noen gode med til og med programvare for windows :

http://www.frozencpu.com/products/22403/ex-blc-1607/Alphacool_G_14_Flow_Indicator_w_RPM_Signal_-_Plexi.html?tl=g30c229s582&id=WxEgX8rg

http://www.frozencpu.com/products/16789/bus-316/Aquacomputer_G14_Flow_Meter_Sensor_Block_USB_Version-Aquaero_SeriesPoweradjustFan-O-Matic_ProAlphacool_Heatmaster53129.html?tl=g30c229s582&id=WxEgX8rg

Lenke til kommentar

Oki. Hvor burde den stå i loopen da? Har du noen mening om bøyen på slangen?

Lenke til kommentar

Jeg bruker følgende oppsett (blant annet)

Kontroller

http://www.aquatuning.no/luftkjler/controllers/11311/aquacomputer-aquaero-5-lt-usb-fan-controller

 

Flowtransmitter

http://www.aquatuning.no/vannkjling/styringssentral/stromningsensor/13768/aquacomputer-flow-rate-sensor-mps-flow-400-g1/4

 

Temperaturtransmittere

http://www.aquatuning.no/vannkjling/styringssentral/temperaturfler/15939/phobya-temperature-sensor-in-/-outer-thread-g1/4-matte-black

 

Har man da litt data på kjølevæsken/kjølemediet så kan man regne ut hvor stor effekt man har over radiator. Altså hvor mye varme man kvitter seg med. Da blir det relativt enkelt å se effekten hvis man gjør endringer på loopen, f.eks endrer rekkefølge på komponenter, endrer vifter, endrer viftens orientering (push VS pull VS push-pull), rengjør systemet osv osv osv.

 

Man kan jo også sette opp alarmfunksjoner/aksjoner ved f.eks lav flow eller høy inline temperatur.

 

Veldig happy med dette.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

 

 

Jeg slang på en kladd i midten. Kanskje jeg skal forsøke å ta av og spre det isteden. ?!

Nei ikke gjør det. Hvis du smører pastaen utover ender du opp med små luftlommer. Det er en feil mange gjør. Start med en passe liten ball i midten og press pastaen utover.

 

Jeg har aldri brukt kjølepasta selv men jeg har lest artikler så jeg kjenner til rett påføringsmetode. Og det er logisk nok, for prinsippet gjelder på mange andre områder hvor ting skal limes eller klistres. Men jeg kan ikke si noe om hvor mye pasta man bør bruke.

 

Snodig det der, for det er slik jeg får best temp.

For å ikke snakke om en ny tråd her hvor en sluttet med ertelegging og vips tråden løst, cpu kaldere.

 

Jeg skal ikke krangle på dette, bare konstatere at det finnes ulike erfaringer. Jeg husker en artikkel på overklokking eller hardware hvor det ble demonstrert bedre kjøling med "ertmetoden". Det er sikkert forskjell på å smøre tynt utover og å smøre litt, jeg husker ikke hvor tynt artikkelforfatteren smurte pastaen. Det kan også hende at man får ulikt resultat på ulike flater.
Lenke til kommentar

Ja smøre ut er veldig relativt.

Jeg noterer meg også flater uten pasta med ertemetoden, og relativt mye i midten.

 

Selv bruker jeg cpu-plast-coveret man ender opp med etter montering til å skrape en flate så tynn ar man ser metall gjennom. Nok til å tette luft pga ugjevne flater, og ikke være et helt lag mellom.

 

Driver å ettermonterer coolermaster 212 nå i ett dusin pcer. De med ertepåførte kjølere har ulik grad av tykkelse, men alle kin 75% av flaten dekket. Er vel også værre desro tykkere pasta man bruker.

Bruker coolermaster sin nå, og den er nesten vann. Ert hadde nok fungert bra om man skrur ned kjøleren en runde på alle sidene i rekkefølge så den går rett ned.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg slang på en kladd i midten. Kanskje jeg skal forsøke å ta av og spre det isteden. ?!

Nei ikke gjør det. Hvis du smører pastaen utover ender du opp med små luftlommer. Det er en feil mange gjør. Start med en passe liten ball i midten og press pastaen utover.

 

Jeg har aldri brukt kjølepasta selv men jeg har lest artikler så jeg kjenner til rett påføringsmetode. Og det er logisk nok, for prinsippet gjelder på mange andre områder hvor ting skal limes eller klistres. Men jeg kan ikke si noe om hvor mye pasta man bør bruke.

 

Snodig det der, for det er slik jeg får best temp.

For å ikke snakke om en ny tråd her hvor en sluttet med ertelegging og vips tråden løst, cpu kaldere.

 

Jeg skal ikke krangle på dette, bare konstatere at det finnes ulike erfaringer. Jeg husker en artikkel på overklokking eller hardware hvor det ble demonstrert bedre kjøling med "ertmetoden". Det er sikkert forskjell på å smøre tynt utover og å smøre litt, jeg husker ikke hvor tynt artikkelforfatteren smurte pastaen. Det kan også hende at man får ulikt resultat på ulike flater.

 

Jeg har funnet artikkelen men den er ikke der jeg forventet å finne den. Guide: Legging av Kjølepasta.

 

Jeg så ingen grunn til å tvile på tipset, men om det er feil så er jeg ikke ansvarlig. ;)

Lenke til kommentar
Jeg har funnet artikkelen men den er ikke der jeg forventet å finne den. Guide: Legging av Kjølepasta.

 

Jeg så ingen grunn til å tvile på tipset, men om det er feil så er jeg ikke ansvarlig. ;)

 

Jeg vet at det i utgangspunktet er en dråpe i midten. MEN 2011-3 sokkelen er jo mye større. Derfor er det mer effektivt å smøre utover. Nå har jeg forsøkt det ene og det andre, det å smøre var MYE bedre. Taklk for tips uansett.

Lenke til kommentar

Samme erfaring her, monterer vel 2 kjølere i uka ca og har prøvd masse forskjellig.

 

Om en ert-metode dekker fint på 75% så er det jo 25% av varmesprederen som ligger uten kontakt.

Det må da trekke ned.

 

Har vel prøvd 10 ganger å legge på ert i større og større størrelse VS gni ut og i bench ble gni ut-metoden den som kom ut lavest i temp.

 

Tenk stock-kjølere som kommer med 3 harde striper som ser helt lik ut nesten når man tar den av.

Da snakker vi mye luft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...