kalleklovn12 Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Heisann. Per nå har jeg cpublokk, 2*gpublokk, 280rad, 240rad, 360rad. D5 Res/pumpe kombo. Jeg har ganske hissige temps etter 5 min med Aida stresstest. Noen som kan si hva som er galt. Dette stemmer dårlig. Jeg dro på med litt ekstra termisk pasta med tanke på at cpuen er en del større enn min forrige 3770k. Forslag? Lenke til kommentar
War Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Er det så tynt at du nærmest skrapet av alt? Eller slang du på en golfball i sentrum og skrudde den på? Jeg er fan av å "gni ut" da alle nedskrudde ender opp med tykkere på 80% av flaten og 0 på 20% Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 20. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2014 Er det så tynt at du nærmest skrapet av alt? Eller slang du på en golfball i sentrum og skrudde den på? Jeg er fan av å "gni ut" da alle nedskrudde ender opp med tykkere på 80% av flaten og 0 på 20% Jeg slang på en kladd i midten. Kanskje jeg skal forsøke å ta av og spre det isteden. ?! Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Du klarer ikke få ned vcore litt da? Og hva kjører du pumpa på, og hva slags radiatorer/vifter har du? Har du målt flowen i systemet ditt? D5 burde vel klare over 200L i timen med 3/8" ID. Burde klare noe lavere temps i aida (som tilsvarer BF ca) enn dette ja, med såpass areal. Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 20. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2014 Joda, klarer alltids å få den ned, men må på 1.350 for 4.5. Kjører pumpen på maks, altså 5. Har 3/8 ja. Får en hel del lavere temps i BF4. Har To Scytch vifter på 240 rad, Phanteks vifter å 280 i push pull og Corsair SP120 push/pull på 360rad. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Du er egentlig ikke veldig langt unna der du bør være. Kan være feil mengde termisk pasta, eller rett og slett at pasta'n bare må gå seg inn. Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 20. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2014 Jeg har jo en veldig stor kjøleflate. Det er derfor jeg ikke forstår hvorfor temps er så høye. Kunne jo kjøre 3770k rimelig mye høyere. På det høyeste kjørte jeg benching på 1,55v for 1.50ghz på samme arealet. Har til og med kortet ned loopen for å få bedre kjøling og kaldt vann raskere gjennom cpu. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Kaldt og kaldt ... Delta T over radiator er kanskje 2 grader Du kan forsøke å leke med rekkefølge på komponentene dine for å se om dette hjelper noe. 0.5 grader høyere delta mellom kald og varm side vil hjelpe en del. Ellers er du ikke kjempevarm syntes jeg på gitt vcore/freq. Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 20. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2014 Hmmm.. Tror det eneste alternativet er å legge ny pasta.. Takk for tid og hjelp Kyrre! Får se om ting blir bedre. Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 0.2v mer på 4.5 med max 79grader. Stor forbedring etter å ha gnidd ut pastaen. Takk Lenke til kommentar
Scopperloit Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 (endret) Husk at kjølepastaen kun skal ligge som en tynn hinne for å fylle ut porer. Det skal ikke ligge som et eget tykt "lag" mellom CPU og kjøler ;-) Man hører ofte at "less is more", som stemmer bra i tilfeller som dette! Endret 19. november 2014 av Scopperloit 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Jeg hadde også sjekket litt hvordan slangene er festet i systemet sånn at det blir minimum med motstand når vannet strømmer gjennom. Mange oppsett som er høyt kjølepotensiale men ødelegges av en alt for lav flow. Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 19. november 2014 Forfatter Del Skrevet 19. november 2014 Husk at kjølepastaen kun skal ligge som en tynn hinne for å fylle ut porer. Det skal ikke ligge som et eget tykt "lag" mellom CPU og kjøler ;-) Man hører ofte at "less is more", som stemmer bra i tilfeller som dette! Ja, jeg har veldig lite kjølepasta Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 19. november 2014 Forfatter Del Skrevet 19. november 2014 Jeg hadde også sjekket litt hvordan slangene er festet i systemet sånn at det blir minimum med motstand når vannet strømmer gjennom. Mange oppsett som er høyt kjølepotensiale men ødelegges av en alt for lav flow. Med tanke på mye slange, eller lite slange totalt? For litt siden gjorde jeg litt om på det, så jeg fikk av en drøye 30cm med slange. Tenkte det var lurt. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Ta noen bilder av hvordan det ser ut nå så kan vi vel komme med innspill. Bøy / knekk på slangene er ikke bra, 90 graders vinkel er heller ikke så lurt. Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 19. november 2014 Forfatter Del Skrevet 19. november 2014 Takker. Skal få lagt inn bilder senere mot natta. Er på jobb. Takk uansett Lenke til kommentar
Helm Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Jeg slang på en kladd i midten. Kanskje jeg skal forsøke å ta av og spre det isteden. ?!Nei ikke gjør det. Hvis du smører pastaen utover ender du opp med små luftlommer. Det er en feil mange gjør. Start med en passe liten ball i midten og press pastaen utover. Jeg har aldri brukt kjølepasta selv men jeg har lest artikler så jeg kjenner til rett påføringsmetode. Og det er logisk nok, for prinsippet gjelder på mange andre områder hvor ting skal limes eller klistres. Men jeg kan ikke si noe om hvor mye pasta man bør bruke. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Jeg har positiv effekt ved å smøre utover på socket 2011-3. Trengte det ikke på 1150, men den nye prosessoren er såpass stor at det var hjelp i å smøre. Gjøres det korrekt får man ikke bobler. Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 19. november 2014 Forfatter Del Skrevet 19. november 2014 (endret) Jeg har spredd det godt utover. Mistenker kanskje en bøy på den ene slangen som jeg tipper ikke er 100% heldig. Lagt ved noen bilder her. De to nederste bildene "henger sammen". Oppsettet mitt er slik: pumpe/res - CPU - GPU*2 - 280rad - 240rad - 360rad - pumpe/res Endret 19. november 2014 av kalleklovn12 Lenke til kommentar
War Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Jeg slang på en kladd i midten. Kanskje jeg skal forsøke å ta av og spre det isteden. ?!Nei ikke gjør det. Hvis du smører pastaen utover ender du opp med små luftlommer. Det er en feil mange gjør. Start med en passe liten ball i midten og press pastaen utover. Jeg har aldri brukt kjølepasta selv men jeg har lest artikler så jeg kjenner til rett påføringsmetode. Og det er logisk nok, for prinsippet gjelder på mange andre områder hvor ting skal limes eller klistres. Men jeg kan ikke si noe om hvor mye pasta man bør bruke. Snodig det der, for det er slik jeg får best temp. For å ikke snakke om en ny tråd her hvor en sluttet med ertelegging og vips tråden løst, cpu kaldere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå