kenko83 Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Hei! I helgen brant arbeidsplassen min ned. Jeg er ansatt som kokk på en liten restaraurant, og har vært ansatt i 18 måneder nå. I lokalene var det også ett bolighus der min sjef med familie var ansatt. Dette gjør at hennes og mitt levebrød er gått tapt, samt hennes bolig. Nå er jeg fryktelig nervøs over hva jeg skal gjøre og hvilke rettigheter jeg har. Noen sier at jeg kommer til å bli permittert, andre sier at jeg bør søke om dagpenger. Mens noen anbefaler meg å ta ut sykemelding. Er det noen som har vært i lignende situasjon? Der de plutselig blir arbeidsledig uten skyld. Råd? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Antageligvis så kjem du til å bli oppsagt. For at arbeidsgiver skal kunne seie opp nokon så må oppsigelsen være saklig begrunna, at virksomheita har brent ned vil her være saklig grunn. Når det skjer slike plutselige hendelser så kan oppsigelsestida bli redusert heilt ned til 14 dagar etter hendelsen. Dette følger av arbeidsmiljølova § 15-3 punkt 10. Alternativt så kan du bli permittert, men då er det eit krav om at situasjonen er midlertidig. Dersom arbeidsgiver har forsikring og har planer om å bygge oppigjen så vil permittering være aktuelt, men dersom arbeidsplassen ikkje blir gjenreist så er det oppsigelse som er mest aktuelt. Det fyrste du bør gjere er å snakke med arbeidsgiver, akkurat no har nok han/ho mykje å tenke på sidan også boligen gikk tapt i brannen. Men for dere(?) som er arbeidstakere så er det viktig å få klarheit i om arbeidsgiver kjem til å komme med ein oppsigelse eller ei permittering. Når du veit dette kan du gå til NAV. Er du fagorgansiert så kan du ta kontakt der for å få veiledning. Enkelte fagforeninger har også ordninger for å hjelpe til økonomisk. For eksempel ved å betale ut lønn dei dagane du går og venter på at NAV skal få behnadla søknaden din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå