Hårek Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Har oppdaget en råteskade i ytterveggen. Det var klissvått treverk, som er helt råtnet opp. Dessuten drysser det ganske store mengder brunt støv ned mellom kledning og vindtetting, og det ligger et brunt belegg på isolasjonsmattene. Noen som vet hva dette er? Bildet viser dette støvet som ligger bak kledningen, har revet vekk nederste planke. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 TS. Ofte vanskelig å bedømme en tilstand, ut fra kun bilder. Men jeg kan ikke se sopp på bildet. Det horrisontale brune bordet (øverkant av bildet) ser ut til å ha betydelige råteskader. Kanskje gjennområtent. De mørke partiene/flekkene, kan tyde på tidligere vann på treverket, eller at det er fuktig nå. Stemmer bra, med det du forteller. Det som er mitt i bildet, er trolig sammenklemt sagflis. Sagflis (og leire) ble brukt en del på gamle boliger, etter krigen som isolasjon. Uansett så har du tydeligvis en lekasje, et sted lengere opp. Trolig fra taket. Du må finne lekarsjen og åpne tak og vegg under for utlufting. Samt fjerne eventuell råteskadet treverk. Våt isolasjon/sagflis må også fjernes, så det tørker opp. Men er du ikke fagmann, bør du engasjere en tømrer. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2014 Nei, det kledningsbordet har overhodet ikke råteskader. Det er Royalbehandlet, dvs impregnert og kokt i olje. Huset er 16 år gammelt. Dette er ikke sagflis. Er redd for at det kan være insekter som har generert det. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 TS. Jeg er ikke fysisk tilstede og kan bedømme dette. Jeg ser kun et dårlig bilde, fra et ukjent sted på et hus. Så jeg kom med antagelser ut fra bildet og bildekvaliteten. Men hvis det ikke er sagflis, KAN det være flis fra skadedyr, alla stokkmauer. Men det er lite hensiktsmessig å diskutere slikt, ut fra bilder. Kontakt en erfaren tømrer, så ser han hva dette er. Så kan dere diskutere hva som må gjøres. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 Kom til å tenke på at det kan være sagflis. Panelet er lagt på nedenfra og opp, det er mulig sagflis har drysset ned under byggingen. Like ved siden av der det store råteskader, en halv meter av en 22 cm gulvbjelke er redusert til støv. Man blir litt paranoid av å oppdage slikt. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Hvor i landet er dette? Er klimaet tørt og kaldt om vinteren og tørt og varmt om sommeren, eller er det fuktig året rundt med milde vintre? Er det vanlig med trespisende/borrende insekter der du bor? Ser du noen steder runde eller ovale hull i friskt treverk? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2014 Det er i Asker. Vil kalle det tørt. Det er fullt av spor etter insekter i de råtne partiene. Men ingen spor i friskt tre. Dette er en guvlbjelke. Den er helt oppspist, var bare å plukke vekk med fingrene. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 De hullene så ut som borebille-skader... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå