Toppris Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Jeg er fagorganisert og lurer på om det at jeg er fagorganisert har noe å si på min lønn, om jeg søker arbeid i en bedrift som ikke benytter seg av tarifflønn. Jeg har tidligere vært ansatt i butikk med en lønn på 174,19 kroner tariff. Jeg vet at timelønnen er 125,- i bedriften. Vil denne påvirkes av min alder (24) og at jeg er fagorganisert? Lenke til kommentar
Oran Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Nei. Eneste måten for at du skal kunne få bedre lønn er å få flere på jobben fagorganiserte. På denne måten må jobben bruke tarifflønn. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 For at du skal ha rett på tarifflønn så må bedrifta være tilknytta ei tariffavtale, vanligvis gjennom medlemskap i ei arbeidsgiverforening. Så dersom bedrifta ikkje har tariffavtale så vil din lønn og arbeidsforhold være basert i kva som står i arbeidsavtalen. Ideelt sett hadde du forhandla om kva lønn du skal ha og kor mykje du skal jobbe når du får jobbtilbudet. Men ofte på slike bedrifter så får du berre eit "take it or leave it" tilbud frå arbeidsgiver som du ikkje får forhandle om. Men til tross for at bedrifta ikkje har ein tariffavtale så har dei nok eit lønnssystem som dei har laga sjølv. Så det kan godt være at dei har lønnstrinn som utløyses ved f.eks alder og liknande sjølv om det ikkje er tariff. Arbeidsgiver skal heller ikkje vite om du er fagorganisert eller ikkje. Arbeidsgiver har ikkje lov til å spørre om du er fagorganisert, eller å prøve å innhente slike opplysninger under ansettelsesprosessen. Dette er hjemmla i diskrimineringsvernet i arbeidsmiljølova. Det er derfor muligens fordelaktig å ikkje opplyse om ditt medlemskap i fagforeninga. Så mitt tips er at du berre prøver å søke på jobben, om du får jobbtilbud så får du sjå om det er rom for forhandlinger. Blir lønna for dårlig (og det ikkje andre goder som kompanserer for lav timelønn) så er det ikkje verre enn at du takker nei. Det som er viktig ved eit jobbtilbud i ei slik virksomheit er at du leser arbeidskontrakta nøye. Her vil dei fleste fagforeninger være behjelpelige ved å tilby juridisk hjelp til å lese over arbeidsavtalen og ellers anna rådgivning som du har behov for. Sjekk opp kva fagforeninga kan tilby. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå