etcreature Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Hei, jeg har akkurat oppgradert til D610. Jeg har tidligere brukt Lightroom (v4.4) til RAW-redigering av bilder tatt med mitt forrige kamera, men jeg får ikke åpnet RAW-filer fra mitt nye D610. Må jeg oppgradere til LR 5 for å kunne åpne disse filene? Leser på nett at enkelte sier man enkelt kan konvertere RAW-filene til et RAW-format LR 4 skjønner, mens andre sier dette ikke er spesielt enkelt... Uansett er det tungvint å måtte konvertere alle bildene mine, så hvis dette ikke fungerer på LR4.4 må jeg vel oppgradere til LR5 (offisiell støtte for D610 kom vel i v 5.3). Men hadde vært kjekt å kunne spare oppgraderingskostnaden hvis det finnes tweaks for å åpne disse i "gammel" LR. Setter pris på tips og tricks etc Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Det skal være tilstrekkelig å oppdatere Adobe RAW. Det kan gjøres fra denne siden. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Nå er RAW converteren integrert i Lightroom, så det er ikke mulig å installere en oppdatert RAW converter, desverre. Det er to alternativer - enten oppgradere til LR 5, eller installere den nyeste DNG converteren og konvertere alle filene til DNG. 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Hei, jeg har akkurat oppgradert til D610. ... Setter pris på tips og tricks Du har akkurat kjøpt deg et kamera til rundt 12.000,-. Oppgradering av Lr koster rundt 700,-. Gjør det enkelt for deg selv og oppgrader Lr, det er en peanøtt i forhold til kamera du har kjøpt... 4 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Photoshop CC og Lightroom får du for rundt 94,- kr pr mnd i abonnement. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Hei, jeg har akkurat oppgradert til D610. ... Setter pris på tips og tricks Du har akkurat kjøpt deg et kamera til rundt 12.000,-. Oppgradering av Lr koster rundt 700,-. Gjør det enkelt for deg selv og oppgrader Lr, det er en peanøtt i forhold til kamera du har kjøpt... Vel, det kan være grunnen til at man ikke har råd til LR5 Du får CD-platen hos dustin.no for 695.- ville uten tvil oppgradere siden LR5 har endel forbedrede og nye funksjoner som virker gull. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Hadde samme problem da jeg oppgraderte fra Oly E500 til E30. Raw filen er nå komprimert. Det var den ikke før. Lenke til kommentar
etcreature Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 OK, da blir det vel til å sponse Adobe med ytterligere kroner... Er det forresten noen som har brukt Capture NX-D? Antar dette ikke er i nærheten av like "bra" (se: avansert) som Lightroom, men duger det til basic redigering av rawbilder tatt med Nikon? Benytter stort sett bare farge og eksponeringsjusteringsmulighetene i LR, så dersom disse er "like bra" i Capture NX-D behøver jeg jo strengt tatt ikke å oppgradere til LR5. Lenke til kommentar
tow Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 OK, da blir det vel til å sponse Adobe med ytterligere kroner... Er det forresten noen som har brukt Capture NX-D? Antar dette ikke er i nærheten av like "bra" (se: avansert) som Lightroom, men duger det til basic redigering av rawbilder tatt med Nikon? Benytter stort sett bare farge og eksponeringsjusteringsmulighetene i LR, så dersom disse er "like bra" i Capture NX-D behøver jeg jo strengt tatt ikke å oppgradere til LR5. Det er veldig sjelden jeg bruker noe annet enn View NX. Fulgte ikke den med da du kjøpte kameraet? Lenke til kommentar
etcreature Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 Jo, forsåvidt. Kan jo alltids teste ut denne først også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå