Gå til innhold

Hvordan åpne RAW-filer fra Nikon D610 i Lightroom 4.4?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har akkurat oppgradert til D610.

Jeg har tidligere brukt Lightroom (v4.4) til RAW-redigering av bilder tatt med mitt forrige kamera, men jeg får ikke åpnet RAW-filer fra mitt nye D610.

Må jeg oppgradere til LR 5 for å kunne åpne disse filene?

Leser på nett at enkelte sier man enkelt kan konvertere RAW-filene til et RAW-format LR 4 skjønner, mens andre sier dette ikke er spesielt enkelt...

Uansett er det tungvint å måtte konvertere alle bildene mine, så hvis dette ikke fungerer på LR4.4 må jeg vel oppgradere til LR5 (offisiell støtte for D610 kom vel i v 5.3).

Men hadde vært kjekt å kunne spare oppgraderingskostnaden hvis det finnes tweaks for å åpne disse i "gammel" LR.

Setter pris på tips og tricks

etc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

Du har akkurat kjøpt deg et kamera til rundt 12.000,-. Oppgradering av Lr koster rundt 700,-. Gjør det enkelt for deg selv og oppgrader Lr, det er en peanøtt i forhold til kamera du har kjøpt...

• Liker 4
Lenke til kommentar

...

Du har akkurat kjøpt deg et kamera til rundt 12.000,-. Oppgradering av Lr koster rundt 700,-. Gjør det enkelt for deg selv og oppgrader Lr, det er en peanøtt i forhold til kamera du har kjøpt...

Vel, det kan være grunnen til at man ikke har råd til LR5 :p

Du får CD-platen hos dustin.no for 695.- ville uten tvil oppgradere siden LR5 har endel forbedrede og nye funksjoner som virker gull.

Lenke til kommentar

OK, da blir det vel til å sponse Adobe med ytterligere kroner...

Er det forresten noen som har brukt Capture NX-D?

Antar dette ikke er i nærheten av like "bra" (se: avansert) som Lightroom, men duger det til basic redigering av rawbilder tatt med Nikon? Benytter stort sett bare farge og eksponeringsjusteringsmulighetene i LR, så dersom disse er "like bra" i Capture NX-D behøver jeg jo strengt tatt ikke å oppgradere til LR5.

Lenke til kommentar

OK, da blir det vel til å sponse Adobe med ytterligere kroner...

Er det forresten noen som har brukt Capture NX-D?

Antar dette ikke er i nærheten av like "bra" (se: avansert) som Lightroom, men duger det til basic redigering av rawbilder tatt med Nikon? Benytter stort sett bare farge og eksponeringsjusteringsmulighetene i LR, så dersom disse er "like bra" i Capture NX-D behøver jeg jo strengt tatt ikke å oppgradere til LR5.

Det er veldig sjelden jeg bruker noe annet enn View NX. Fulgte ikke den med da du kjøpte kameraet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...