MilKman' Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 (endret) Hei, Jeg har et spørsmål vedrørende lunssavvikling. Er det noen lover/regler for nrå man skal/kan ta lunsj/pause når man jobber 7,5 time (eksl. pause på 0,5 time)? På min arbeidsplass har vi en pauseordning som gjør at 4 og 4 kan ta lunsj samtidig. Disse tidspunktene er 11:00 11:45 12:30 13:15 Dersom man skal ta lunsjpause klokken 13:15 går man nesten 6 timer uten mat, om man ikke spiser på arbeidsplassen, noe jeg ser på som unødvendig å måtte gjøre. Dersom de tre første puljene er opptatt, må de siste ta lunsj 13:15. Er det da noen lov som sier at man har krav på lunsj før 12, f.eks? Dette er en privat bedrift. EDIT: Det er kanskje relevant å informere om at dette er en åtte-til-fire-jobb, og vi har en halvtimes pause. Endret 20. oktober 2014 av MilKman' Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Det er arbeidsmiljølova som setter minimumskrava : § 10-9.Pauser (1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves. (2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves. Det er ikkje noke krav om når pausa skal avholdast, men ein kan nok greit argumentere for at sidan kravet om pause slår ut etter 5,5 timar så må nødvendigvis pausa leggast slik at ei samanhengande arbeidsøkt ikkje overstiger dette. Ein kan f.eks ikkje starte arbeidsdagen med ein halvtimes pause for å kunne droppe lunsjpausa. Dersom bedrifta er underlagt ei tariffavtale så kan det være greit å sjekke den om det er sagt noke meir om korleis pausene skal avholdast. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Er det bare jeg som syns det er litt merkelig med 45 min mellom hver pulje når det bare er 30 minutters pause? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Er det bare jeg som syns det er litt merkelig med 45 min mellom hver pulje når det bare er 30 minutters pause? Det er veldig smart å legge inn litt slack. En lunsj tar aldri 30 minutter på sekundet. Og det kan hende det tar 10 minutter å gå til/fra lunsjrommet etc. etc. 1 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Det er forskjell på litt slakk og 50% ekstra tid. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Det kan jo tenkes at det er en gangtid til/fra pauserom og forhold på arbeidsstedet som gjør at disse fire personene som har pause samtidig skal være i arbeid før de fire neste kan forlate. Så de 50% trenger ikke å være mer enn det som faktisk er nødvendig. Men det vet vi jo ikke. Det er forsåvidt av relevans i forhold til spørsmålet trådstarter stiller. Dog er det påpekt at AML ikke regulerer dette på en åpenbar måte, men en tariffavtale kan kanskje gjøre det. 1 Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 20. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2014 (endret) Er det bare jeg som syns det er litt merkelig med 45 min mellom hver pulje når det bare er 30 minutters pause? Det er som nevnt over, rett og slett fordi noen er litt tregere enn andre. Jeg jobber på en arbeidsplass hvor vi er avhengige av å ha flest mulig folk tilgjengelig, og da passer deg dårlig hvis fire stykker fortsatt har lunsj mens fire nye stikker til lunsj. EDIT: Det Nedward nevner stemmer ganske bra Det er litt å gå, men som sagt så er noen litt treigere enn andre, dessverre. Endret 20. oktober 2014 av MilKman' Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå