Azidops Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Hei. Min kjære kjøpte seg i 2013 en Toyota IQ 2010-modell. Denne var brukt som demobil hos bilforhandler i Stavanger, men ble førstegangsregistrert på henne i 2013. Bilen hadde kjørt knappe 4000 km. Bilen var importert og dette var etter det jeg forstår en bruktbilforhandler. Dette firmaet har siden gått konk. Nå har det oppstått problemer med framdriften. Den har ekstrem treg akselerasjon og spesielt i bakker er det som å kjøre en lekebil for barn. I revers er dette enda verre og i går var det ikke mulig for henne å rygge bakover i oppoverbakke. Normalt sett mener jeg at dette går på garantien. Bilselger påstod at det var 2 års garanti, men da bilselger er konkurs er det ikke mye å hente der. Jeg mener da at dette er Toyota som må ta, men da hun henvendte seg til Jæger i Bergen, som er offisiell Toyota-forhandler, ville de ikke ta i saken. Hva er rett her? Kan vi "tvinge" Jæger til å reparere bilen da det er de som er front for Toyota i min region eller faller hun mellom alle stoler her? Håper noen har noe oppklarende å komme med da dette frustrerer henne veldig. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Importøren av bilen kan vel holdes ansvarlig. Dersom denne er importert gjennom andre kanaler enn Toyotas norske apparat er det vel grunn til å tro at Toyota i Norge ikke har noe ansvar.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 (endret) Fabrikkgarantien er gyldig uansett hvor den er kjøpt. Det du mister er ev. ekstra garanti som mange norske importører gir. Norsk reklamasjonsrett har du mot din forhandler, men det hjelper lite når denne er konk. Edit: Toyota har 3 års fabrikkgaranti, og 5 års garanti for biler solgt gjennom norsk importør ble innført i 2011. Dvs at du ikke har garanti på en 2010-modell, og reklamasjonsretten har du tapt gjennom at forhandler er konk og bilen er gråimportert. Hadde samme sak på min Panasonic varmepumpe. Den røk etter et par år, forhandler var konkurs, og det var gråimport. Måtte kjøpe ny, dekke alt tap selv. Endret 20. oktober 2014 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 20. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2014 Men er det ikke et poeng at bilen ble førstegangsregistrert i 2013? I tillegg påstod selger at det var 2 års garanti på bilen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Du sier at det er en 2010-modell. Har den ikke vært registrert før 2013? Ikke i utlandet heller, før import til Norge? Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 20. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2014 Ringte Toyota Norge nå. Det viser seg at bilen er registrert i Belgia i 2010 første gang. Så da er det svaret. Her har selger tatt seg noen friheter og vi kommer nå til å gå igjennom kontraken. Takk for svar. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Kanskje det er mer matnyttig å fokusere på å fikse bilen enn noe annet? En kontrakt man har med et firma som er konkurs vil gjerne ikke gi noe særlig. Dette kan være relativt enkelt, eller det kan være relativt komplisert. Å få tatt en diagnose hos merkeverkstedet er nok ikke så veldig dyrt, en slik diagnose kan ofte gi god oversikt over hva man må utbedre. 1 Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 20. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2014 Poenget var at Toyota har garanti uansett hvordan den er solgt, men det viste seg at den var registrert lengre bak enn det jeg først trodde. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Jeg hadde 5 års garanti på en bruktimportert Toyota. Fikk til og med fiksa et par feil på garanti da den var 4 år gammel. Jeg gikk direkte til Toyotaforhandleren. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 (endret) Rart at ingen her påpeker at du som norsk forbruker har 5 års reklamasjonsrett, OGSÅ PÅ BRUKTBIL! Trist at forhandler er konkurs, men da skal du kunne gå på neste ledd som er importør. Trist x2 at Toyota ikke anerkjenner dette. Endret 20. oktober 2014 av Ham 550 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Toyota er vel ikke importør her, greia er jo at det er noen andre som har importert den, da må man gå på de som importerte den. Det er svært sannsynlig at det er samme firma som ikke lenger eksisterer.. 2 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Jeg forstod det slik at de hadde kjøpt av en forhandler som har importert denne fra Toyota via offisielle kanaler. Dersom dette er bruktimport så har man erfart hvorfor man skal styre unna slikt dersom forhandleren går konk. Trådstarter får prøve å henvende seg direkte til Toyota og ikke en forhandler, for dette er ikke forhandlermat i det hele tatt. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Trådstarter får prøve å henvende seg direkte til Toyota og ikke en forhandler, for dette er ikke forhandlermat i det hele tatt. Det spørs om Toyota i det hele tatt vil ha noe med dette rotet å gjøre. Hvis trådstarter har så liten oversikt over bilens fortid, så spørs det hvor komplett servicehistorikken er. Kan han være sikker på at bilen virkelig hadde kun 4000km på telleren ved kjøp? Ringte Toyota Norge nå. Det viser seg at bilen er registrert i Belgia i 2010 første gang. Så da er det svaret. Her har selger tatt seg noen friheter og vi kommer nå til å gå igjennom kontraken. Takk for svar. Du kan prøve å forhøre deg om denne problemstillingen i Juss-seksjonen. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Nå ville jeg vel undersøkt feilen litt først hvertfall, kanskje det bare er en 2min fiks, ferdig? Da er det jo litt flaut å starte forholdet med en advokat. Må jo være en eller annen som kan høre på den bilen så man får noe mer håndfast og en pris å krangle om. Sjelden jeg ser noe til disse IQ`ene. Går ikke så mange av dem. Virker som driftsikkre greier og de har en sinnsyk svingradius. Er dette Diesel eller bensin? Er ikke bilen kjørbar i det hele tatt? Hvis du bare opplever denne "fusken" av og til og du har Diesel så er det garantert en EGR som kødder. Jeg vet det ligger noen reprogrammeringer ute til IQ, men jeg lurer på om det kanskje var til bensinmotorene. Var også en kampanje på noe el.servostyring greier. Sjekk selv, jeg aner ikke hvordan, men prøv å registrer bilen her. Du må ha VIN nr(chassie nr) http://www.toyota-tech.eu Disse import bilene faller helt utenfor og på Toyota sine skjermer står det med rød skrift ingen garanti. Hvor du må henvende deg for å forandre på det aner jeg ikke. 1 Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 20. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2014 Har fått sett kontrakt og e-mail korrespondanse mellom min kjære og bilselger. Bilen er kjøpt fra Toyota Europe der den er brukt som demobil. Selger er her et mellomledd. Bilen hadde gått 2800 km og var ellers fin i følge kontrakten. Det er en bensin-motor med automatgear. I kontrakten står det at det er 24 mnd garanti, altså fra februar 2013. Det jeg må få klarhet i er hvem som gir denne garantien. Selgers firma eksisterer ikke lengre, men jeg ser at selger nå har startet ENK i samme bransje. Bilen er kjørbar, men denne fusken kommer oftere og oftere. Det er spesielt akselerasjon fra stillestående dette skjer. Toyota gjorde et poeng av at de i 2011 innførte worldwide garanti på 3 år og Toyota Norge på 5 år. Men da denne er registrert i 2010 faller dette vekk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå