Gå til innhold

Årsstudium Realfag UIO


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal sannsyneligvis ta R1, R2 (Har bare S1+S2), Fysikk 1 og Kjemi 2 som privatist neste år. Disse fagene er jo relativ krevene så trenger jo undervisning. Lurer på om jeg heller skulle tatt årsstudiumet i Realfag på UIO isteden for å betale masse penge på Bjørknes eller lignende. Noen som kunne tatt en titt på fagene?

 

Vil selvsagt jobbe med VGS bøkene og eksamensoppgaver på siden.

 

http://www.uio.no/studier/program/realfag-aarsenhet/oppbygging/

 

Takk.

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke alle selvsagt, men er vel de en kan velge mellom ja.

Matematikk 1 er videre pensum fra S1+S2, så for deg kan det være et lettere valg enn Kalkulus. Likevel kan Kalkulus være et smartere valg fordi du kan få det godkjent på de fleste tyngre matte krevende studiene. Kalkulus krever R1+R2, men det er mulig å gjennomføre Kalkulus hvis du leser R1+R2 ved siden av når du går gjennom relevant pensum (integrasjon, sinus, cosinus osv). Men Kalkulus har mye teori, så hvis du er en person som hater teori så ja. FYS1000 og KJM1001 er i bunn og grunn FYS1+2 og KJ1+2 over et semester, så dette krever mye arbeidsinnsats.

 

AST1010 regnes mange av som "kosefag", lett å bestå og mange enkeltemne studenter velger det for å få nok studiepoeng. INF1000 og programmering generelt kan være utfordrende hvis du ikke har forkunnskaper (selvom det ikke er krav), men setter du deg inn i det kan du hente deg inn fort.

 

Men på generelt basis vil jeg anbefale deg å tenke over hva du skal gjøre etter det ene året. Du kan spare mange timer ved å ta fag som du senere kan få godkjent bare ved å gi litt ekstra innsats det ene året og ta den vanskeligere veien :)

Lenke til kommentar

Om du kan ta emnene som enkeltemne beror på om de er ledig plass. Ring eller send mail for å finne ut. På den andre siden har alle kommet inn på bachelor i kjemi, så det er nærliggende å tro at emnet ikke blir fylt opp. Likevel ville jeg sjekket, for å være sikker. Er det fult kan du evt. søk inn til bachelor i kjemi til høsten og ta de nødvendige fagene.

 

Se gjennom læreplanen til Kjemi 1 og Kjemi 2 og sammenlign den med læreplanen til KJM1100.

 

http://www.udir.no/kl06/KJE1-01/?id=&wa_kt=topp&epslanguage=no

 

http://www.uio.no/studier/emner/matnat/kjemi/KJM1100/index.html

 

Ville tro at det er mye av det samme, men at det går en del videre på universitetet.

Lenke til kommentar

Du trenger kun S1 og S2 for å studere medisin (som du sier at du allerede har). Du vil altså kun trenge fysikk 1, kjemi 1+2 for medisin. På Bjørknes vil dette vil koste deg 30k(-20k som blir omgjort til stipend fra lånekassen).

10 000 kr er vel ikke så ille?

 

Kilde: gjør dette selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...