AnonymDiskusjon Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Det har seg slik at det etter en lang turbulent tid, så ønsker kona å separeres. Jeg ønsker å gjøre kort prosess på det hele, og tenker nå på hvordan man gjør det med leiligheten vi eier i lag når vi nå skal gå hver vår vei. Planen er at jeg skal bo i leiligheten, mens hun finner seg et annet sted å bo. Boligen ble kjøpt i mai, og lånet er på snaut 2 mill. Jeg gikk i tillegg alene inn med kr 500 000,- i egenkapital ved hjelp av en full BSU-konto som jeg hadde spart opp og forskudd på arv fra mine foreldre. Det er stort sett jeg som har betalt ned på lånet siden det ble opprettet da det kun stod på meg til å begynne med (dette må jeg selvsagt få full oversikt over).Det jeg lurer på er hvordan det økonomiske blir fremover nå? Jeg tenker at i en overgangsfase så må vi betale 50 / 50 ned på lånet i stedet for at jeg betaler ned det meste (hvilket blir vanskelig for henne da hun fortsatt er student, men det er strengt talt ikke mitt problem). Og hva med egenkapitalen som ene og alene var mine penger? I mitt hode så skal jeg "kjøpe henne ut", hva nå enn det betyr. Dessuten skal det i dette regnestykket også legges til halve egenkapitalen, altså 250 000,- som hun skylder meg? Og det jeg har betalt mer enn henne ned på lånet frem til nå (utgjør vel ca. kr 50 000,-, men som sagt dette må jeg jo finne eksakte tall på) skal vel hun også "skylde meg"? Eller er jeg helt på bærtur nå? Anonymous poster hash: 0aeb1...8e2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 (endret) Er det fra foreldrene dine sin side tatt forbehold om at arven skal være ditt særeie? Har dere ektepakt som sier noe om særeie? Når giftet dere dere? Hvor mye hadde du på BSU-kontoen da dere giftet dere? Hovedregelen er at dere deler alle verdier på to (eiendelene går til den som eier, men det er særregler om bolig, og dere virker å være enig om hvem som skal ha boligen). Fra dette er det flere unntak. De to viktigste er særeie og skjevdeling. Særeie kan opprettes ved ektepakt eller ved at den som har gitt gave eller arv har sagt at arven/gaven skal være særeie. Du kan skjevdele midler som du hadde da ekteskap ble inngått, hvor verdien fortsatt er i behold. Dersom du hadde penger på konto da ekteskapet ble inngått, og ikke har tatt de ut før dere kjøpte bolig, vil den egenkapitalen kunne skjevdeles. Hvis du hadde penger på konto og har brukt de opp, men senere spart opp like mye igjen, kan det ikke skjevdeles. Edit: Du er med andre ord "helt på bærtur" når du vil at hun skal betale tilbake det du har betalt ekstra på lånet. Midler som opparbeides under ekteskapet skal deles likt, det har ingenting å si at du tjener mer enn henne. Det er det viktigste økonomiske poenget med å være gift. Men etter delingstidspunktet (som er da separasjonsbevilling foreligger, dere flytter fra hverandre eller avtaler at nå skal vi dele) så kan det etter omstendighetene være slik at hun skal betale tilbake det du betaler ekstra på lånet i "mellomperioden". Endret 20. oktober 2014 av Herr Brun 3 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Trodde det var slik at man tok med seg ut det man tok inn, og det som ble ervervet felles deles. 500,000 i BSU høres nå virkelig ut som noe man hadde med seg inn, og blir ikke da regnestykket Verdivurdering bolig Økt takst siden kjøp del på to deretter trukket fra egenkapital (500,000)? Mao så burde hun ikke sitte igjen med noe på en bolig de nettop har kjøpt Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 AllFather: det kommer an på hvor lenge man har vært gift. Kun det som sto på konto da de giftet seg kan tas med ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå