Gå til innhold

[Løst] Hvilket skjermkort bør jeg beholde?


Jappesen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hva bruker du den til om det ikke er spill? Altså, hva er dine krav til et skjermkort. De fleste klarer seg jo ofte med integrert GPU, men trenger noe kraftigere til smått med spill. Det er ikke akkurat skjermkortet egnet for hverken mining, 3D-rendering, eller spesielt på andre GPGPU-oppgaver (kanskje en svært light versjon for folding). Så eneste jeg ville antatt måtte i så fall vært pga. mangel på integrert løsning og/eller svært tung maskinvareakselerasjon av video (kanskje 4K får den opp av dvale).

 

Hvis målet er lavt strømforbruk og stillegående så trekker 750Ti omtrent halvparten så mye strøm, pga sin svært effektive maxwell-arkitektur. Noe som slår godt ut med tanke på støy. Men om du ikke belaster skjermkortet, slik at det holder seg på IDLE, så er jeg noe usikker på hvor stor forskjellen blir.

 

Dog, om du har kjøpt nytt, så har du fortsatt returrett kanskje, slik at du bare kan sende 750 Ti tilbake og få pengene igjen? Det burde jo være et greit incentiv om lavt strømforbruk ikke er viktig.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Oppgraderingen til 750ti er såpass liten at jeg hadde sendt dette tilbake på angrerett.

 

Skal du oppgradere ett gtx 650ti hadde jeg minimum gått for r9 285 eller 280x.

Hvorfor?

 

Foreløpig vet vi ikke hva TS vurderer. Forskjellen mellom 750Ti og 650Ti er en halvering i effekt. Og for alt vi vet, så er det dette TS foretrekker. Å anbefale noe kraftigere middelklasse-skjermkort, for noe som ikke skal brukes i spill, virker (foreløpig) i overkant ivrig. Spesielt siden de er store, ineffektive og varme.

 

Ja, kan også være Nvidia foretrekkes til bruket.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

I og med at han kun kjøpte nytt fordi han trodde 650ti hadde tatt kvelden så er det vel rimelig å anta at han oppgraderte fordi han ville ha bilde på skjermen.

Dersom jeg har rett så betyr det også at han ikke trenger mer ytelse enn hva han har hatt til nå. Derfor ville jeg beholdt 650ti.

Jeg synes at å bruke så mye penger på et kort som bruker mindre strøm ikke er fornuftig. Som du sier kan det være at personen har et helt spesielt behov for ett slikt kort, men det virker ikke slik med den informasjonen som er gitt av OP.

 

Eneste grunnen til at jeg nevnet 285 og 280x er fordi det er en merkverdig oppgradering mtp ytelse. Det var bare forslag. Det kan godt være kunden foretrekker Nvidia, og dersom han sier det kan jeg komme med et annet forslag :)

Endret av Strato
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker pc'n til å strømme video både fra net og lokal disk med wi-fi til TV'n min. Konvertering av video til .mkv er også min greie. Ellers så er det surfing, mail etc.

 

Det ble kjøpt fordi jeg måtte ha et nytt der og da så det var kun ett sted å handle på. Kjøpte etter pris og ikke etter andre kriterier.

 

Med det nye kortet er "Shut down" shut down, mens med det gamle innebar Shut down > Restart. Jeg fant aldri årsaken til dette inntil nå. Det gir et stort + for det nye.

 

W7 64-bit SP1 Home Premium - ASUS Z87-A - Intel Core i7-4770K - 32 GB RAM

Lenke til kommentar

Hørtes mer ut som det problemet er relatert til drivere/software som "henger" enn selve skjermkortet.

 

Hvis du setter inn det gamle 650 kortet igjen, avinstallerer alt du kan komme over fra nvidia og avinstallerer drivere skikkelig ( http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html ) i safemode (rense register kanskje også). Deretter går du inn i normal modus og lar windows update gjøre sitt ifm skjermkortdrivere.

 

Slår maskinen seg av som normalt da? Hvis ikke kan du ta ut skjermkortet igjen og gjøre en restart med integrert grafikk (hvis du har dette) eller da 750 kortet ditt.

 

Fungere det fint da?

Konklusjon: Kast 650 i søpla ^^

Lenke til kommentar

Han trenger ikke det, men har tydeligvis problemer med å slå av PC'n med det gamle kortet.

 

Løs det problemet og send tilbake det nye kortet sier nå jeg. Hvis du ikke orker eller får det til så bytt (har du integrert grafikk trenger du ikke bytte. Penger spart)

 

En god oppgradering er det uansett ikke som sagt ovenfor her.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

 

Se på det som en god oppgradering for fremtiden, og heng gamle-kortet på veggen!

"Bruken er alt annet enn spill"

Hva i alle dager trenger han mer GPU-ytelse for?

 

Bedre GPU-ytelse? 750Ti har ikke bedre ytelse, og legger seg på samme nivået med kanskje noen få prosent i forskjell. Her refereres det nok til dens store forbedringer i effektforbruk, og at han nå ikke sliter med de samme dataproblemene..

Lenke til kommentar

 

 

Se på det som en god oppgradering for fremtiden, og heng gamle-kortet på veggen!

"Bruken er alt annet enn spill"

Hva i alle dager trenger han mer GPU-ytelse for?

 

Bedre GPU-ytelse? 750Ti har ikke bedre ytelse, og legger seg på samme nivået med kanskje noen få prosent i forskjell. Her refereres det nok til dens store forbedringer i effektforbruk, og at han nå ikke sliter med de samme dataproblemene..

 

http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GTX_750_Ti_OC/25.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...