Biggster Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Hei, Kjøpte for 6-7 måneder siden bruktbil et godt stykke fra hvor jeg bor. Kontrollerte så godt som mulig at ting var i orden over e-post og telefon før jeg bestemte meg. Når jeg kommer frem, ser man raskt at bilen er senket, uten at selges har opplyst om det. Er ikke snakk om noe heftig senk, så ikke helt enkelt å se fra bildene av bilen. Spør selger om dette, og får beskjed om at bilen har sportsfjærer og har vært EU-godkjent med dette før. Ettersom såpass mild senking ikke er noe jeg har problem med, så var det ok.. Når jeg får nytt vognkort i posten, ser jeg at senken ikke er skrevet inn, og spør selger om dette. Blir da fortalt at bilen har vært godkjent med dette før, og at det ikke skal være noe problem, men at han vil sende meg TüV-papirer så snart han finner dem.. Nå en del måneder senere, har jeg fremdeles ikke fått noen papirer, men bilen har fått 2-erfeil på EU-kontroll og må vises hos biltilsynet.. Ble ikke opplyst om at det var noen frist for visningen (annet enn før fristen for EU-godkjenning var ute naturligvis), så purret på pairene fra selger, og fikk beskjed om at de skulle komme i løpet av uken.. Sist uke. Hvor står jeg i denne saken? Nye fjærer, montering, 4hjulskontroll og godkjenning blir sikkert opp mot 10000kr på et verksted, noe som er sure penger når selger har sagt alt skal være ok.. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Kjenner ikke godt til regelverket rundt dette, men kan iallefall si at dokumentasjonen via epost er gullverdt for din del. Jeg vil tro at du har en god sak her, men igjen - har ingen erfaring rundt dette, så du får vente til de andre glupe hodene strikker innom tråden din. Lenke til kommentar
suphadupha Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 (endret) I og med at tidligere eier kun har sagt at bilen har vært eu-godkjent med dette før, tror jeg ikke du kommer noen vei med dette. Det er forskjell på eu-kontroll og godkjent hos vegvesenet. Dette er noe du skulle ha sjekket da du la merke til at bilen var senket før du kjøpte, jf. undersøkelsesplikt man har som kjøper. Endret 20. oktober 2014 av suphadupha 3 Lenke til kommentar
Biggster Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 Kjenner ikke godt til regelverket rundt dette, men kan iallefall si at dokumentasjonen via epost er gullverdt for din del. Jeg vil tro at du har en god sak her, men igjen - har ingen erfaring rundt dette, så du får vente til de andre glupe hodene strikker innom tråden din. Håper selvfølgelig papirene kommer og at problemet løser seg, men greit å være litt på forskudd ettersom jeg allerede har ventet noen måneder og fortsatt ikke har mottatt de.. Takk for svar! I og med at tidligere eier kun har sagt at bilen har vært eu-godkjent med dette før, tror jeg ikke du kommer noen vei med dette. Det er forskjell på eu-kontroll og godkjent hos vegvesenet. Dette er noe du skulle ha sjekket da du la merke til at bilen var senket før du kjøpte, jf. undersøkelsesplikt man har som kjøper. Mulig jeg ikke la det frem helt greit der, men han mente altså at det var EU-godkjent fra før, og ikke skulle være noe problem i fremtiden heller, men han visste papirene var et sted i huset, og skulle sende dem senere i tilfelle bilen ikke ble godkjent, ettersom bilen ble solgt "feilfri". Nå går den ikke forbi EU-kontroll uten nevnte papirer, som jeg fortsatt ikke har. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Det skal være mulig å identifisere fjærene ved å avlese det som står på dem (se eksempel på bildet). Sjekk samtidig støtdemperne. Ta evt. bilde av det som står på støtdempere og fjærer. Deretter finner du godkjenningspapirene på nettet. 1 Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Hvis senk ikke står i vognkortet så har ikke bilen vært godtkjent hos biltilsynet. Det at den har gått igjennom eu kontroll uten feil på senk tyder bare på flaks/slapp kontroll. Men om du har fått 2-er feil nå så må bilen på 4-hjulskontroll, du må ha tüv papirer og må på ettergodkjenning hos biltilsynet. Koster deg vel ca totalt 2000-2500.- Forutsetter at du har tüv papirer. Du kan se hvilken produsent og modell det er på settet, for så kan du kontakte forhandler/produsent. Ville vel prøvd å fått dekket kosten av godkjenning av selger. 2 Lenke til kommentar
Biggster Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 Det skal være mulig å identifisere fjærene ved å avlese det som står på dem (se eksempel på bildet). Sjekk samtidig støtdemperne. Ta evt. bilde av det som står på støtdempere og fjærer. Deretter finner du godkjenningspapirene på nettet. Vil prøve å finne frem dette, men ettersom de har stått på et par år vet jeg ikke hvor enkelt det blir å finne noe modellnummer på dem.. Hvis senk ikke står i vognkortet så har ikke bilen vært godtkjent hos biltilsynet. Det at den har gått igjennom eu kontroll uten feil på senk tyder bare på flaks/slapp kontroll. Men om du har fått 2-er feil nå så må bilen på 4-hjulskontroll, du må ha tüv papirer og må på ettergodkjenning hos biltilsynet. Koster deg vel ca totalt 2000-2500.- Forutsetter at du har tüv papirer. Du kan se hvilken produsent og modell det er på settet, for så kan du kontakte forhandler/produsent. Ville vel prøvd å fått dekket kosten av godkjenning av selger. Er akkurat her problemet ligger.. Selger har lovet papirer men fortsatt ikke sendt noe, og lurer derfor på hvor jeg står mtp. at det ble sagt senken ikke var noe problem når jeg kjøpte bilen, men at den nå i verste fall må ha nye fjærer rundt hele bilen? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Senk levert fra fabrikk står sjeldent (aldri?) i vognkortet. Men ettermonterte uoriginale greier må man inn å vise. Åssen bil er det? Men hvis du har fått 2'er feil må du vel ikke på Bt? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Men hvis du har fått 2'er feil må du vel ikke på Bt? Det må han. 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Men hvis du har fått 2'er feil må du vel ikke på Bt? Det må han. I utgangspunktet så må man jo ikke det. 1'er feil må man rette (men bilen går igjennom fordet). 2'er feil må rettes å bilen må inn på ny EU kontroll. 3'er feil så får du kjøreforbud. Hvis det står at bilen må forevises på trafikkstasjon for kontroll så må man vel inn, men det er jo ikke det som er normalen. Lenke til kommentar
Biggster Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 Men hvis du har fått 2'er feil må du vel ikke på Bt? Det må han. I utgangspunktet så må man jo ikke det. 1'er feil må man rette (men bilen går igjennom fordet). 2'er feil må rettes å bilen må inn på ny EU kontroll. 3'er feil så får du kjøreforbud. Hvis det står at bilen må forevises på trafikkstasjon for kontroll så må man vel inn, men det er jo ikke det som er normalen. Må ikke i utgangspunktet på biltilsynet for 2'erfeil, men siden det her var snakk om senk som ikke var godkjent hos biltilsynet så må jeg vise bilen der.. Er snakk om en 2007 Passat. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Ja hvis du har fått det påskrevet på EU lappen så er det noe annet. Hvis du ikke finner ut hva som sitter på, så får du komplett sett senkefjærer for ca 1500,-. I tillegg må du da ha 4 hjulskontroll (inkl lysjustering). Det bør ikke koste mere enn 1500,- Evt montering bør heller ikke koste allverden, er ganske fort gjort. Men om ikke selger finner papirene, så hør om han husker merket og/eller hvor de er kjøpt, så går det evt ann å få taki papirer derifra Lenke til kommentar
Biggster Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 Ja hvis du har fått det påskrevet på EU lappen så er det noe annet. Hvis du ikke finner ut hva som sitter på, så får du komplett sett senkefjærer for ca 1500,-. I tillegg må du da ha 4 hjulskontroll (inkl lysjustering). Det bør ikke koste mere enn 1500,- Evt montering bør heller ikke koste allverden, er ganske fort gjort. Men om ikke selger finner papirene, så hør om han husker merket og/eller hvor de er kjøpt, så går det evt ann å få taki papirer derifra Har spurt selger om evt. produsent og modell, men tar tid å få svar.. Har også sett på muligheten for nye fjærer ja, men ser ut som det fort tar 4 timer i hvert fall å få montert dette.. Innkjøp og jobb vil da bli 5-6000kr minst, noe som er sure penger når det i utgangspunktet ikke skulle være noen sak. Lysjustering er vel kanskje ikke nødvendig med xenon, de stiller seg selv? Takk for svar! Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Vil prøve å finne frem dette, men ettersom de har stått på et par år vet jeg ikke hvor enkelt det blir å finne noe modellnummer på dem.. Et par år skal ikke være noe problem. Modellnummeret må være synlig for å få det godkjent. Firehjulskontrollen må være nyere enn 6 måneder. Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 (endret) Jeg har montert senkesett på bilen og måtte vise den hos biltilsynet etter eu kontroll i juni. Måtte også ha 4-hjulskontroll. Husk at du ikke har uendelig med tid for å få bilen godkjent, så ville krevd en løsning av selger fort som fy. Ville krevd å få dekt hva en det koster å få bilen godkjent. Endret 22. oktober 2014 av MiRaCL Lenke til kommentar
Biggster Skrevet 24. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2014 Jeg har montert senkesett på bilen og måtte vise den hos biltilsynet etter eu kontroll i juni. Måtte også ha 4-hjulskontroll. Husk at du ikke har uendelig med tid for å få bilen godkjent, så ville krevd en løsning av selger fort som fy. Ville krevd å få dekt hva en det koster å få bilen godkjent. Verkstedets beskjed var at ting måtte fikses før fristen for EU-kontroll.. Er egentlig det jeg lurer på, om jeg er i en posisjon hvor jeg kan kreve at selger betaler dette når han ikke skaffer papirer som avtalt.. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Hadde det samme problemet med en BMW E36 som jeg kjøpte for flere år siden. Bilen var senket og EU-godkjent, men når tiden kom for neste EU-kontroll, så ville ikke NAF godkjenne bilen. Jeg vet ikke hvem som godkjente bilen før jeg kjøpte den, men noen hadde ihvertfall gjort det. Jeg fikk beskjed om at senkingen kunne godkjennes, men nummeret på fjærene var slitt vekk. Jeg måtte bare bite i det sure eplet og skaffe meg originale fjærer. Heldigvis hadde min far verktøy til å bytte disse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå