Gå til innhold

Oppgave om IS (den islamske staten)

Anbefalte innlegg

Jeg skal skrive oppgave om IS og hvordan vi skal forholde oss til de. Dette finner jeg vanskelig å gjøre uten å forstå litt mer av hva som er deres tolkning av koranen og forskjellene mellom deres tolkning og vanlige muslimers.

Jeg vil være spesielt takknemlig for skriftsteder i Koranen som tolkes forskjellig og hvorfor de gjør det. Her ønsker jeg serlig skriftsteder som har med at IS finner det riktig å drepe, mens de aller fleste muslimer ikke mener det.

Her er oppgaven ordrett:

3. IS (Den islamske staten) preger det internasjonale nyhetsbildet for tiden. På hvilken måte opererer organisasjonen? Hvordan bør Norge og resten av verdenssamfunnet forholde seg til IS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vært litt forsiktig med å anta at det nødvendigvis dreier seg om ulike tolkninger av skriftsteder. Det kan ha med ulik vektlegging av skriftsteder som motsier hverandre å gjøre. Det kan også ha noe med at siviliserte muslimer ignorerer barbariske koranvers som IS ikke ignorerer, mens IS ignorerer andre vers som oppfordrer til toleranse og barmhjertighet.

Jeg husker jo litt av den talen som ble holdt under markeringen mot IS i Oslo. Imamen kom med et sitat om at det ikke var noe tvang i religionen og spurte retorisk om IS hadde lest dette.

Lenke til kommentar

Ingen muslimer har anledning til å "tolke" koranen selv. Om det blir behov for noe tolking, så er det de muslimske lovskolene som skal gjøre det.

ISILfølger forøvrig koranen og hadith til punkt og prikke.

Og de går også frem på nøyaktig samme måte som muhammed og hans menn gjorde da de begynte med sine erobringer.

Koranen er delt i forholdsvis fredelige mekkasurer og krigerske medinasurer.

ISIL følger medinasurene, som gjelder foran mekkasurene,

Muslimene i Norge følger foreløpig de forholdsvis fredelige mekkasurene.

Dette er en taktikk som muslimer har brukt siden muhammeds dager.

Når muslimene tar over et landså praktiseres først mekkasurene, og når muslimene føler seg sterke nok så tar etter hvert medinasurene over

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...